Albizia zaailingen met rode verkleuring

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Albizia zaailingen met rode verkleuring

Berichtdoor amourath op 16 aug 2010 11:07

Ik heb al meerdere keren Albizia gezaaid, met wisselend succes (het verspenen blijkt een lastige hindernis) en bij m'n laatst gezaaide lichting zal ik nu dit:

Afbeelding

Bij vorige zaailingen heb ik nooit die rode verkleuring gehad, dezelfde verkleuring die ik heb bij jonge blaadjes van bij Albizia 'summer chocolate'... heb ik dan die laatste soort gezaaid? Ik heb de zaden als gewone Albizia gekregen dus het is wat vreemd.

Blijkbaar hebben Christophe en KevinC het ook al gehad, nog anderen met dezelfde ervaring? Zijn de plantjes uitgegroeid tot donkere of toch tot groene boompjes?

Ik ben ook wat aan het googlen geweest en daar vind ik terug dat het zaad van de 'summer chocolate' niet soort-echt is, en minder dan 10% de rode gloed krijgt. Andere bronnen vertellen dan weer dat deze boom niet te zaaien is, enkel te stekken (maar ik dacht dat een Albizia niet te stekken is?)
Alle ervaringen zijn welkom :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Re: Albizia zaailingen met rode verkleuring

Berichtdoor djoeke op 16 aug 2010 12:24

Ik heb dit voorjaar eens één stekje genomen van mijn summer chocolate maar dit is helaas niet gelukt , ging natuurlijk wel maar over één stekje .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 aug 2010 12:33

Ik was ook aan het zoeken naar de "stekbaarheid" van de Albizia. Dit omdat de mijne onder en halverwege de stam uitlopers heeft die ik eraf wil halen.

Maar blijkbaar had Amourath deze vraag ooit al eens op een ander forum gesteld met een negatief antwoord. :roll:

Enkel zaaien dus. Over die rode verkleuring kan ik niet veel zeggen.
Wel dat de zaailingen op bovenstaande grootte soms ineens kapot gaan.
Eduard zei dit ook al eens dacht ik.
Vreemd....

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 aug 2010 13:16

lapalmeraie schreef:Ik was ook aan het zoeken naar de "stekbaarheid" van de Albizia. Dit omdat de mijne onder en halverwege de stam uitlopers heeft die ik eraf wil halen.
Maar blijkbaar had Amourath deze vraag ooit al eens op een ander forum gesteld met een negatief antwoord. :roll:

Idd... ik heb het nooit geprobeerd hoor, maar heb op verschillende fora dat antwoord gekregen...

lapalmeraie schreef:Enkel zaaien dus. Over die rode verkleuring kan ik niet veel zeggen.
Wel dat de zaailingen op bovenstaande grootte soms ineens kapot gaan.
Eduard zei dit ook al eens dacht ik.
Vreemd....

Jep, heb ik ook al gehad... plots verdrogen de blaadjes en einde verhaal. Dat waren wel telkens plantjes die ik nov-dec zaaide en die dus de eerste maanden binnen moesten overleven, misschien te droge lucht? Ik zaaide toen ook in zaai- en stekgrond waardoor ik moest verspenen, daar had ik ook al terugval.
Deze zijn later gezaaid, in potgrond, en staan al de hele zomer buiten (onder een plastic dakje omdat ze te fragiel zijn) en krijgen een uur per dag zon, misschien zijn die sterker? De toekomst zal het uitwijzen...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 16 aug 2010 13:25

Hey :)

Mijn zaailingen hadden deze rode gloed ook. Het zaad kwam van exogarden en was van de gewone groene Albizia.

Nu zijn de plantjes zo'n 30cm hoog en is de vekleuring bijna verdwenen.

Stekken heb ik nog niet geprobeerd. :P

En idd, Albizia's verspenen gaat heel moeilijk, veel plantjes overleven dit niet. Als ik nu nog Albizia's zaai, zaai ik ze allemaal in apparte potjes.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken