Mijn eerste zaden - Enkele vragen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Mijn eerste zaden - Enkele vragen

Berichtdoor Ijah op 12 sep 2014 22:53

Nog maar weer een vraag ,

Bij ´t checken van m´n zaaigoed vandaag een paar positieve dingen en iets waarvan ik niet weet of dat wel klopt / hoort :

* Inmiddels 5 Phoenix Roebelenii boven :thumb_up:
* Eerste Trachy vandaag ook boven :thumb_up:

Maarrrr ...was m'n 'Dypsis lutescens' kwijt. Ik haalde de pot uit de propagator waar ie nog steeds in de 'oven' stond ( in afwachting van de 14 anderen in dezelfde pot om wat te laten zien ) , en zag dat ie bruin(ig) was geworden. Die stak met z'n voormalig frisse wiite kleur niet meer af tegen de grond en zag 'm dus niet in eerste instantie.

Wel kwam er een nieuw wit sprietje uit hetzelfde zaadje boven. 'Dypsis lutesens' vormt meerdere scheutjes , maar nu al ? Ik vertrouwde het toch niet en heb 'm er voorzichtig uitgehaald en z'n eigen stekkie gegeven op de vensterbank in daglicht / zonlicht. Toen ik dat deed zag ik dat ie wel wortelvorming toonde , maar gelig van kleur. Hoort dat ? Misschien dat iemand van jullie me daarmee meteen al kan zeggen dat ie bv te droog of juist te nat heeft gestaan. Lijkt mij in ieder geval niet helemaal goed. Dacht dat wortels en initiele bovengrondse groei juist fris wit / groen hoort te zijn. Zie foto hieronder :

Afbeelding

Hopelijk weet iemand van jullie me hier wat over te vertellen.
Bij voorbaat dank ,

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 sep 2014 23:44

Een van de twee is de wortel de andere is de eerste scheut. Normaal groeit die uit de wortel, maar op foto is dat lastig waar te nemen. De wortel is vanzelfsprekend eerst, de scheut komt later.
Hier kun je zien (in dit geval Phoenix canariensis), inclusief de moeilijke vaktermen ;) :
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=35&t=6702

De enige tip die ik heb: niet teveel 'klooien' aan je zaden ;) . De scheut komt altijd boven! Geduld is overigens een van de lastigste ingrediënten van zelf zaaien bij palmen. Het kan soms wel maanden duren en de groeisnelheid is niet als bij Canna.

Aan de grond te zien, kon ie wel eens eerder te droog hebben staan dan te nat. Die kokosaarde moet ten alle tijden vochtig blijven in deze fase van de strijd.

Je doet het nog steeds geweldig hoor!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 20 jan 2015 03:48

Bij deze nog weer een update ...

Rob melde al dat ik wat opkomst betreft vanalles kon verwachten ( afhankelijk van soort / medium / temp e.d. ). Dat heeft m'n nog weinige ervaring me inmiddels inderdaad geleerd. Datzelfde geldt echter duidelijk ook voor de aanvankelijke bovengrondse groei. Ik neem aan dat dat verschil in een later stadium niet meer zo aanwezig zal zijn, mits gelijke omstandigheden uiteraard. Voor wat betreft m'n eerste zaaipoging genoemd in eerdere reacties 't volgende :

Gezaaid 08/08/2014 :

- 10 x Trachycarpus fortunei : Opkomst 5 / resterend 5
- 10 x Phoenix roebelenii : Opkomst 7 / resterend 6
- 15 x Dypsis lutescens : Opkomst 1 / resterend 0

Onderstaand de Trachy's. Deze gaan praktisch gelijk op in groei. De een lijkt wel wat steviger dan de ander zoals te zien op de foto's ( kan je daar nu al wat uit concluderen ? ), en 2 uit 5 beginnen een 2e blad te vertonen.

Afbeelding

Vervolgens de Phoenix roebelenii. Het zijn er eerder 4,5 dan 6 maar ok.
Heb ze iets te enthousiast in de zon gezet afgelopen zomer, maar ik ga er vanuit dat de schade beperkt is gebleven aangezien ze er al maanden niet minder op worden.

Afbeelding

Hoewel beperkt ...liep ik toch al snel een klein virusje op ( velen van jullie wel bekend ) wat resulteerde in 't volgende :

Gezaaid 14/09/2014 :

10 x Phoenix sylvestris robusta : Opkomst 4 / resterend 3
10 x Copernicia alba : Opkomst 2 / resterend 2

Onderstaand de Phoenix sylvestris robusta. Deze vertonen nogal wat verschil.
Alle 10 zaden zijn gezaaid in de ronde pot op de foto. Nadat ik eerder al wat andere plantjes verloren had die na opkomst iets te lang in de propagator hadden gestaan ( in afwachting van meer opkomst ) besloot ik de 2 die tot dat moment waren opgekomen apart te zetten ( de 2 vierkante bakken op de foto ) en de rest verder te laten ontkiemen in de propagator. Nadat een tijdje later een 3e opkwam heb ik deze nog even laten staan alvorens de ronde bak dan in z'n geheel op de vensterbank te zetten bij de andere 2 omdat ik verder niet veel meer verwachtte. Helaas overleed dit plantje op de vensterbank, maaarrrrrr ...is er een 4e geboren op dezelfde locatie en heb ik de ronde bak uiteraard laten staan. Deze kwam dus weken later pas bovengronds en onder veel koelere temperaturen dan de propagator. Deze laatste ( nu dus solo in de ronde bak ) haalt de eerste 2 met rasse schreden in ( inmiddels even groot als de grootste uit de vierkante bak ) en ziet er strakker en steviger uit in mijn optiek. Zo zijn de vierkante bakken even oud en hebben een identieke behandeling gehad, maar is de een 2 x zo groot en heeft 2 bladeren ( praktisch vanaf 't begin al ) en heeft de ander 1 blad en is de helft zo klein.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste de Copernicia alba. Ik heb er eerlijk gezegd niet te lang mee gewacht om de opkomst van 2 ( op dat moment + even wachten op meer ) in z'n geheel op de vensterbank te zetten. Ik was ook niet uit op een 'oogst' van 10 uit 10. Dat aantal zaaide ik om niet met een resultaat van 0 uit 5 te eindigen. Uiteindelijk zal ik hoe dan ook wel 't nodige weggeven omdat ik geen plek heb voor 16 palmen ( mits ik ze allemaal groot krijg ). Ook hier een duidelijk aanwezig verschil onder identieke omstandigheden : de 1 een stuk groter en 1 blad , de ander beduidend kleiner ...met 2 bladeren.

Afbeelding

Uiteraard heb ik nog enkele vragen, maar daar kom ik na deze uitgebreide update later nog op terug. Rest me nog jullie te bedanken voor alle info en enthousiasme voor zover. Ik post niet zo vreselijk vaak, maar lees dagelijks de nieuwtjes en vermaak me nog volop met oude posts. Nog genoeg te leren dus.

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 jan 2015 01:36

Cheers Ijah. :thumb_up:
Zeker niet slecht voor een eerste beurt...je hebt alvast geen enkele soort met nul opkomst.
En nu?

Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 21 jan 2015 04:50

...behalve dan de 'Dypsis lutescens' met 1 opkomst ( en verpietert helaas ). Is dat mss toch een lichtkiemer ?

En nu ?

* Doe ik m'n best om wat wel is opgekomen groot te krijgen
* Moet ik me bedwingen om niet meer te willen

Als ik dan toch moest kiezen zou ik graag een 'Brahea armata' en een 'Jubea chilensis' willen. Maar zoals ik al zei heb ik niet de ruimte die sommige forumleden wel hebben. Zo geweldig ...dat beginstadium ...maar ik zou never !! een hondje aan een boom binden. Dus ook geen palmen in de kliko omdat ik ze niet meer aankan straks ...dus ook geen Brahea en Jubea.

En nu ?

Nu wordt 't geduld betrachten en op groei wachten ( en in de tussentijd leren welk plantje wát vraagt ). Voelt een beetje als "hebben en onderhouwen" i.p.v. bouwen ...maar daar ga ik 't mee doen voorlopig. Hoewel er nog genoeg te bouwen valt , plantjes zijn nog lang niet groot tenslotte.

En nu ? ...ga ik wat vragen stellen :D

* Doen zaailingen ( bv Trachy's ) ook aan winter-rust ?
- Zet ik ze dus best koel ? ...of laat ik ze warmer in de (woonkamer)vensterbank staan
- Hard je ze mss zelfs af door ze jong buiten te stallen ? ,,,of laat je ze 't eerste jaar binnen

* Geef je zaailingen voeding in de winter ? ( Focus , geen Booster )
- Zoja , hoe vaak ?

* Verminder je de watergift ? Of geldt dat nog niet voor jonge plantjes.
- Vooralsnog spoel ik ze eenmaal per week door ( water komt net onderuit doorsijpelen ). Nooit stilstaand water dus , maar ook nooit droog, Geen negatieve reactie ( v.d plantjes ) , dus al maandenlang zo aangehouden , maar mss niet nodig ?

Thnx voor je reactie(s) ,

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 jan 2015 22:22

Ijah schreef:
En nu ? ...ga ik wat vragen stellen :D

* Doen zaailingen ( bv Trachy's ) ook aan winter-rust ?
- Zet ik ze dus best koel ? ...of laat ik ze warmer in de (woonkamer)vensterbank staan
- Hard je ze mss zelfs af door ze jong buiten te stallen ? ,,,of laat je ze 't eerste jaar binnen

* Geef je zaailingen voeding in de winter ? ( Focus , geen Booster )
- Zoja , hoe vaak ?

* Verminder je de watergift ? Of geldt dat nog niet voor jonge plantjes.
- Vooralsnog spoel ik ze eenmaal per week door ( water komt net onderuit doorsijpelen ). Nooit stilstaand water dus , maar ook nooit droog, Geen negatieve reactie ( v.d plantjes ) , dus al maandenlang zo aangehouden , maar mss niet nodig ?

1. yep Trachy doet onder een graad of 10 heel weinig. Dat gezgd: palmen profiteren volgens mij niet van stilstand aangezien het de kans op speerrot vergroot.
2. Koel zetten kan en mag. Koele kamer is prima, maar mag ook een graad of 10 zijn.
3. Afharden van planten is wat mij betreft een verwarrend begrip. De palm word niet meer winterhard dan ie is. Wel haal je de zwakkere exemplaren er meteen uit door hem bloot te stellen aan weer en wind. Je kunt ze wel al snel buiten zetten, zelfs als zaailing al. Zo je wilt: er staan er hier nog een kwak buiten (zeg maar 1-3 jaar oud nu).

4. Zaailingen geef je jaar rond water, afhankelijk van de temperatuur, maar in den beginne weinig of geen voeding. Pas na een jaar of zo geef ik ze eens per jaar een bemesting, als in maart/april de temperaturen en vooral de lichtintensiteit weer toenemen.
5. Doorspoelen is nodig om zoutophoping te voorkomen, maar dit gaat niet zo snel. Meestal zijn enkele regenbuien in de zomer al voldoende om eea door te spoelen. Ik geef wel vrij stevig water omdat mijn zaailingen warm staan (20-25°C) - eens per week tot het eruit zeikt. meedstal laat ik enkele mm water in de bakken eronder staan. Dat verdwijnt vlot, en houdt de RV lokaal hoog.

Gr
Rob

PS: binnenkort heb ik nog een bak Jubeae zaailingen die weg kunnen...weet je zeker dat je er geen ruimte voor hebt? Het duurt wel ff tot het plafond in zicht komt hoor (30 jaar of zo...)

Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 23 jan 2015 04:50

Thnx voor je antwoorden Rob :thumb_up:

Lijkt erop dat ik vooralsnog ´t juiste palmenpad aan ´t bewandelen was waar ´t verzorging betreft. Ben op zich ook niet van plan om er een exacte wetenschap van te maken overigens , hoewel ´t geweldig om te lezen is hoe diepgaand de info hier soms opgerakeld wordt. Maar dat is nu. Kan goed zijn dat na een eerste jaartje ´basics´ en de categorie ´palmen voor dummies´ ik daar ook geen genoegen meer mee neem.

Maar dan nog ...zoveel mensen zoveel meningen. Eén v.d volgende vragen die ik al zie aankomen is bv : wat is een goeie verhouding grond voor je zaailingen als je ze straks wat ruimer zet ? En is er een gulden middenweg voor de plantjes die ik heb staan ? ...of mix je daar toch net ff wat andere stoffen door. Komt tijd komt raad , maar is wel iets waar ik alvast over nadenk.

Wat betreft de Jubea : heb nog eens lekker zitten struinen op het "wereld wijde web", Dat 't niet de snelste groeier is wist ik , maar niet dat ie zó langzaam was. Kwam althans maten tegen van 1 mtr. na 10 jaar. In dat geval durf ik m'n virusje wel uit te breiden met de Jubea en heb ik wel interesse om eventueel wat van je zaailingen over te nemen.

Nogmaals thnx voor zover ,

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 13 aug 2015 03:34

Bij deze een kleine update betreffende m´n Trachy´s :

Deze zijn namelijk net jarig geweest, mss leuk om te laten zien hoe ze er na exact 1 jaar bij staan.
Ik heb ze na 1 jaar verpot nadat ze al die tijd elk in hun eigen individuele geboorteplek ( Palm Sleeve / Cocobrick-medium ) zijn blijven staan.

Waarom nu ?

Op eerdere foto in dit topic kan je zien dat ze vrij diep in hun sleeves staan. Na een jaar dacht ik ze wat meer de ruimte te moeten geven ( wat qua wortelvorming eigenlijk niet echt nodig bleek ). Daarnaast meen ik ze met een aangenamere temperatuur ruim de tijd te kunnen geven te "settelen" in tegenstelling tot later in het jaar.

Onderstaand Trachycarpus fortunei - Exact 1 jaar oud ,

Afbeelding

Ik had een wat grotere wortelkluit verwacht, maar dit bleek dus reuze mee te vallen. Waarschijnlijk was verpotten om die reden dus niet eens nodig geweest, hoewel ze natuurlijk niet eeuwig in de voedselarme zaaigrond kunnen blijven staan. Gezaaid in Aug. 2014 staan ze sinds April dit jaar buiten. Een 5e blaadje komt net door ( niet te zien op deze foto ).

Geen idee of dit een 'normale' groeisnelheid en dito kluit is, maar vindt ze er toch mooi strak en compact bij staan. Overigens vertekent de foto enigzins ...de huidige bak is 23,5 CM hoog. Ruim voldoende dacht ik om voorlopig wel even door te kunnen. Misschien wel TE veel ?

Gebruikt medium nu is "normale" mediterraanse potgrond vermengd met 25% vermiculiet en een laagje hydrokorrels onderin.

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 aug 2015 22:00

Ziet er ok uit Ijah!
btw die bak met Jubaea zaailingen zijn hier nu iets van 15 opgepotte zaailingen. :fluiten:

Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Mijn eerste zaden - Enkele vragen

Berichtdoor hovey@live.nl op 09 maart 2016 02:31

Goedendag,

Moeten de zaden van de Phoenix Roebelenii bovenop de zaaigrond gezaaid worden of er in en hoe diep?
Deze vraag heb ik ook voor de Cyrtostagisch Renda en de Roistonia Regina.

Hartelijk dank voor jullie reactie.

Groetjes
Yvonne ten Hove
hovey@live.nl

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken