Musa sikkimensis zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Musa sikkimensis zaaien

Berichtdoor banaantje op 20 jul 2009 21:02

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag over mijn musa sikkimensis zaden. Ik heb nu reeds een 2 tal maanden een 40tal zaden in zaai en stekgrond staan, netjes verdeelt over 2 potten.
Nu mijn vraag. In één van de 2 potten heb ik reeds 5 kiemers gehad, terwijl er in de andere pot nog altijd geen leven te bespeuren is. Voor de duidelijkheid: het gaat om dezelfde lading zaad, dezelfde zaai en stekgrond en dezelfde kamer waar de planten staan om te kiemen...
Is er iemand die hier een mogelijke verklaring voor heeft?? Of is dit gewoon een toevallige speling van het lot??

mvg
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Musa sikkimensis zaaien

Berichtdoor Christophe op 20 jul 2009 21:24

Hoi Banaantje,

Ik heb dit nog al gehoord. Toen was het bij zaden van de Trachycarpus fortunei. Van een bak kwam 80% uit, en van de andere bak .... niks. Ook zelfde zaden, zelfde grond, kiemplaats, ....

Beetje vreemd, en het enige waar het aan kan liggen (volgens mij) is de watergift. Heeft de ene bak te droog of (volgens mij dan) te nat gestaan?

Hoewel ik denk dat je met geduld al veel goed maakt hoor ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa sikkimensis zaaien

Berichtdoor banaantje op 20 jul 2009 22:21

tja, dat vind ik moelijk te zeggen eigenlijk. Kan natuurlijk wel zijn dat de ene bak iets droger/natter heeft gestaan dan de andere. Ma om te zeggen dat er veel verschil in zat qua vochtigheid, dat dan toch ook niet. Moet een musa sikkimensis dan mss net dat beetje droger staan bij het kiemen dan een andere soort??
groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Musa sikkimensis zaaien

Berichtdoor Christophe op 21 jul 2009 00:30

Nee hoor, de Musa sikkimensis hoeft geenszins droger/natter te staan dan andere exotische zaden.

Ik zou geen andere reden kunnen bedenken eigenlijk ... :?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa sikkimensis zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jul 2009 00:49

Ik heb wel eens gelezen dat banaanzaden een stofje uitscheiden dat de kieming van andere zaden zou doen afremmen. Een soort middeltje tegen concurentie zeg maar ;)
Maar in de praktijk worden de zaden bijna altijd per meerdere in één pot gezaaid met vaak gunstig resultaat. Maar misschien zit er in die éne pot toch net zo'n fanatiek zaadje? :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Musa sikkimensis zaaien

Berichtdoor banaantje op 21 jul 2009 11:24

:D Dat zou natuurlijk zo maar kunnen. Het beste wat ik kan doen is gewoon rustig afwachten en niet teveel meer verwachten, dan kan het alleen maar meevallen... :)
toch bedankt voor de hulp

groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Musa sikkimensis zaaien

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 jul 2009 00:50

Het kan mss ook zijn dat er in die bak een beestje zit dat aan de zaadjes knabbelt, ik denk nu maar iets ?! :?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten