Propagator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Propagator

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2010 21:15

:roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor p e t e r op 13 sep 2010 21:19

Olie1605 schreef:Van dat bos was niet om te lachen want ik ga het echt doen :D. Ga alles door elkaar aanplanten en zijn eigen gang laten gaan.

Ik hoop dat je dan ook genoeg plaats hebt voor ze te overwinteren (als een aantal niet verkocht raken).

Wanneer je LED licht gebruikt valt het verbruik ook nog goed mee.

Bevat dit het juist licht spectrum om de planten te laten groeien?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2010 21:25

Niet alle LED.
Hier vind je daarover veel info ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor Olie1605 op 13 sep 2010 21:33

Ja het zit zo, ik heb ergens eens grote kweekkamer ter beschikking voor mij. Hierin heb ik 6 grote rekken gezet zodat alle planten hierop kunnen staan. Er is verwarming aanwezig van de radiator en deze ga ik instellen op een temperatuur van 20 tot 25°C. Hier valt er ook licht binnen maar geen zonlicht.

Dan heb ik in die kamer mijn propagator waar ik nu aan bezig ben die ik tussen 30-33°C zal brengen en constant zal houden.

Ik heb nog een thermostaat en een warmtemat die ik ga gebruiken voor een 2de propagator te maken deze week en dan heb ik nog 2 kweekpropagator's staan die ik eens gekocht heb in de lidl.

Dus heb kan ik volgende temperaturen krijgen:

20-25°C kamertemperatuur
25-30°C 2 propagators lidl
30-32°C dag( nacht 20-25°C) met een timer voor de soorten die in hun natuurlijke habitat ook aan afkoeling onderhevig zijn, kleinere propagator dus(weet niet welke soorten maar dacht al zeker de sikkimensis soorten)
30-33°C constant van de grote propagator

Hier moet alles in gezaaid worden. Weet alleen niet welke soorten op welke temperaturen kiemen. Veel informatie vind ik hier niet over of het zijn meer eigen ervaringen van medekwekers welke ik het meest probeer na te bootsen.
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor p e t e r op 13 sep 2010 21:42

Ja het zit zo, ik heb ergens eens grote kweekkamer ter beschikking voor mij. Hierin heb ik 6 grote rekken gezet zodat alle planten hierop kunnen staan.


Pas maar op dat je geen controle van jouw "wiet"kamer krijgt :lol:
Voor onbekende zal dit misschien wel de indruk wekken. :?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor Olie1605 op 13 sep 2010 21:44

p e t e r schreef:
Olie1605 schreef:Van dat bos was niet om te lachen want ik ga het echt doen :D. Ga alles door elkaar aanplanten en zijn eigen gang laten gaan.

Ik hoop dat je dan ook genoeg plaats hebt voor ze te overwinteren (als een aantal niet verkocht raken).


Zou dan ook alles zijn natuurlijke gang laten gaan mits enige bescherming. Natuurlijk zal ik veel uitval hebben maar ik wil de soorten bananen beter leren kennen in ons klimaat. Het is meer iets proefondervindelijk. Ben de laatste tijd erg fan geworden van bananen daarmee :). Deze soorten heb ik aangekocht als zaad maar ga mijn zoektocht verder zetten naar andere soorten en zaad en zou graag zoveel mogelijk verschillende soorten bananen zelf ooit eens gekweekt hebben.
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor lily-anne op 14 sep 2010 09:04

Ik vraag me wel af wat je dan in de winter gaat doen met dat bananenbos ?
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor Olie1605 op 14 sep 2010 09:21

In de winter ga ik alle soorten eruit nemen die echt geen vorst kunnen verdragen en gewoon binnen zetten. De andere 'winterharde' soorten ga ik laten staan en op een zo eenvoudige manier proberen te beschermen met stro en vliesdoek. Zou al blij zijn als ik elk jaar nieuwe uitlopers krijg.
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor shusui op 14 sep 2010 10:12

Mooie bak, daar kan je al heel wat zaden in kwijt!
Als verlichting in de propagator gebruik ik hier tl -lampen voor aquarium planten, met prima resultaat.

En heb je geen schrik dat de verwarmingskabel door zijn warmte de isomo doet smelten ?

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor Olie1605 op 14 sep 2010 17:29

Ik weet het niet, ik heb de bak een beetje nagemaakt als deze van Exogarden. Daar gebruikten ze dit ook. Iemand ervaring mee of dit eigenlijk wel kan?

Grtn
Olivier
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten