Bij deze nog weer een update ...
Rob melde al dat ik wat opkomst betreft vanalles kon verwachten ( afhankelijk van soort / medium / temp e.d. ). Dat heeft m'n nog weinige ervaring me inmiddels inderdaad geleerd. Datzelfde geldt echter duidelijk ook voor de aanvankelijke bovengrondse groei. Ik neem aan dat dat verschil in een later stadium niet meer zo aanwezig zal zijn, mits gelijke omstandigheden uiteraard. Voor wat betreft m'n eerste zaaipoging genoemd in eerdere reacties 't volgende :
Gezaaid
08/08/2014 :
- 10 x Trachycarpus fortunei : Opkomst 5 / resterend 5
- 10 x Phoenix roebelenii : Opkomst 7 / resterend 6
- 15 x Dypsis lutescens : Opkomst 1 / resterend 0
Onderstaand de
Trachy's. Deze gaan praktisch gelijk op in groei. De een lijkt wel wat steviger dan de ander zoals te zien op de foto's ( kan je daar nu al wat uit concluderen ? ), en 2 uit 5 beginnen een 2e blad te vertonen.

Vervolgens de
Phoenix roebelenii. Het zijn er eerder 4,5 dan 6 maar ok.
Heb ze iets te enthousiast in de zon gezet afgelopen zomer, maar ik ga er vanuit dat de schade beperkt is gebleven aangezien ze er al maanden niet minder op worden.

Hoewel beperkt ...liep ik toch al snel een klein virusje op ( velen van jullie wel bekend ) wat resulteerde in 't volgende :
Gezaaid
14/09/2014 :
10 x Phoenix sylvestris robusta : Opkomst 4 / resterend 3
10 x Copernicia alba : Opkomst 2 / resterend 2
Onderstaand de
Phoenix sylvestris robusta. Deze vertonen nogal wat verschil.
Alle 10 zaden zijn gezaaid in de ronde pot op de foto. Nadat ik eerder al wat andere plantjes verloren had die na opkomst iets te lang in de propagator hadden gestaan ( in afwachting van meer opkomst ) besloot ik de 2 die tot dat moment waren opgekomen apart te zetten ( de 2 vierkante bakken op de foto ) en de rest verder te laten ontkiemen in de propagator. Nadat een tijdje later een 3e opkwam heb ik deze nog even laten staan alvorens de ronde bak dan in z'n geheel op de vensterbank te zetten bij de andere 2 omdat ik verder niet veel meer verwachtte. Helaas overleed dit plantje op de vensterbank, maaarrrrrr ...is er een 4e geboren op dezelfde locatie en heb ik de ronde bak uiteraard laten staan. Deze kwam dus weken later pas bovengronds en onder veel koelere temperaturen dan de propagator. Deze laatste ( nu dus solo in de ronde bak ) haalt de eerste 2 met rasse schreden in ( inmiddels even groot als de grootste uit de vierkante bak ) en ziet er strakker en steviger uit in mijn optiek. Zo zijn de vierkante bakken even oud en hebben een identieke behandeling gehad, maar is de een 2 x zo groot en heeft 2 bladeren ( praktisch vanaf 't begin al ) en heeft de ander 1 blad en is de helft zo klein.

Als laatste de
Copernicia alba. Ik heb er eerlijk gezegd niet te lang mee gewacht om de opkomst van 2 ( op dat moment + even wachten op meer ) in z'n geheel op de vensterbank te zetten. Ik was ook niet uit op een 'oogst' van 10 uit 10. Dat aantal zaaide ik om niet met een resultaat van 0 uit 5 te eindigen. Uiteindelijk zal ik hoe dan ook wel 't nodige weggeven omdat ik geen plek heb voor 16 palmen ( mits ik ze allemaal groot krijg ). Ook hier een duidelijk aanwezig verschil onder identieke omstandigheden : de 1 een stuk groter en 1 blad , de ander beduidend kleiner ...met 2 bladeren.

Uiteraard heb ik nog enkele vragen, maar daar kom ik na deze uitgebreide update later nog op terug. Rest me nog jullie te bedanken voor alle info en enthousiasme voor zover. Ik post niet zo vreselijk vaak, maar lees dagelijks de nieuwtjes en vermaak me nog volop met oude posts. Nog genoeg te leren dus.
Grtz Ijah