ik heb de Trachys van Chris direkt gezaaid. Het waren er net geen 500.
Ik heb ze als volgt gezaaid : één dag laten weken en het buitenste velletje eraf gedaan en daarna
240 in vochtige zaaigrond in een isomobak, die in de veranda staat ('tussen 25 en 30° overdag en rond de 20° 's nachts). De bak wordt afgedekt met een natte krant.
100 in een afgesloten zak met licht vochtige zaaigrond in de berging bij 20°
50 in volle grond onder een mulchlaag van bladeren en houtsnippers
84 in een zaaitray die 's nachts in de serre staat (dus nachttemperaturen) en overdag bij dit zonnige weer van de laatste dagen staat de tray buiten met een vochtige jutezak bedekt.
En nu de resultaten. Vandaag de isomobak gecontrolleerd en reeds 172 kiemers van de 240.
Die heb ik per 12 in een pot gestoken met het kiempje naar beneden.
Mijn vraag nu : laat ik deze dag en nacht in de serre staan? Moet ik de potten afdekken met geperforeerde plasticfolie ? Moet ik de potten in de serre overdag beschermen tegen de volle zon?
Of doen jullie het nog op een andere manier?Van de 100 in de plasticzak bij 20° : nog maar 3 kiemers
De 50 in volle grond laat ik ongemoeid. We zien wel als ze bovenkomen
idem dito met de 84 in de zaaitray
Doe ik het goed of hebben jullie suggesties.
Ik had ook nog belgische trachy fort. zaden gezaaid (via kapaza - maldegem).
Die had ik eerst geweekt en daarna volledig gepeld en ook in een isomobak in de veranda geplaatst,
maar bij controle vandaag waren die voor 90% beschimmeld en rot.
Pellen is blijkbaar geen goeie optie en ik dacht ook dat ze zo vers niet waren als die van Chris.
groeten
zezinho
%