Is dit een Phoenix Roebelenii???

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Is dit een Phoenix Roebelenii???

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 20 jan 2011 06:36

@Zezinho
Volgens mij gewoon normaal, komt omdat die teveel blad heeft voor te weinig wortels als je me begrijpt wat ik bedoel ?!
In grotere pot plaatsen en oudste (slechte) bladeren snoeien ofwel laten zitten en oudste (slechte) bladeren snoeien & blij zijn met minder bladeren... ;)

Een Gouden TIP voor palmbomen: Hoe meer wortels jij jou palm geeft, hoe meer schoonheid hij jouw zal geven !! :thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 20 jan 2011 10:21

Dat is het probleem wat ik ook iedere keer had. Bij mij was dat het begin van het eind van de palm. Hoop dat hij jou wel lukt om hem te redden, hoe weet ik ook niet heb alles geprobeerd: de eerste aan de droge kant gehouden en de 2de aan de natte kant gehouden (met de vochtmeter).

Sterkte met je palm.
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 20 jan 2011 11:16

Waterboyke schreef:@Zezinho
Volgens mij gewoon normaal, komt omdat die teveel blad heeft voor te weinig wortels als je me begrijpt wat ik bedoel ?!
In grotere pot plaatsen en oudste (slechte) bladeren snoeien ofwel laten zitten en oudste (slechte) bladeren snoeien & blij zijn met minder bladeren... ;)

Die pot op de foto is echt wel groot genoeg, hij is pas deze zomer verpot en het probleem is er nu pas een aantal weken dus daar heeft het niks mee te maken volgens mij. (Palmen hebben trouwens een hekel aan verpotten, in de winter zou ik dat dan ook nooit aanraden tenzij er echt sprake is van wortelrot bvb)

Enige wat niet duidelijk is: kan het water wel goed weg uit die pot? Op de foto is de onderkant niet zichtbaar. Zou het kunnen dat hij natte voeten heeft?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 jan 2011 11:37

Hey Amourath, kom je weer gezelschap houden! Ik vraag mij af of het nevelen zin heeft dat werkt maar kortstondig en werkt binnenshuis verbranding in de hand! in ieder geval bij boomvarens is dat zo! zelf zet ik weleens een palm in de zomer buiten in de regen maar dan meer om van het stof verlost te worden! :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2011 13:21

Ik sluit me (opnieuw (a) ) aan bij amourath. ;)

Die pot lijkt me ok, mits er afwatering voorzien is.
Maar anders lijkt me die roebelenii prima in orde hoor!
Vergeet niet dat de groeisnelheid nu sowieso iets lager ligt door de frissere temperaturen.
Daardoor duurt het 'open gaan' van de speer ook iets langer.

Het verdrogen van de onderste bladeren is ook normaal, dat is het groeiproces waardoor ook de stam ontstaat. Enkel wanneer er plots abnormaal veel bladeren tegelijk verdrogen moet de oorzaak ergens anders gezocht worden.

Vuistregel: verkeerde verzorging/plaag resulteert in verandering in héél de bladkroon, niet alleen de oudste bladeren. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2011 13:23

EDUARD schreef:Hey Amourath, kom je weer gezelschap houden! Ik vraag mij af of het nevelen zin heeft dat werkt maar kortstondig en werkt binnenshuis verbranding in de hand! in ieder geval bij boomvarens is dat zo! zelf zet ik weleens een palm in de zomer buiten in de regen maar dan meer om van het stof verlost te worden! :P
Gr. Eduard.

Bij palmen is dat bij mijn weten niet het geval hoor Eduard.
Ook niet wanneer de volle zon erop staat, ondanks het hardnekkige fabeltje :D
Wél ben ik het volledig met je eens dat de werking maar van korte duur is. Maar één keer is nog altijd beter dan géén keer hè. Onder dat motto zie ik het toch.
Bij problemen of voor een duurzame aanpak raad ik steeds het "eiland-concept" aan. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 jan 2011 14:30

Hoi , ik heb het over een binnen situatie zo als die bij mij is, zelf heb ik die ervaring dus wel BINNEN en sproeien werkt bij mij dus wel verbranding op [eigen waarneming] en verder bevorderd het een eventuele spint plaag in de hand, bij mij! !k schrijf het even zo omdat Ik die ervaringen heb, en ik het heel moeilijk vind een binnen advies te geven daar geen huis het zelfde is ! De ene stookt op gas dan heb je een behoorlijk droge situatie andere stoken op hout , kolen of petroleumen dan heb je een veel hogere luchtvochtigheid! en dan te zwijgen over de temp.die zijn ook bij ieder anders! Kortom moeilijk raad te geven, voor buiten is dat natuurlijk totaal anders.
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 20 jan 2011 15:53

lapalmeraie schreef:
EDUARD schreef:Hey Amourath, kom je weer gezelschap houden! Ik vraag mij af of het nevelen zin heeft dat werkt maar kortstondig en werkt binnenshuis verbranding in de hand! in ieder geval bij boomvarens is dat zo! zelf zet ik weleens een palm in de zomer buiten in de regen maar dan meer om van het stof verlost te worden! :P
Gr. Eduard.

Bij palmen is dat bij mijn weten niet het geval hoor Eduard.
Ook niet wanneer de volle zon erop staat, ondanks het hardnekkige fabeltje :D
Wél ben ik het volledig met je eens dat de werking maar van korte duur is. Maar één keer is nog altijd beter dan géén keer hè. Onder dat motto zie ik het toch.
Bij problemen of voor een duurzame aanpak raad ik steeds het "eiland-concept" aan. ;)

ik benevel regelmatig, maar uit nieuwsgierigheid, wat is het eiland concept? :)
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 20 jan 2011 18:06

Een grote schaal met daarin een kleinere op zijn kop zodat de palm op een eiland staat :mrgreen:
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 jan 2011 18:14

Hoi Grad, je vergeet het water wat in de grootste moet! :P