Ik krijg de laatste tijd veel vragen hou ik de sporen kweek, hier een korte uitleg.
Voor grond gebruikt ik in het algemeen zaai en stekgrond wat ik vermeng met regenwater zodat het een waterig papje wordt en deze doe ik dan in de magnetron op de hoogste stand voor 15 minuten, zorg ervoor dat de aarde is afgedekt zodat er geen besmeting van buitenaf kan gebeuren,
Het water wat ik gebruik om te sproeien laat ik ook 15 minuten koken en zorg er ook voor dat het niet besmet kan worden, steriel werken is zeer belangrijk bij het kweken van sporen.
Het bakje waar ik in zaai maak ik ook steriel, als het mogelijk is ook in de magnetron of met alcohol en maak hier in de zijkant kleine gaatjes voor een beetje verluchting.
De grond die ik heb gekookt verdeel ik zo snel mogelijk in bakjes en laat het dan verder afkoelen.
Als de grond in het bakje is afgekoeld en ook het water om de sporen in te sproeien ga ik de sporen zaaien, de sporen zaaien moet zo dun mogelijk gebeuren, zo slaan ze ook sneller aan en krijg je later geen explosie van planten op één plek.
De sporen zet ik dan weg ik een kweekkas waar de temperatuur tussen de 22-24 graden schommeld en de luchtvochtigheid tussen de 90 en 100% is en doe er niks meer mee totdat de voorkiem ( prothallus) verschijnt.
Als de voorkiem er is dan sproei ik elke 2/3 dagen om zo de voorplanting in gang te zetten en blijf dit doen totdat ik genoeg planten uit het bakje heb gehaald.
Foto van de kleine kweekkas, onderin staan 2 bakken met verwarmingskabels met thermostaat om de temperatuur tussen de 22-24 graden te houden en in de bakken staan bakjes met water ( afgekookt) om de luchtvochtigheid zo hoog mogelijk te houden ( vaak 95- 100%).

Gr, Ro