Hallo Geert,
Om Niek aan te vullen, mijn ervaring én zeker die met het zaaien van Musa's is dat als je na 3 maand niks ziet het over en out is. Als de zaden vers zijn dan heb je na een maand reeds enkele plantjes maar je zal zien dat de opkomst dikwijls redelijk mager blijft.
In Juni 50st Musa ornata gezaaid, 7 plantjes aan over gehouden (na een maand), zelfde maand 20st Musa sikkimensis Darjeeling Giant gezaaid, 1 plantje aan over gehouden na een maand wachten. Beide zaden staan nog altijd in de propagator, ze vliegen er nu dus onherroeplijk uit.
Ik heb nog steeds geen bewijs gezien (toch niet bij mij) dat een dag/nacht cyclus met dito temperatuurschommelingen een hogere opkomst geeft. Ik heb reeds de proef op de som genomen door een zelfde batch zaden in 2 te delen, één met constante temp de andere met fluctuaties. Met constante temperatuur had ik planten, met fluctuerende temperatuur geen enkele

. Van sommige zaden zegt men dat ze 6 tot 12 maanden nodig hebben om te kiemen, bvb. Musella lasiocarpa, zelfs met stratificatie nog nooit gelukt.
Ik geef echter nog niet op!!
Ensete's die bij constante temperatuur worden gehouden komen in ieder geval makkelijker op dan Musa's. Ik heb al veel Musa's gezaaid en tot mijn grote spijt niet altijd even succesvol. Zoals Niek schrijft zéér onregelmatig en soms/dikwijls nul resultaat.
Laat het je in ieder geval niet afschrikken.
Grtjs,
Michel