Zaaien in welke grond?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Zaaien in welke grond?

Berichtdoor kristof p op 27 mei 2009 19:36

tip voor het zaaien van palmen uit gematigde gebieden.
soorten zoals Parajubaea, Jubaea, Brahea, Butia, sommige Syagrussen, Trithrinaxen, Nannorphs, enz...kortom palmen uit gebieden met warme zomers en milde('koude') winters of waar het tijdens de dag warm en snachts flink kan afkoelen kiemen in het algemeen sneller als je de temperatuur afwisselt. bijv. 10uur op 30°C/35°C en dan snachts laten zakken tot 10°C/15°C.
Chamaerops kiemt net als de Trachycarpus soorten goed bij temperaturen rond de 20°C/23°C...(T. princeps kiemt stukken beter bij hogere dagtemperaturen rond de 30°C)

het is altijd goed om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het klimaat waarin de palm groeit die je zaait. tropische palmen uit regenwouden bijv. vragen constant warme temperaturen rond de 28°C/35°C. palmen uit andere gebieden kennen meestal niet zo'n klimaat en hebben er baat bij om niet steeds op een constant warme temperatuur te worden gehouden. voor zo'n soorten is een kas tijdens de lente/zomer en vroege herfst ideaal!!!

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 27 mei 2009 22:57

Dank je wel voor de extra info Kristof, dat van de Princeps had ik al gelezen in een stukje ergens door jou geschreven.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 04 jun 2009 22:01

Dinsdag 1000 zaden gekregen van de T. wagnerianus en vandaag gezaaid, dat wordt wat als ze gaan kiemen :shock:

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 jun 2009 22:48

Benieuwd hoeveel er gaan uitkomen :D Nu die grote kwekerij in Nederland failliet is, zal er binnenkort veel vraag naar komen, alsook naar de Musa sikkimensis.

Trachycarpus wagnerianus zijn prachtige palmpjes! Ze zijn zowat de miniatuur van de Trachycarpus fortunei. Je kan het een beetje vergelijken met de gewone humilis en de variant 'Vulcano'.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 05 jun 2009 09:47

Die kweker die failliet is is gewoon een importeur, die T. wagnerianus die wordt aangeboden komt uit een partij van 70 containers, mijn advertentie van de T. wagnerianus komt uit dezelfde partij.

Ik ben ook benuwd hoeveel er gaan opkomen, ze zijn afgelopen zaterdag geplukt dus verwacht een opkomst van 50 procent.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 07 jun 2009 18:14

14 mei 20 zaden van de S. minor gezaaid en zag vandaag dat ze allemaal al boven de grond stonden, gaat goed zo :D .

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 jun 2009 18:33

Leuk! Ik ga ook net Sabal minor zaaien. Benieuwd of deze ook zo snel kiemt. Ook net even in de serre gekeken, en tot mijn grote vreugde zag ik dat er een Ensete ventricosum kiemt :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 07 jun 2009 20:21

Ze geven aan dat de S. minor een lange kiemtijd heeft van 3 tot 6 maanden en dat je ze moet zaaien tussen de 20 en 25 graden. Ik heb ze gezaaid in neem-coir vermengt met perlite en palmbooster en ze continu tussen de 25 en 30 graden gehouden en binnen 4 1/2 week staan ze al bijna 2 cm boven de grond, moeten denk ik hele verse zaden zijn geweest :D

De Ensete ventricosum heb ik gisteren gezaaid, ben benuwd hoelang het duurt voordat ze kiemen.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 jun 2009 21:56

Dank je voor de info!

Mijn Ensete ventricosum kiemde reeds na ongeveer 4-5 weken. De Musa sikkimensis na 4 weken :D Daar ben ik zeer blij mee, vermits de Musa sikkimensis in de toekomst een populaire banaan gaat worden denk ik. In mijn artikel Musa basjoo vs Musa sikkimensis vergelijk ik deze twee soorten.

Ik ben toch benieuwd naar de winterhardheid van de Ensete ventricosum. Ik zal verschillende plantjes hebben en zal het niet nalaten om deze soort eens te testen in de volle grond. Uiteraard zal ik deze goed beschermen in de winter.

Heeft iemand ervaring met Ensete ventricosum in de volle grond?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 10 jun 2009 16:57

Christophe schreef:Dank je voor de info!

Mijn Ensete ventricosum kiemde reeds na ongeveer 4-5 weken. De Musa sikkimensis na 4 weken :D Daar ben ik zeer blij mee, vermits de Musa sikkimensis in de toekomst een populaire banaan gaat worden denk ik. In mijn artikel Musa basjoo vs Musa sikkimensis vergelijk ik deze twee soorten.

Ik ben toch benieuwd naar de winterhardheid van de Ensete ventricosum. Ik zal verschillende plantjes hebben en zal het niet nalaten om deze soort eens te testen in de volle grond. Uiteraard zal ik deze goed beschermen in de winter.

Heeft iemand ervaring met Ensete ventricosum in de volle grond?

of de sikkimensies even populair word dan de basjoo betwijfel ik...het is een mooie banaan dat niet maar de winterhardheid laat de wensen over...in tegenstelling tot wat veel word beweerd is deze bijlange na niet zo winterhard als de M. basjoo!...ze zijn stukken gevoeliger voor rot en de stammen rotten erg gemakkelijk weg als je ze op dezelfde manier beschermd als de basjoo. M. itinerans is ong. even winterhard dan M. sikkimensies maar groeit een stuk sneller en vind deze ook nog ietsje mooier...

als je een Ensete ventricosum wil proberen probeer dan de variteit 'maurelli' want die is toch wat harder dan de 'gewone' ventricosum. deze winter mijn maurelli's laten buitenstaan tot de nachten echt wel te koud werden. de grootste heb ik dan maar naar binnen gedaan maar had toch wel al -2°C doorstaan zonder enige schade. een andere kleinere heb ik buiten laten staan met enkel een afdak en was verbaasd over hoe lang hij het volhield tijdens de winter maar geen enkele banaan overleefd zo'n winter en zeker al niet een Ensete...als je een Ensete wil overwinteren in de volle grond zal extra warmte noodzakelijk zijn (lichtslang, warmtekabel)...uitspitten is in ieder geval beter want als het je lukt om hem levend door de winter te krijgen in de volle grond gaat hij maar erg traag op gang komen en zal zeker nooit zo groot en snel groeien in een jaartje tijd dan eentje die warm door de winter is gekomen en 'warm' is (her)geplant....

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken