't Zijn ook trachy's ja, ze zijn nu bijna een maand gezaaid... dus nog een maandje geduld. Ik kijk af en toe eens of de vochtigheid nog goed is, zeker bij dit warm weer... 'k hoop dat er toch een paar naar boven gaan komen (ik heb in elk geval de handleiding gevolgd, dus daar kan het niet aan liggen

).
'k Vind dat ook wel spannend, zelf zaaien... maar ik heb al ondervonden dat ik er niet echt goed in ben. Het kiemen lukt meestal wel, maar dan komt er zo'n kritische fase waar ik al meermaals plantjes in verloren ben

Wanneer een volwassen plant het minder doet kan je hem verplanten, of de worten controleren... maar bij zo'n klein plantje kan je enkel hopen dat het goed komt zeker?
Hoe lang blijft dat trachy-zaad eigenlijk 'vers'? Kan ik zaadjes apart houden om volgend voorjaar te zaaien, of verkleinen de kiemkansen daardoor enorm? Ik heb al ondervonden dat het van de plant afhangt, ik had zaad van 1 jaar oud van yucca's dat nog steeds kiemt, maar zaad van een jacaranda van 1 jaar oud is zo goed als niks meer waard (slecht 2 kiemen op 30 zaadjes, en 1tje was zodanig zwak dat het al dood is). Met een trachy heb ik geen ervaring, blijft het lang goed?