Kentiareca

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Kentiareca

Berichtdoor Selva op 25 aug 2014 08:13

Hallo,

Ik heb twee grote Kentia's en ook een kleinere plant die verkocht is als Areca maar precies lijkt op mijn twee Kentia's. Ik weet dat het familie is, maar op plaatjes van volwassen exemplaren zie je toch duidelijk verschil in o.a. de bladeren.
Nu is mijn Areca erg jong, dus het kan zijn dat de areca nog andere bladeren gaat vormen. Toch vraag ik me af hoe je het verschil in uiterlijk kunt zien tussen een (jonge) areca en een (jonge) Kentia?

vast bedankt
Selva

1 bedankjes

Re: Kentiareca

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2014 09:43

Erg jong is dat moeilijker te zien.
Maar in van die typische "palmenmix" potjes, gebruikt in van die gemengde plantstukken vermoed ik dat er doorgaans Areca's worden gebruikt omwille van de prijs.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Selva op 25 aug 2014 11:23

Foto0697.jpg
Foto0697.jpg (109.73 KiB) 5054 keer bekeken
Hoi,

Dank voor het antwoord. Als het inderdaad bijna niet te zien is ga ik er van uit dat het een areca is. Hij kwam niet uit een mix zoals jij omschrijft maar was wel spotgoedkoop (€ 3.25,-) hij heeft trouwens (en het is geen schildluis) zwarte stipjes op zijn stengels. Dit heeft hij altijd al gehad en mijn Kentia's hebben dat niet of iig niet zo duidelijk. Kan dat een verschil zijn?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 aug 2014 12:27

Dit is idd de Arecapalm, de nieuwe benaming is Dypsis lutescens maar wordt onder de oude naam nog steeds volop verkocht.

De stipjes op de stengels hoort naar mijn idee, het verschil met de Kentia (Howea) is dat de Dypsis echte groepspalmen zijn, dit is de Howea niet maar wordt wel zo verkocht ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Selva op 25 aug 2014 13:45

Hoi,

Dank je wel! Ook fijn dat ik nu de nieuwe naam weet. Goudpalm word het ook wel genoemd geloof ik?

Als de Dypsis volwassen is dan zie ik wel verschil met de kentia. Zijn bladeren lijken smaller en er zitten er meer op per 'veer' over het algemeen. Of heb ik dat verkeerd gezien?

Ik heb gehoord dat Kentia's vaak bij elkaar worden geplaatst voor een voller resultaat. Ik had zelf dat idee ook al met mijn twee kentia's.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2014 13:59

Inderdaad ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 aug 2014 16:36

Of deze palm ooit tot het genus Areca werd gerekend, weet ik niet. De Latijnse benaming was voorheen Chrysalidocarpus lutescens. Naar aanleiding van belangrijk veldonderzoek verricht door John Dransfield en Henk Beentje op Madagascar naar de endemische palmen, werd deze palm ingedeeld bij het genus Dypsis. Ook andere soorten moesten eraan geloven zoals Neodypsis tricaryii (driehoekspalm nu Dypsis_) die incidenteel als wordt aangeboden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Selva op 25 aug 2014 16:47

zowel de Areca als de Kentia vielen onder de Arecae. Dat is in ieder geval hoe ik het heb begrepen. bedoel je dat 'areca' dus niet zijn naam in het latijn is maar dat men hem dus noemt naar de arecae familie, maar dat is dus eigenlijk de overkoepelende naam waar de Kentia ook onder valt?

Dat is het zelfde als een panter of tijger een kat (achtige) noemen. Dat gebeurt ook wel eens.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 aug 2014 18:14

Er was een tijd dat handelaren alleen Areca en Kentia kenden. Kentia is geen erkende wetenschappelijke naam en wordt gebruikt voor beide soorten Howea forsteriana en _belmoreana. Kentia wordt ook met een kleine letter geschreven maar dit terzijde. Van Areca is de soort catechu of betelnootpalm wel de bekendste. Deze worden meestal als zaailingen aangeboden versierd met mini cocosnoten. Of deze van de Areca zijn weet ik niet.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Selva op 25 aug 2014 20:35

dus wat is dan de taxonomische indeling van de Howea foresteriana tov de Dypsis? stammen zij uit dezelfde orde of dezelfde familie of geen van beiden?

of is dat nu net wat je dus niet weet?
Selva

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie