Feedback eerste zaaipoging: chamaerops en yucca aloifolia

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Feedback eerste zaaipoging: chamaerops en yucca aloifolia

Berichtdoor David op 26 aug 2009 13:30

ik hou jullie op de hoogte :D :D

btw: kan ik ze een meststof of iets dergelijks geven om ze sneller / sterker / groter te doen worden tijdens het wachten?
David

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 aug 2009 09:18

David schreef:Iemand die kan schatten hoelang ik zal moeten wachten vooraleer ik het eerste kiempje boven de grond zie komen? yucca - chamaerops?

Groeten

Ik heb onlangs yucca brevifolia gezaaid, en zag na 1 week al de eerst groene puntjes. Meer daarover + foto's hier: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=32&t=484
Ze werden gezaaid is stek- en kiemgrond, en ik maakte hem elke dacht licht vochtig met een vernevelaar.
Mijn ervaring (het is wel een andere yucca-soort natuurlijk) is dat ze héél snel kiemen, en snel groeien ook: op 17 juli gezaaid en anderhalve maand later zijn ze al 10 cm hoog.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor David op 27 aug 2009 16:26

@Amourath: Als mijn zaadjes echt zo snel zouden groeien en er zo goed zouden uitzien als die van u, zou het echt wel fantastisch zijn! De yucca zaadjes zitten in die isomobakken en ik heb ze eigenlijk sinds ik ze gezaaid en water heb gegeven, niet meer opnieuw beneveld. (nu een dag of vijf geleden)

Ik zie nu dat mijn plexiplaat goed beneveld is door vochtdruppels, de grond voelt nog wel vochtig aan. Benevel ik best toch iedere dag of wat doe ik het best?

Alvast bedankt
David

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 aug 2009 22:47

David schreef:
Ik zie nu dat mijn plexiplaat goed beneveld is door vochtdruppels, de grond voelt nog wel vochtig aan. Benevel ik best toch iedere dag of wat doe ik het best?

Alvast bedankt

Als de grond vochtig aan voelt, lijkt benevelen me niet nodig. Bij mij droogde de grond veel rapper uit en was het dus wel nodig.

Je bent nog maar 5 dagen ver, nog even geduld :)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor David op 29 aug 2009 14:06

Er schiet mij nog een vraagje te binnen: hoeveel keer per week moet ik het plexiglas van de bloembakken doen om te verluchten? en hoelang?

Groeten
David

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 aug 2009 20:09

Wat ik doorgaans deed is een aluminiumfolie over de potten spannen met een kleine opening. Het grote voordeel hiervan is dat je de potten zo gewoon kan laten staan tot de zaden beginnen met kiemen.

Met plexiglas heb ik geen ervaring ... maar ik vermoed dat je het geheel zo wel kan laten staan hoor. Neem het nu en dan eens omhoog om te verluchten, pakweg, een keer om de 5 dagen of zo.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 aug 2009 22:20

Als je controleert op grondvochtigheid verlucht je eigenlijk al ;)
Enkel als je ziet dat er schimmels beginnen te vormen laat je de bakken wat langer onbedekt.

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor David op 29 aug 2009 22:43

Thanks voor de info, momenteel loop ik toch nog bijna iedere dag wel es langs om te gaan zien hoe het ermee gaat.

Vandaag was het waarschijnlijk wel iets te warm, thermometer gaf 41° celcius aan.

Ik las op een andere website, dat de yucca zaden eigenlijk niet echt bedekt moeten worden:
http://www.cactusplaza.com/cactussen-kweken-zaden-a-14.html

ik heb die van mij nu wel bedekt met ongeveer 3mm grond. Had ik dit beter niet gedaan of mag ik dit zo laten?
David

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 aug 2009 22:13

Ik zou dit zo laten. 3 mm is niet echt veel. Als de wind waait in de natuur zijn de zaden snel bedekt met 3mm ;) Bij Sequoia's raden ze dit ook aan, maar ik bedek ze altijd lichtjes, en heb toch al leuke resultaten behaald (hoewel Sequoia's van nature niet zo goed kiemen)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 31 aug 2009 17:34

David schreef:
Ik las op een andere website, dat de yucca zaden eigenlijk niet echt bedekt moeten worden.
ik heb die van mij nu wel bedekt met ongeveer 3mm grond. Had ik dit beter niet gedaan of mag ik dit zo laten?

Beide manieren zijn gelukt bij mij, en de bedekte zaten ruim een cm onder de grond dus maak je geen zorgen, ze vinden de weg wel :)
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken