Welke Cordyline is dit ?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke Cordyline is dit ?

Berichtdoor asiantjen op 07 nov 2014 18:59

Vraagje , welke Cordyline is deze ?
Afbeelding
Afbeelding

Grt
Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Re: Welke Cordyline is dit ?

Berichtdoor shusui op 07 nov 2014 19:10

Het blad is wel redelijk smal, maar volgens mij is het een C. indivisa.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 nov 2014 21:02

Inderdaad, lijkt mij ook een indivisa. Waar heb je die gevonden Etienne ? Zijn niet zo makkelijk te vinden namelijk.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 07 nov 2014 22:42

Bedankt Sven en Dimi :thumb_up: ik had ook al een vermoeden maar was niet echt zeker ,er stond geen naam bij de aankoop van de plant

Dimi , waar ik die gevonden heb , héél simpel , bij Guus van CB prijs 7.5 euro :o voor zo'n zeldzaamheid

Grts

Etienne :thumb_up: ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 nov 2014 02:04

De zeldzaamheid is vooral het gevolg van de doorgaans korte levensduur van deze soort. Ik heb er ondertussen al 3 verspeeld. Meestal verrotten ze op de overgang aarde-lucht Op basis daarvan is mijn advies om de plant spaarzaam water te geven. Een goed doorlatend substraat en een niet te grote potmaat kan daartoe bijdragen.
Voor Cordyline australis geldt hetzelfde advies, maar die is toch evident bestendiger.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 nov 2014 02:04

Geen benaming bij Guus ? Zijn we niet gewend. Goed om te horen dat Guus nu ook de indivisa te koop heeft. Er staat een prachtige grote in zijn tuin trouwens :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 08 nov 2014 18:59

Han , bedankt van je toelichting voor verzorging , :thumb_up: dat doe ik ook al enkele jaren met mijn C.Red Star , aangezien het wat woestijn planten zijn zijn vraag ik me af of ze geen diepe hoge pot nodig hebben , maken deze planten geen penwortel aan ?

Grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 nov 2014 01:56

Ik heb weleens zo'n rotte kluit opengepulkt. In aanvang liet ik ze namelijk gewoon in de regen staan. Sindsdien zet ik ze in het najaar op een drogere plek. Cordyline vormt een knolachtige ondergrondse stronk van waaruit wortels ontspruiten en een of meerdere opwaardse scheuten. Vorige jaar wilde ik een gesneuveld exemplaar weggooien en ontdekte bij inspectie van de wortelkluit dat op de ondergrondse stronk een aantal spruiten tot ontwikkeling kwam. Ik heb de beschadigde wortels verwijderd en de stronk in verse aarde opgepot. Het ziet ernaar uit dat de recidive van deze aparte variatie doorzet.
Een van mijn kleurvarianten een purpurea bereikte een vitale hoogte van 5 m ondanks dat deze jarenlang in een relatief kleine kuip stond.
Penwortels volgens de definite komen volgens mij niet voor bij monocotylen, tenzij je de basis in de vorm van de verdikte wortelstok zo wilt noemen. Bij houtachtige overblijvende gewassen ondergaan de wortels diktegroei vergelijkbaar met de stam. Monocotylen als palmen, Yucca en Cordyline verkrijgen hun stabiliteit door de adventiefwortels en de verdikte basis die zich geheel of gedeeltelijk ondergronds bevindt. Omdat door depositie van humus de adventiefwortels steeds iets hoger ontspruiten komt de basis vanzelf dieper in de grond te zitten. Cordyline vangt ook bladmateriaal op. Wanneer dit in het bladoksel vergaat schept dat een gunstig milieu voor de ontwikkeling van adventiefwortels. Ze ziet deze wel bij het verwijderen van de oudste bladeren.
Woestijnplanten zijn meer gebaat bij een uitgestrekt oppervlakkig gelegen wortelstelsel, zodat ze bij de schaarse regens in korte tijd zoveel mogelijk water kunnen opnemen. Er zijn overigens ook wel soorten die heel diep wortelen. Die zul je misschien aantreffen in gebieden waar het vrijwel nooit regent.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 10 nov 2014 21:14

Bedankt Han voor de zeer nuttige info :thumb_up: ik laat deze dan in gewone potten staan met luchtige grond .
Bij wintertijd en zeer veel regen krijgen ze hun "regenpancho " aan ,dat doe ik ook bij andere planten zoals palmen met blauwachtig blad en citrus .Heb ik al jaren goede resultaten mee .
Afbeelding
Afbeelding

Grts

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie