zaaien in een propagator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor banaantje op 19 feb 2010 20:41

nu ik zojuist even naar die link keek zag ik hoe ik er weer bij kwam dat er precies water in de propagator diende gedaan te worden... dit staat er te lezen:

Inbegrepen: 1 grote zwarte zaaibak van topkwaliteit, 2 kleine zaaibakjes en 10 bloempotjes (7,6 cm) en een capillaire mat om de zaailingen en stekken automatisch te bewateren.

wat moet ik hiermee??

groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 21:18

Dat wil dus zeggen dat de mat het vocht vasthoudt.
Zoals ik eerder al aangaf denk ik dat de geultjes dienen voor de afvoer van het overtollige water. De mat zal waarschijnlijk net verzadigd moeten zijn met water.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 20 feb 2010 12:11

Dan ga ik voorlopig even wachten met water toedienen. moest het zijn dat ik merk dat de grond in de zaaipotten fel uitdroogt door de verhoogde temperatuur, dan kan ik nog water over de mat gieten.
Even meegeven. De propagator staat intussen 15 uur aan en de temperatuur in de grond van de zaaipotten is gestegen van 19°celcius naar 25° celsius. Ik vermoed dat het normaal is dat de temperatuur slechts langzaam stijgt?? Of is er iemand die mij het tegendeel kan geven?? EIgenlijk lijkt het mij logisch want het verbruik van mijn propagator is ook heel laag, hetgeen ook een belangrijke voorwaarde was om het te kopen... En als het verbruik laag is zal ook de afgegeven warmte natuurlijk beperkt blijven.
groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 01 maart 2010 21:52

hallo,

mijn propagator steekt nu een dikke week in. De eerste 2 dagen steeg de temperatuur niet zoveel, dus heb ik er toch water in gedaan, dacht een hogere luchtvochtigheid voor meer warmte zou zorgen. Heb dan de bak ook nog eens extra dicht geplakt, zodat er zo weinig mogelijk warme lucht kon ontsnappen. En inderdaad, voor het weekend had ik eindelijk 30 graden gehaald in de bak. Heb dan zaterdag de bak open gemaakt om te kijken of de hoge luchtvochtigheid niet voor schimmel had gezorgd in de potten, maar gelukkig was dit niet het geval. Terug dicht gemaakt en aangezet, ma sinsdien niet meer in de buurt van 30 graden geraakt, zelfs geen 25 meer...
Heeft iemand een idee hoe dit kan?? Dertig graden zou toch moeten kunnen in een verwarmde propagator zeker?? Toch zeker een van dees prijs categorie... Iemand die hier zelfde ervaringen mee heeft?? heb zelfs de thermostaat er terug tussen uit gehaald om vol vermogen naar de bak te kunnen sturen, in de hoop dat dit mss nog gaat helpen??

iemand die raad weet?? hoe lang duurt het bij jullie eer de bak warm wordt en wat halen jullie van temperaturen??

groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 maart 2010 21:55

banaantje schreef:
iemand die raad weet?? hoe lang duurt het bij jullie eer de bak warm wordt en wat halen jullie van temperaturen??

groeten

Hmm dat is vreemd ja, bij mij is die bak op 10 minuten weer op temperatuur nadat ik hem gelucht heb en alle plantjes/potjes beneveld... ik haal gemiddeld tussen de 25 en 28 graden.
Ik vermoed wel dat ik 30 en meer zou kunnen halen, maar ik schakel hem om het kwartier aan en uit, en 's nachts telkens een half uur aan en uit, dus daardoor krijg ik iets minder warmte.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 01 maart 2010 22:34

ja, das is het dus echt wel vreemd. Mss morgen eens naar de winkel bellen waar ik m gehaald heb...
Om het half uur aan en uit snachts??? Dan heb je toch ook niet veel nachtrust eh?? :-)
Welk type van propagator heb je eigenlijk?? Mss is het vermogen van jouw verwarmingselement wel hoger dan dat van mij?? Dat zou dan natuurlijk wel een verklaring kunnen zijn...

groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 maart 2010 22:57

banaantje schreef:Om het half uur aan en uit snachts??? Dan heb je toch ook niet veel nachtrust eh?? :-)
Welk type van propagator heb je eigenlijk?? Mss is het vermogen van jouw verwarmingselement wel hoger dan dat van mij?? Dat zou dan natuurlijk wel een verklaring kunnen zijn...

Ik blijf er niet naast zitten hoor, er bestaan daar van die timers voor eh :lol:

Ik heb deze, vermogen is 50 Watt:
Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 01 maart 2010 23:19

50 watt?! die van mij geeft slechts 22 watt, dat zou dus wel het verschil in opwarmtijd kunnen verklaren. Heb juist nog eens gekeken en zie toch dat de temperatuur weer opgelopen is tot 25 graden, het gaat dus weer de goeie kant op. Heb er daarstraks, zoals ik al eerder vermeldde, de themostaat tussen uit gehaald en nu lijkt ie wat harder te "stoken", dus vermoed dat de thermostaat er ook voor iets tussen zit... Zou toch ook niet mogen eh... maar ja, we houden het in de gaten. Bedankt voor de hulp...
greetz
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 02 maart 2010 17:44

Bestaan er geen copy's van? Ik lees in de krant van aveve dat ze die ook hebben maar van hun merk.
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Anthony op 03 maart 2010 21:20

Tis idd wel intersant om zoiet aan te schaffen als ge geen radiatoren hebt.(zoals ik dus)
Ik ga eens zien waar ik die weerstansmatten appart kan kopen ,dan is het misschien niet zo duur in aankoop :mrgreen:

Deze vind ik wel waow--> http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=310
Anthony

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken