zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

zaaien

Berichtdoor boksbal op 03 mei 2010 21:24

Beste forumleden,

Ik heb veel informatie doorgelezen wat betreft het zaaien van musa- en palmboomzaden.
Na het lezen van al deze informatie zijn er twee dingen die ik steeds tegenkom.

De zaden moeten worden geweekt in water van ongeveer 25 graden en moet dagelijks ververst worden. Nu zou ik wel graag willen weten in hoeverre deze temp echt noodzakelijk is en waarom nu eigenlijk het water dagelijks moet worden ververst.

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten.

Groeten Matthijs
boksbal
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 apr 2010 19:35
0 bedankjes

Re: zaaien

Berichtdoor Tropical_Geert op 03 mei 2010 23:47

Matthijs,

Ik weet dat dit een veel toegepaste methode is voor het zaaien.
Ikzelf ga niet helemaal mee in deze methode.
En ik vermoed dat ze vooral verspreid en overgenomen is door forumberichten wereldwijd.
De achterliggende reden voor dit weken is natuurlijk het zacht maken van de harde buitenkant
die sommige zaden hebben, maar ik denk dat de temperatuur hier niet zo belijngrijk is.
Ik heb over de jaren duizenden zaden gezaaid en de methode die ik toepas gaat als volgt:

Zaden spoelen in een schimmelwerende oplossing of poeder. Sommige zaden al worden geleverd met een anti-schimmel product. (wit of blauwachtig poeder aan de zaden)
Daarna gewoon zaaien en de potgrond de eerste dagen goed nat houden (=weken)
Dan gewoon vochtig houden en zeker niet laten uitdrogen.

Het kiemsucces is voor het grootste deel afhankelijk van de versheid van de zaden.

Veel succes
Tropical_Geert
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 mei 2010 18:42
Woonplaats: Zwijndrecht
0 bedankjes

Re: zaaien

Berichtdoor Christophe op 04 mei 2010 00:02

Ik week m'n zaden ook niet altijd en merk ook dat het kiemingspercentage inderdaad vooral van de versheid van de zaden afhangt. Als je ze in vochtige grond zet op de juiste temperatuur (ook heel belangrijk!) kiemen ze vast wel. ;)

Ik heb hier zelfs eens mee getest en de zaden die ik niet geweekt had kiemde sneller én er kiemden zelfs meer zaden. Het betrof toen zaden van de Cycas revoluta ... Met palmzaden en bananenzaden heb ik nog niet getest.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaaien

Berichtdoor videomaster op 04 mei 2010 03:27

Christophe schreef:IAls je ze in vochtige grond zet op de juiste temperatuur (ook heel belangrijk!) kiemen ze vast wel. ;)


Wat al meer aanleunt tegen de "Thai way", de temperatuur hebben we zowiezo, het dagelijks sproeien van de geplante zaden is echter een "must do".... wij weken de zaden eveneens nooit.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: zaaien

Berichtdoor amourath op 04 mei 2010 08:27

Ik week enkel zaden met harde schil die ik niet zelf heb geplukt (dus waarvan ik niet weet hoe vers ze precies zijn) en dat in lauwwarm water. Temperatuur heb ik nog nooit gemeten hoor :)
Echt verse zaden gaan ook bij mij meteen in potgrond!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 10:02

Het weken is inderdaad om de harde schil wat weker te maken. In de natuur gebeurt dit natuurlijk niet maar zó vers hebben wij de zaden natuurlijk ook maar zelden :D
Bijkomend voordeel is dat je bij sommige soorten dan ook al ziet welke zaden niet kiemkrachtig zijn; die blijven drijven. Evenwel geldt dit niet voor alle soorten...

Ik laat de zaden zo 2 dagen weken, maar ververs zeker niet elke 12u het water. Er moet nog gewerkt worden ook hè :roll: Ik ververs het na ongeveer een dag, opnieuw met handwarm water. De zaden zitten daarvoor in een thermosbeker en die zet ik op de CV-ketel.

Waarom warm water en niet koud...? Om ze extra te verwennen. Ik zou ook niet graag in een koud bad zitten :lol:
Maar vooral om ze niet te doen denken dat het winter is, door de warmte komen ze m.i. uit de rust periode.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten