@Chris, ik denk dat je qua zaadkwaliteit erg goed zit. Om die kiemschimmels te vermijden laat ik eerst mijn zaden enkele dagen in water staan. Dan selecteer ik de zaden. Die bovendrijven = eruit. De grond waarin ik zaai is inderdaad luchtig maar geef zeker geen extra meststof voor osmose/diffusie waardoor wortels/kiemen al snel kunnen uitdrogen.
Dan zet ik ze in een luchtig zaaigrondmengsel en giet nog 3x /maand. Daarna zat ik ze op de grond en kijk ik er niet meer naar om. Dan komen ze bij verassing net wanneer je ze na maanden wilt wegsmijten toch op... Herkenbaar?
Over mijn gekiemde palmen: deze geef ik quasi geen water omdat 1x water geven een jonge kiem dan supersnel kan wegrotten. Dit is een dadelpalm, als je goed kijkt zie je op de achtergrond nog een grotere dadelpalm (op zelfde tijdstip gezaaid). Nu wordt de top rood en begint alles rood te worden. Ga deze toch voorzichtig water geven met de langere dagen.

- Dadelpalm.jpg (37.05 KiB) 6965 keer bekeken
Verse zaden = snelle groei in beginfase
Oude zaden = trage groei in beginfase
Mijn Kumquat is inmiddels ook gekiemd, een geschenk. Maar wil eigenlijk nog wat extra palmzaden kopen (Borassus flabellifer) maar mijn Indonesisch lief vindt dat 'onkruid' (net zoals wij Berkenbomen onkruid vinden). Dat laatste even