Nerium oleander zaaien - ervaringen ???

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Nerium oleander zaaien - ervaringen ???

Berichtdoor lily-anne op 02 sep 2010 08:53

Ik heb op het ogenblik verschillende zaadpeulen aan een oleander staan en vraag me af of dit zaad kan gebruikt worden om te zaaien .Komt het zaad soortecht terug of is dit af te wachten ?
Wanneer zaaien ? Op welke manier ? extra warmte tijdens het kiemen ? Zaaimedium ? eerst tot voorjaar wachten of in de huiskamer zaaien als het rijp is ? Voorweken ?
Wie heeft al oleander van eigen of ander zaad gezaaid en wat zijn uw ervaringen ? al eigen zaailingen die bloeien ?
Bedankt voor alle info
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Re: Nerium oleander zaaien - ervaringen ???

Berichtdoor amourath op 02 sep 2010 10:35

lily-anne schreef:Wanneer zaaien ? Op welke manier ? extra warmte tijdens het kiemen ? Zaaimedium ? eerst tot voorjaar wachten of in de huiskamer zaaien als het rijp is ? Voorweken ?
Wie heeft al oleander van eigen of ander zaad gezaaid en wat zijn uw ervaringen ? al eigen zaailingen die bloeien ?

Ik ben vorig jaar in november naar Athene geweest en heb daar ook oleander-zaadpeulen meegenomen. Welke kleur het was weet ik dus neit gezien de plant toen niet meer bloeide.

Mijn ervaring:
Wanneer zaaien ? Ik heb gezaaid in december
Op welke manier ? Gewoon net onder de zaaigrond drukken en vochtig houden, ik heb ook het pluimpje van het zaadje weggehaald
Extra warmte tijdens het kiemen ? Ze stonden in een propagator ja
Zaaimedium ? Zaai- en stekgrond
Voorweken ? Neen
Al eigen zaailingen die bloeien ? Ze zijn nu 10 cm hoog dus ik moet nog even geduld hebben 8-) Ze staan al de hele zomer buiten en doen het goed! De iele steeltjes die ik had van in de propagator zijn nu mooi stevig uitgegroeid, ze hebben allemaal veel blaadjes aangemaakt ook.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 sep 2010 12:03

Dat vraagt om een..... Afbeelding

Ik heb die zaadjes gewoon rechtstreeks vanuit de peultjes weer aan de voet van de struik in de potgrond gestoken. Nu groeien er jonge plantjes maar of die ook effectief zaailingen zijn of uitlopers durf ik niet te zeggen. :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 07 sep 2010 17:53

zijn er nog mensen die al oleander gezaaid hebben en hoe zijn de resultaten ?
hoe meer tips , hoe meer kans op succes
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Patty op 07 sep 2010 20:34

Hallo allen,

Ik heb geen ervaring met het zaaien van oleanders maar heb voor de liefhebbers wel zaadpeulen. Wie interesse heeft kan mij een pm sturen.

groeten Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 06 jan 2011 00:17

De zaden van een van mijn oleanders in volle grond , waren eigenlijk nog niet spontaan open gekomen voordat de koude is begonnen en daarom had ik 2 peulen afgeplukt en nog een aantal weken in een glas water en in het licht laten narijpen ( in de veranda ) - uiteindelijk begon het steeltje zwart te worden en heb ik de peulen maar laten drogen en de zaden eruit gehaald .De zaden leken echter nauwelijks een verdikking te vertonen en daarom weet ik niet of ze wel kiembaar zullen zijn . Gisteren heb ik de overige zaden die nog aan de plant hingen uit de tuin gehaald - ze waren bevroren en zelfs wat open gevroren . na het drogen bleken de zaden toch iets steviger dan de eerste . Ik heb nu van beide oogsten een test opgezet om te zien of ze kiemkrachtig zijn . Ik laat ze tussen vochtig keukenpapier in de verwarmde kweekbak kiemen ( ben benieuwd of het zal kukken )
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor amourath op 06 jan 2011 09:32

De zaadjes zijn heel dun en smal, met een pluimpje. Die van mij kiemden heel gemakkelijk, de plantjes doen het nog steeds prima, overwinteren nu in de garage en zijn ondertussen 10 cm hoog en hebben al meerdere lederachtige blaadjes aangemaakt ook.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2011 12:13

Ik heb de zaadjes eigenlijk nog nooit apart gezaaid.
Wanneer de peulen open gaan stop ik de zaadjes meestal gewoon weer in de bovenste laag van de potgrond. :)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Davy op 07 jan 2011 17:06

Zeer leuk om te volgen! Ik ben benieuwd. Hoe winterhard is de nerium eigenlijk in de volle grond (met bescherming)

Hebben jullie al eens winterharde soort gezaaid? Dat lijk mij zeer leuk....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2011 17:09

Ik weet eigenlijk niet goed welke soort ik heb.
Hij heeft wel altijd buiten in pot overwinterd met minimale bescherming, dus logischerwijs zou het in volle grond ook moeten lukken. Maar ergens vind ik hem wel geschikt/mooi als terrasplant.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken