door zezinho op 10 nov 2010 18:42
hoi robke,
ben tamelijk nieuw op dit forum en bekijk vandaag nog maar jouw bericht, vandaar de late reactie.
als de zaden van de eerste foto uit de peul van de tweede foto komen, dan zijn dit zaden van de jacaranda, maar misschien wist je dat ondertussen al. Heb al twee keer deze zaden meegenomen :
1ste uit sevilla in 2007, kiemen gemakkelijk , eerste jaar binnen overwinterd en in mei van 2008 buiten uitgeplant. heb er vijf van overgehouden die nu varieren van 1,5 m tot 2,75 m voor de grootste. Hangt ervanaf of je ze snoeit of laat doorgroeien. half september wordt de wortelkluit rondom afgestoken om ze tegen de eerste vorst (ze hebben dan ondertussen nieuwe kleine wortels gemaakt) binnen te halen en koel te laten overwinteren. 's winters verliezen ze hun gevederd blad, maar dat groeit snel weer bij in het voorjaar. En nu dit jaar in oktober heb ik verse zaden meegebracht uit Sicilië die ik volgend voorjaar ga zaaien. Prachtige purperblauwe bloemtrossen overigens, maar of die er in ons klimaat ooit gaan opkomen, betwijfel ik. De boom op zich vindt ik al mooi genoeg.
groeten
zezinho