draco schreef:ad Jos 944: heb je daar een referentie over, i.e. de veronderstelde antischimmelwerking van Saccharomyces cerevisiae (bakkersgist) ?
Ik denk dat het wel ergens te vinden is. (Heb dat vroeger ook met mijn studie diergeneeskunde moeten leren/onderzoeken.
Maar de fungicide werking van gisten is namelijk de reden waarom bier en wijn bv niet kan schimmelen omdat de gisten dit voorkomen. Pas na het doden van de gisten (bij bier dan) kan je bier laten schimmelen (het verschalen van bier).
Maar bieren met een nagisting erin zijn heel lang bacteriologisch/fungicide houdbaar.
Alle vroegere bekende peniciline´s en fungicide werden doormiddel van gistsoorten en schimmelsoorten gemaakt.
Ik zal kijken of ik nog wat kan vinden in mijn oude boeken over fungicide / fungistatica.
Misschien een gekke zijstraat maar als je fruitvliegjes kweekt voor bv gifkikkertjes dan bestaat je voedingsbodem uit bv een geprakte banaan, bambix, water en wat bakkergist.
Dit gist gaat er in om te voorkomen dat de voedingsbodem gaat schimmelen. (gist zit ook vol vitamines dus dat is dan ook mooi meegenomen