Een Thaise poging tot...

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Een Thaise poging tot...

Berichtdoor videomaster op 04 sep 2009 10:53

Onze palm-microbe en opzoekingen op dit forum, maken dat we ook een poging wagen om enkele soorten te zaaien. In tegenstelling tot alle wijze raad die ik hier al gelezen heb, met de nodige transliteratie naar vrouwtje lief, gaan we het op de "Thai- way" riskeren.
De Thai-way is volgens de vrouw, en ergens heeft ze gelijk, volgen wat er in de natuur gebeurt..... gewoon de grond in en zien wat er van komt. Enkele honderden zaden zijn gisteren zo in plastiek zakjes (met gaatjes voor de waterafloop) gestoken en hebben een afwachtende plaats gevonden op een schaduwrijk plaatsje in de tuin. Nu rustig de natuur zijn ding laten doen en afwachten wat er van komt.

Wat hebben we gezaaid?... ik weet het zelf niet meer! door een al te scherpe bocht te moeten nemen zijn de zaden en de bijhorende labels die ik maakte door elkaar geraakt. Ik geef hierbij enkele foto's van de ondertussen terug gerangschikte oogst. Moest er iemand zijn die zaden herkent... laat maar weten! De kleine rode zaden kwamen van een Yucca-palm.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

ook hebben we uit de "jungle" enkele scheuten van palmen kunnen bemachtigen, waarvan de grote noten de gewone Cocos nucifera zijn.

Afbeelding Afbeelding

De poging tot.....

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Re: Een Thaise poging tot...

Berichtdoor lapalmeraie op 04 sep 2009 11:35

Leuk!
Het grote verschil is natuurlijk dat wij hier het oorspronkelijke klimaat moeten nabootsen om succes te hebben. Daarom allerlei stappen bij het zaaien.
Jij hebt de luxe om het juiste klimaat al voor handen te hebben. In de grond stoppen is dan al genoeg.

De zip-bag methode (zaden met wat grond in een plastiekzak) wordt hier trouwens ook wel toegepast hoor. Maar op dit forum heb ik daar precies nog geen echte voorstanders van gehoord ;)

Hou ons op de hoogte hè

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 12 sep 2009 07:57

Slechts(?) 12 dagen na het uitzaaien komen de eerste zaailingen hun hoofd boven de grond steken. Het betreft de Caryota mitis of "Zachte vinnetjespalm".... afwachten hoe het verder gaat... :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 12 sep 2009 12:22

gewoon een vraag wat mijn al langer door het hoofd speelt aangezien.je daar in een paradijs woont en de zaad voor het oprapen ligt kan je dan niet wat zaad hier heen sturen.of zou dat teveel moeite zijn:?: :?:

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 12 sep 2009 12:32

Daar heb ik al eens "ergens" antwoord op gegeven... met alle plezier, maar 1ste... mag het niet, ten tweede is het véél te duur om een briefzending op te sturen van hieruit (als je wil dat het zeker aankomt), ten derde is mijn visum voor Thailand niet van dien aard dat ik me ook maar met enige wijze van werk/verdienste mag inlaten (ook al is het maar 1 euro). Klinkt allemaal een beetje overdreven misschien, maar Thailand is echt België/ Nederland niet. Dus, bij deze sorry...... :|
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 20 sep 2009 04:24

Het blijft niet zoals de titel van dit topic zegt "een Thaise poging tot"..... een hoop zaden van de Wodyetia Bifurcata of Vossestaartpalm die we eens op een hoop bijeen gegooid hadden (The Thai way) zijn beginnen kiemen, er stonden zowaar al mini palmen te pronken. Tijd om de ganse oogst hun voorlopige onderkomen te geven in de typische plastiek zakjes die ze hier gebruiken. Totale opbrengst tegen de 300 palmen, en een verse lading van een 500 zaden in hetzelfde hoekje gegooid waar de andere gekiemd zijn via "de Thai way" :)
Een schaduwrijke plaats onder de tuinschommel dient nu als voorlopige onderkomen tot ze verplaatst kunnen worden naar ons stukje paradijs op aarde....waar we misschien nog een palmen-kwekerij kunnen beginnen. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 sep 2009 13:39

Laat dat nu net één van mijn lievelingspalmen zijn. Echt eentje die ik nog graag wil hebben.

Zouden ze goed gedijen in ons klimaat? Ik vrees er een beetje voor ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 20 sep 2009 14:01

Christophe schreef:Laat dat nu net één van mijn lievelingspalmen zijn. Echt eentje die ik nog graag wil hebben.

Je mag er gratis een stuk of 100 komen afhalen... :D

Christophe schreef:Zouden ze goed gedijen in ons klimaat? Ik vrees er een beetje voor ...

Volgens de wikipages van dit forum waar ik juist foto's heb bijgezet, tot -4° :? Denkelijk voelen ze zich hier beter met barre winterse temperaturen van 22° ;)
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 sep 2009 15:26

Volgens de wikipages van dit forum waar ik juist foto's heb bijgezet, tot -4° Denkelijk voelen ze zich hier beter met barre winterse temperaturen van 22°

En qua luchtvochtigheid ...?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 20 sep 2009 22:34

Christophe schreef:En qua luchtvochtigheid ...?Christophe

Hier is het altijd plakkerig warm.... weersvoorspelling
videomaster