Grondsoort voor oppotten zaailingen,wat gebruiken jullie?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Grondsoort voor oppotten zaailingen,wat gebruiken jullie?

Berichtdoor RichardM op 07 jun 2010 14:11

Hallo,

Ik laat mijn zaden kiemen in een mengsel van neem-coir en perliet 4:1,dit werkt uitstekend.
Nu zijn er een aantal gekiemd en deze wil ik nu gaan oppotten,daar wil ik eigenlijk het zelfde mengsel voor gaan gebruiken.
Maar nu weet ik dat er in neem-coir en perliet geen voedingstoffen zitten,dus twijfel ik of ik dit zal gaan gebruiken voor het oppotten.
Het is natuurlijk wel zo dat de eerste periode de zaailing zijn voeding ook uit het zaadje haalt wat er nog aan zit,maar hoelang doen ze dit?
Wat gebruiken jullie als medium/grondsoort voor het oppotten van zaailingen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten,
Richard
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Re: Grondsoort voor oppotten zaailingen,wat gebruiken jullie

Berichtdoor amourath op 07 jun 2010 14:15

Hangt er vanaf over welke zaailingen je het hebt? Palmen geef je niet dezelfde grond als boomvarens en bananen krijgen weer wat anders...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 07 jun 2010 14:17

amourath schreef:Hangt er vanaf over welke zaailingen je het hebt? Palmen geef je niet dezelfde grond als boomvarens en bananen krijgen weer wat anders...

Stom van me zeg,het gaat om palmen ;)
Aangezien ik me alleen maar met palmen bezig hou ga ik er automatisch vanuit dat iedereen dit weet :D
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 07 jun 2010 14:20

Hallo Richard,
Ik gebruik steeds een mengeling van gewone potgrond met Potgrond Mediterra.
G'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2010 14:49

ExoticPalms schreef:Het is natuurlijk wel zo dat de eerste periode de zaailing zijn voeding ook uit het zaadje haalt wat er nog aan zit,maar hoelang doen ze dit?

Gewoonlijk laat ik de zaailingen in de zaaigrond staan totdat het eerste blad volgroeid is.
Daarna gaan ze in potgrond met voedingstoffen. Welke grond hangt veel af van de voorkeur van de palm.
Een Trachycarpus is al snel tevreden terwijl ik de iets tropischere palmen in een betere potgrond zet met meer drainage e.d. (bv. potgrond met cocosvezels en/of lavakorrels zoals de mediterra potgrond van DCM)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 jun 2010 14:58

ExoticPalms schreef:
amourath schreef:Hangt er vanaf over welke zaailingen je het hebt? Palmen geef je niet dezelfde grond als boomvarens en bananen krijgen weer wat anders...

Stom van me zeg,het gaat om palmen ;)
Aangezien ik me alleen maar met palmen bezig hou ga ik er automatisch vanuit dat iedereen dit weet :D

Ik had een vermoeden maar je weet nooit, we kennen niet ieders voorkeuren eh ;)

Voor palmen koop ik de laatste tijd speciale palmengrond met al een percentage perliet in gemengd. Daarvoor gebruikte ik gewone potgrond en mengde ik er zelf cocosvezel en perliet onder. Die combinatie werkt prima!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 10 jun 2010 13:34

lapalmeraie schreef:
ExoticPalms schreef:Het is natuurlijk wel zo dat de eerste periode de zaailing zijn voeding ook uit het zaadje haalt wat er nog aan zit,maar hoelang doen ze dit?

Gewoonlijk laat ik de zaailingen in de zaaigrond staan totdat het eerste blad volgroeid is.
Daarna gaan ze in potgrond met voedingstoffen. Welke grond hangt veel af van de voorkeur van de palm.
Een Trachycarpus is al snel tevreden terwijl ik de iets tropischere palmen in een betere potgrond zet met meer drainage e.d. (bv. potgrond met cocosvezels en/of lavakorrels zoals de mediterra potgrond van DCM)

Vrgr
Niek

Ik zat net even op de website van DCM te kijken en die Mediterra potgrond ziet er goed uit moet ik zeggen.
Voorlopig laat ik ze nog even wat groeien in de neem-coir /perliet zodra ze wat groter zijn zal ik de mediterra van DCM eens gaan testen.
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken