Is dit een Phoenix Roebelenii???

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Is dit een Phoenix Roebelenii???

Berichtdoor zezinho op 20 jan 2011 18:52

@ amourath & Niek

de stenen pot watert wel degelijk goed af (gaten in geboord en zoals bij al mijn potten onderaan een laag kleikorrels) en hij is zeker groot genoeg want de palm werd pas deze zomer verpot en hij kwam uit een pot die de helft kleiner was. Ik denk dat ik hem vanaf half mei heb eens ga verplanten in volle grond zodat hij eens een volle zomer flink wortels kan gaan aanmaken en half september steek ik hem dan rondom af, maar laat hem dan nog tot november in volle grond staan zodat hij nog kleine jonge worteltjes kan aanmaken voordat ik hem tegen de eerste vorst weer binnenhaal. Zo doe ik het ook met mijn draco en daar heb ik goede resultaten mee.
Niek, je hebt me al wat geruster gesteld en 'k hoop dat ik hem goed de winter doorkrijg
Aan iedereen die gereageerd heeft een dikke merci
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 20 jan 2011 19:24

EDUARD schreef:Hoi Grad, je vergeet het water wat in de grootste moet! :P

dat had ik al door :D wel een leuk systeem, ik ga het eens uitproberen :)
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 20 jan 2011 19:37

Je creëert als het ware een soort van micro-klimaat ik gebruik het ook voor orchideeën.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 20 jan 2011 19:42

turtleboy schreef:Je creëert als het ware een soort van micro-klimaat ik gebruik het ook voor orchideeën.

ja inderdaad, klinkt heel erg logisch maar je moet er maar opkomen :)
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2011 22:22

Je hebt gelijk Eduard. Geen huis is hetzelfde. En zoals altijd vele ervaringen en vele meningen. Iedereen moet zijn eigen weg daar een beetje in vinden hè ;)

@zezinho: dat aanplanten in de volle grond en weer uitsteken in het najaar lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n goed plan hoor. Ten eerste doen roebelenii's in volle grond het bij ons helemaal niet goed. In Parc Paradisio kunnen ze daarvan meespreken! Zij gingen het na één seizoen proberen in ieder geval niet meer doen.
Ten tweede krijgt de palm dan steeds een klap te verwerken.

Ik zou hem gewoon in die pot laten staan en z'n ding laten doen.
Verpotten is pas nodig als er wortels onder de pot uit groeien.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 20 jan 2011 22:33

lapalmeraie schreef:@zezinho: dat aanplanten in de volle grond en weer uitsteken in het najaar lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n goed plan hoor. Ten eerste doen roebelenii's in volle grond het bij ons helemaal niet goed. In Parc Paradisio kunnen ze daarvan meespreken! Zij gingen het na één seizoen proberen in ieder geval niet meer doen.
Ten tweede krijgt de palm dan steeds een klap te verwerken.

Sluit ik me bij aan: palmen hebben een hekel aan verpotten dus met die wortelschade doe je hem geen plezier. Gewoon in pot houden en tijdens de warmste maanden buiten, zo doe ik het. Vanaf half september komt hij weer naar binnen en siert hij mijn keuken 8-)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 jan 2011 00:38

Ah zo....ik had niet door dat die nog maar pas verpot was sorry :oops: dan is idd de pot nog groot genoeg alhoewel ik zo'n boom in een nog grotere pot zou zetten, ik vind alles steeds veel te klein :tong:
Maar ik blijf er ook bij dat het vrij normaal is, tis gelijk Niek het beter uitlegt, als het enkel de oudste bladere zijn is het gewoon de natuur die zijn gang gaat.
Jouw plan om uit te planten in volle grond ga ik je ook afraden, geen enkele palm even uitplanten en in het najaar terug uitsteken ! Doe je meer slecht mee dan goed, zoals al gezegt haten palmen het om verpot/verstoord te worden, hierdoor gaan ze in shock en in het slechtste geval gewoon dood ! Ook de volle grond zal nooit zo warm worden als de grond in jouw pot, de groei zal meer en beter zijn in pot ! In volle grond heb je pas voordeel/winst na 2 a 3 jaar, niet van één seizoentje hoor....en een roebelenii lukt niet in volle grond of je moet echt zot gaan doen.. :D
Gewoon laten zoals het is en verdorde bladeren snoeien naar eigen smaak ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 21 jan 2011 01:32

bedankt voor de goeie raad. Zal hem dan toch maar in de pot laten staan. De draco (5 jaar geleden gezaaid) doet het anders op die manier heel goed (is misschien sterker als de roebelinii ?) Krijgt dus wel de kans om nog 2 maand nieuwe worteltjes aan te maken hé. Staat nu wel supergezond
groeten
zezinho
Bijlagen
draco 1.jpg
draco 1.jpg (158.85 KiB) 3649 keer bekeken
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 jan 2011 02:03

Draco is dan ook geen palmboom hé ;)
Palmbomen willen niet verstoord worden, dus bij verpotten, verplanten of uitplanten van palmbomen steeds voorzichtig zijn met de wortels ! Als een palm in shock gaat merk je dat doordat de groei ineens stopt, op dat moment laat je de palm gewoon met rust en geduld hebben !
Tip, ook nooit (ijs)koud water geven aan palmen, hebben ze ook niet graag en kunnen ze ook van schrikken..
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 21 jan 2011 23:27

Ook dat verschilt van palm tot palm.
Heb zelf al veel palmen verpot en zelfs helemaal schoongespoten om die rooie klei kwijt te raken.
Goeie potgrond en wortelstimulator doen wonderen,alleen je moet wel weten wat je doet.
Heb zelfs een Lytocaryum weddelianum helemaal zand vrij gemaakt,iedereen verklaarde me voor gek,
omdat dit een exstreem moeilijke palm zou zijn ,maar je moet 'm nu eens zien :D
Heb er nog wel ergens foto,s van op de pc,zal ze eens opzoeken.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie