Pjotrs palmenproject

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Pjotrs palmenproject

Berichtdoor pjotr op 08 maart 2013 22:49

Hoi allemaal,

Ik heb hier al eerder eens wat gepost en gevraagd over mijn nieuwe hobby: palmen kweken. Hierbij wat meer over mijn project. Ik ben afgelopen zomer begonnen met een zelf ontworpen en gebouwde propagator. Ik heb gewoon een simpele bak van multiplex gemaakt (afmeting 70 x 40 cm), die van binnen geïsoleerd met 2 cm piepschuim en dat weer bekleed met radiatorfolie. Op de bodem 1 cm brekerzand, daarop een 30 watt warmtekabel van 1,5 meter, met daarop nog 0,5 cm zand. Aan het geheel een thermotimer gekoppeld. Zie hier de foto toen hij nog in aanbouw was:

Afbeelding

Inmiddels ben ik al weer wat verder. De eerste 'zaaironde' heeft niet zoveel resultaat opgeleverd. Eigenlijk alleen enkele Cycas Revoluta's. Dit lag echter grotendeels aan de kwaliteit en versheid van de zaden, daar ben ik vrij zeker van. Ik heb nu een nieuwe set zaden gezaaid, ditmaal grotendeels in gripzakjes (ziplock). Ik ben begonnen met zaaien in potjes in de propagator, afgedekt met aluminiumfolie, maar daar ben ik nu dus grotendeels van afgestapt. De potjes krijgen zoveel warmte van onder dat de grond en daarmee het zaad uitdroogt, tenzij je natuurlijk vaak bevochtigt. De gripzakjes nemen bovendien veel minder plek in in de propagator en je kunt het kiemproces ook nog eens beter volgen :) . De bak ziet er nu zo uit:

Afbeelding

De bak is afgedekt met een plaatje plexiglas. Dat maakt het mogelijk om hem 's zomers op een zonnige plaats te zetten, waardoor hij overdag door de zon opwarmt, hetgeen weer energie scheelt :). Nu in de winter leg ik er nog een laag piepschuim overheen, zodat hij ook aan de bovenkant goed is geïsoleerd.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet zaai ik sommige dingen nog wel in potjes. Van sommige soorten had ik namelijk heel veel zaden. Op deze manier kan ik in de gaten houden of er verschil is in opkomst. Ik experimenteer ook nog met wat verschillende zaaimedia. Sommige soorten heb ik in 100 % vermiculiet gezaaid, sommige soorten in een mengsel van vermiculiet, potgrond en cocopeat, andere zaden in potgrond vermengd met brekerzand. Gewoon eens kijken of dat verschillen oplevert.
De temperatuur staat van 06:00 tot 0:00 uur op 29 graden Celcius ingesteld en van 0:00 tot 06:00 uur op 26 graden.

Ik heb de volgende soorten momenteel in de propagator zitten:
-Trithrinax campestris
-Thrinax radiata
-Phoenix roebelenii
-Phoenix dactylifera
-Phoenix reclinata
-Butia Yatay
-Dypsis Madagascariensis
-Dypsis Lutescens
-Hyophorbe verschaffeltii
-Chamaerops humilis var. cerifera
-Rhapidophyllum hystrix
-Corypha Utan

De huidige zaaironde is nu al vele malen succesvoller, want ik hab tegelijk met bovenstaande zaden ook Washingtonia Robusta Sonora en Nannorrhops Arabica Silver gezaaid en hierbij een 100 % kieming! In het geval van de Washingtonia wel grappig: ik had ze in water gezet om te weken, maar ze vervolgens vergeten. Na enkele dagen bekeek ik het inmiddels opgedroogde bekertje met zaden, bleken bijna alle zaden al in het bekertje gekiemd! Zowel de Washingtonia als de Nannorrhops heb ik na kieming in een palmpot gezaaid. Inmiddels steken de eerste exemplaren hun hoofden boven de grond:

Nannorrhops
Afbeelding

Washingtonia Robusta Sonora
Afbeelding

Dronken Washingtonia Robusta Sonora's die de weg een beetje kwijt waren :tong:
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, reacties, suggesties en tips!
pjotr

1 bedankjes

Re: Pjotrs palmenproject

Berichtdoor lapalmeraie op 09 maart 2013 16:21

Grondig aangepakt allemaal, netjes :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken