beste ervaring zaden kopen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

beste ervaring zaden kopen

Berichtdoor hexina op 12 sep 2011 16:00

Ik wil wederom een tray wagnerianusjes gaan zaaien omdat ik de yucca's al heb moeten verspenen.
Nu wil ik graag van jullie weten bij welke site jullie het meest tevreden zijn over de versheid de zaden.
Wat zijn jullie ervarvingen????

Ben benieuwd naar de reacties :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: beste ervaring zaden kopen

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2011 10:15

Ik heb over het algemeen mijn zaden van James (Europalms) en ben zeer tevreden over de kwaliteit. Via e-bay had ik veel minder goede ervaringen.

Maar het beste resultaat haal je eigenlijk altijd met de zaden die je via andere liefhebbers ontvangt welke ze zelf mee hebben van vakantie :thumb_up:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor hexina op 13 sep 2011 13:23

ja tuurlijk van liefhebbers dat zijn namelijk verse zaden.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 13 sep 2011 20:32

Hallo

Echt veel ervaring met zaaien heb ik nog niet.
Vorig jaar in november nam ik voor het plezier wat zaden mee van Tenerife. 2 april heb ik ze gezaaid. W Filifera ( 7 gezaaid, 6 uitgekomen ) , Livistonia Australis ( 2 gezaaid 0 uitgekomen), Chamaerops Humilis ( 5 gezaaid, 0 uitgekomen ) , Phoenix Canariensis ( 2 gezaaid 1 uitgekomen ), Strelizia Reginae ( 6 gezaaid, 2 uitgekomen ).
Toen de eerste Filifera' s uitkwamen was ik het delirium nabij en super gemotiveerd voor het "echte" werk
Dus bestelde ik bij exogarden.nl allerhande zaden. Het mag worden gezegd dat de bestelling , processing en levering van de bestelling absoluut kwalitatieve service is. Maar van alle zaden die ik al gezaaid hebt : Brahea Edulis, Phoenix Theopastri, Sabal Mior, Sabal Palmetto, Trachycarpus Wagnerianus x Fortunei, Trachycarpus takil, R. Hystrix, Cerifera heb ik slechts 1 gekiemd exemplaar tot dusver ( Theopastri ). Gelukkig heb ik ook wat W. Robusta gezaaid, die kiemen snel en groeien als kool. ( enigszins overdreven ) Sommige staan misschien wat te droog, anderen weer wat te nat, het meeste staat in een propagator al verschillende temperaturen geprobeerd, nada.

Helaas als er niet snel verandering in komt zal de volgende bestelling niet bij exogarden.nl zijn.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 19 sep 2011 18:29

Hallo,

Voor zij die het zich interesseren, vandaag heb ik de eerste kiemling van de 25 gezaaide Sabal Minor. Zaden waren van Exogarden. gezaaid begin mei 2011 in zaai en stekgrond met wat perliet. De ganse tijd stond de pot gewoon op de grond in een slaapkamer, vrij donker, temperatuur omstreeks 20 graden.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 sep 2011 20:08

20°C is wat laag voor Sabal, en daarom kan het langer duren. Ik zou een iets warmer plek zoeken in huis...

Een ding weet ik na 3 jaar prutsen met zaden inmiddels wel al zeker: er gaat niets boven vers/zelfgeraapt. het is bovendien nog leuk ook om eerst de soort te determineren (met het nodige puzzel- en leeswerk en forumhulp), en de zaden schoon te maken.

Mijn laatste serie zelfgeraapte zaden (10+ soorten uit singapore) is inmiddels al wakker (6 weken na mijn trip). heb al 8 livistona rotundifolia zaailingetjes, en de Bismarkzaden die ik meehad staan zelfs al boven de grond. voorgaande pogingen met dezelfde soorten duurden veel langer of draaiden op weinig uit.
Voorgaande series (uit o.a. Sicilie, Tenerife) was ook een hit; er slingeren hier nog steeds Arenga's, Butia en Brahea rond van die lichting...
Vers is dus echt wel best, en gekocht zaad kan soms wel iets ouder zijn. Ook daar zitten zelf hele slechte ervaringen tussen...

[jammer genoeg zijn mijn 3 J. lanceolata en Callaparia uit Singapore er nog niet uit, maar dat zou wel dit natte en te koude palmjaar in een keer goed maken!).

Ik zou ze kopen bij James ....ik heb op zijn erg ooit eens mijn eerste stappen op het slechte pad gezet en ik heb er een tuin vol trpoisch spul aan over gehouden :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken