Zaaien in welke grond?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Zaaien in welke grond?

Berichtdoor TropiRo op 21 mei 2009 12:34

Misschien wel een goed idee om er een paar snelle kiemers tussen te zetten....zal me vriendin leuk vinden dat er nog meer bij komen, heb nu 17 soorten palmen staan die ergens tussen de 2 weken en 1 jaar kunnen kiemen. Me vriendin zei al laatst...waar moeten nu de logees slapen????....gewoon om de bank :lol:
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 mei 2009 12:56

Dat is het andere typische aan de hobby; er is altijd wel een partner om het een beetje in toom te houden, eigenlijk maar goed ook ;)
Vertel haar dan nog maar niet hoe het er zal uit zien als ze alleen gekiemd én individueel opgepot zijn. :lol:

Dus als je zo doorgaat zit je de zomermaanden binnen omdat je tuin te vol staat en wordt het in de wintermaanden buiten kamperen omdat de plantjes lekker warm binnen staan.
Als ik jou was zou ik haar maar alvast langzaam geestelijk hierop voorbereiden :lol: haha
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Jungle op 21 mei 2009 14:18

Haha! Ik heb best geluk met m'n partner: hij is kameroenees, hielp zijn vader van kindsaf op de plantage en kent alles van het kweken van bananen en andere exotica. Hij vind het project voor een tropische tuin fantastisch maar vraagt zich wel af hoe snel, of liever gezegd hoe traag, dit hier allemaal gaat groeien.

Hij vind het maar raar dat wij (blanke tuiniers) bananen zaaien, wie heeft daar nu al van gehoord? Bij hen nemen ze gewoon de uitlopers en verplanten die om een nieuwe bananenplant te kweken.

En hij lacht met een medelijdende blik om die paar sprieten die later - vééél later - misschien ooit eens een echt palmblad zullen vormen. Dus als ik idioot loop te gillen van "yihaaa! mijn eerste banaan heeft gekiemd" dan krijg ik wel een reactie van "so what?" niks bijzonders.

Het voordeel is wel dat hij het niet erg vind dat overal potjes met zaaisels rondslingeren. Hopelijk vind hij het ook niet erg wanneer ik in de winter een deel binnen zal moeten zetten lol

Ik moet hem alleen in het oog houden als hij "tuiniert", hij kent het verschil niet tussen myosotis en brandnetel en trekt gewoon alles uit lol En hij heeft een speciale techniek voor het wieden van onkruid: hij gaat gewoon over het bloemenperk met... de grasmaaier... oeps... ik had een zee van vergeet-me-nietjes, heel schattig :? nu niet meer dus.

Enfin, we lachen wel heel wat af met dat tuinieren.
Jungle

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 mei 2009 19:45

Haha :lol:
Dat is pas een snelle manier om de borders op te kuisen :mrgreen:
Tja voor hem is het natuurlijk vrij normaal allemaal. Net zoals wij het niet zo bijzonder zouden vinden als iemand eikenbomen zou kweken...
Mijn vrouw heeft heel wat jaren in Ivoorkust gewoond.
Als we daar zijn kijk ik ook altijd mijn ogen uit. Gewoon een wegberm bijvoorbeeld is afgebakend met palmen. Het staat er vol. Dan is het hier maar behelpen hoor ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 mei 2009 21:43

Me vriendin is al voorbereid als straks alles apart wordt opgepot en had haar beloofd geen zaden meer te kopen, alleen planten en bomen zijn niet ter sprake gekomen....dus vandaag 9 zaailingen opgehaald bij Peter en ergens anders 4 palmbomen en 2 grote Dicksonia´s......toen ik thuis kwam was het alleen maar....zucht!!!!...zegt ze waar ga je dat nou weer neerzetten...nou gewoon daar...daar en daar....en je ligbed moet wieberen... :lol: Nou zegt ze, dan gaan we maar opzoek naar een ander huis met minimaal 1000 m2 tuin zodat ik een gedeelte voor mezelf heb....wat ze dan nog niet weet is dat het dan alleen iets langer gaat duren voordat de tuin is gevult en we weer binnen moeten zitten vanwege ruimtegebrek...gne gne...hahaha

Als je eenmaal aan de exoten hobby begint dan is er geen houden meer aan.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 mei 2009 22:29

Ze kan natuurlijk altijd nog in de voortuin gaan liggen hè :lol:

En wat heb je gekocht aan palmen?
Die zaailingen zijn die Sabals zeker?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 22 mei 2009 00:19

De voortuin is ook zo goed als vol....er is nog een klein stukje vrij maar daar is de hele dag schaduw....mooie plaats om me boomvarens te planten 8-)

Jeb heb die sabals opgehaald, 5x Sabal lisa, 2x Sabal etonia en 2x Livestonia chilensis, bij het andere adres een Brahea armata met dubbele stam 20 cm en 15 cm, Jubea chilensis 15 cm stam, 2x Trachycarpus sp Nova 25 cm stam en een Dicksonia antartica met een 70 cm stam en nog één van dezelfde maat alleen dan met dubbele kop.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2009 10:21

Mooi! Een Jubaea staat ook nog op mijn verlanglijstje. Die zijn zo mooi en kunnen nog redelijk goed tegen onze winters. Alleen zijn ze niet goedkoop :?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 22 mei 2009 16:09

Zo te zien heb jij ook een heel groot verlanglijstje :lol:

Ik ga volgende week of die week erop langs die kweker en kan er 1tje meenemen met 6 cm stam en totale hoogte 40 cm, kost dacht ik 20 euro en dan kan ik die meenemen als ik toch richting Palmhunter ga, laat maar weten LP.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2009 20:59

Tja het verlanglijstje is groot, maar wat er ook effectief zal komen zal wat tegenvallen denk ik.
Mijn vrouw zal in ieder geval haar ligstoel niet opofferen :lol:

Ik denk wel dat, als ik een Jubaea aanschaf, ik een wat groter exemplaar zal kopen.
Zeker aangezien ze zeer traag groeien. Ik heb namelijk veel kleine palmen omdat ik bijna alles zelf gezaaid heb. Af en toe een 'echte' er tussen kan dan geen kwaad hè.
In dit topic http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=92&st=0&sk=t&sd=a&start=60 zie je die van Davy. Zoiets lijkt me wel aardig ;)

Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod!!!! :mrgreen:

Heb je eigenlijk in Nederland een goedkoop adres voor jouw Dicksonia's?
Want bij de adressen die ik ken lopen de grotere toch al tegen de €100,- :?

groeten
LP
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken