ongeduldig?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

ongeduldig?

Berichtdoor jaak op 08 maart 2010 18:58

begin september heb ik 30 zaden gezaaid van de trachycarpus fortunei,die hebben tot begin december in mijn garage gestaan bij een temperatuur van ongeveer 20 graden,daarna zijn ze op aanraden naar de living verhuisd omdat het te koud werd(15 a 16 graden)
in huis is het overdag gemiddeld 22 graden s'nachts 16 graden,eind december is er 1 zaailing te voorschijn gekomen en die is nu zo'n 10 cm groot.
de rest van de zaden daar gebeurt niks mee,lijkt er iets mis te lopen?
de zaai en stekgrond is vochtig genoeg maar niet kletsnat en afgedekt met plastiek folie.
we zijn ondertussen 6 maanden verder en geen verandering :cry: heb ik iets verkeerd gedaan of ben ik te ongeduldig.

Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: ongeduldig?

Berichtdoor lapalmeraie op 08 maart 2010 19:24

Hallo Jaak

Het is natuurlijk geen exacte wetenschap hè, de natuur heeft hierin het laatste woord.
De ene keer heb je een massale opkomst en de andere keer blijf je een beetje op je honger zitten.
Een aantal factoren kunnen wel een invloed hebben op het kiempercentage. Versheid van de zaden is bijvoorbeeld heel belangrijk. Ik heb 2 jaar terug bv. een lading Trachy's gezaaid. Toen was de opkomst met 75% behoorlijk. In oktober jl zaaide ik opnieuw een partij, ditmaal geen verse zaden maar een overschot. Daarvan kiemde er ook slechts één. Uiteindelijk heb ik de rest maar weggegooid bij gebruik aan plaats. Van de zomer gooi ik de resterende zaden in een verloren hoek in de tuin, zien wat het geeft.

De omstandigheden die jij omschrijft lijken in orde. Ook al is de temperatuur misschien wel wat aan de frisse kant geweest in de garage. En 's nachts kom je ook niet aan de 20°C... Beter was natuurlijk geweest dat ze al die tijd een temperatuur gehad zouden hebben van 20-22°C.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: ongeduldig?

Berichtdoor jaak op 08 maart 2010 21:00

hey Niek,

ik wacht gewoon nog wat af en zal waarschijnlijk zoals je zelf zegt de zaden in een hoekje in de tuin deponeren en zien of er iets van komt.
het is de eerste keer dat ik dit doe en dan zijn de verwachtingen altijd wel hoog denk ik dan,maar met opgegeven hoofd denk ik dan de volgende keer beter.

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: ongeduldig?

Berichtdoor Olie1605 op 08 maart 2010 21:56

Hoi Jaak,

Ik heb altijd heel veel zaad van mijn bomen die al meer dan 15 jaar hier in de grond staan.
Bijna al mijn zaden kiemen die ik vorige jaren heb gezaaid.
Je mag er gerust wat gratis komen afhalen in Zwijnaarde(Gent).

groeten
Olivier
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: ongeduldig?

Berichtdoor jaak op 08 maart 2010 22:40

hey Olivier,

als ik uw richting uitkom zal ik iets laten weten,alvast bedankt :thai:
een vraagje:ken jij die kweker van tropische planten op de oude baan de N70 in lochristi Zeveneken :?:

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: ongeduldig?

Berichtdoor Olie1605 op 08 maart 2010 23:56

Neen niet direct, maar het zegt mij wel iets.
Ik zal het eens rondvragen.

Groeten
olivier
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten