livingstonia rotundifolia

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

livingstonia rotundifolia

Berichtdoor hexina op 10 feb 2012 13:29

Zojuist ging ik even mijn zoon van school en besloot dit keer eens anders te lopen. Staat er ineens ergens op het gras in de vrieskou een klein palmpje. Ja daar hoef ik niet lang over na te denken die gaat mooi mee naar huis....
Ikzelf dacht dat het een livingstonia rotundifolia moest zijn. Alleen de aarde bovenop was een beetje bevroren en verder maakt ie het redelijk goed. Ik heb hem op een koele slaapkamer gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind alleen dat hij rare ronde vlekken op het blad heeft?
Kan iemand mij iets meer vertellen over deze palm.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: livingstonia rotundifolia

Berichtdoor lapalmeraie op 10 feb 2012 13:31

De naam is in ieder geval juist en die vlekken zijn de eerste tekenen van vorstschade.
Hopelijk was je nog op tijd.

Wel een leuke vondst natuurlijk :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor hexina op 10 feb 2012 13:37

Ja dacht zelf ook aan vorstschade. De potgrond was volgens mij nog niet geheel bevroren want kan de pot indrukken en het voelt er zacht aan. Dus qua wortels gaat het wel. De speer daaraantegen ziet er echt prima uit.....
Hopelijk trek ik hem er doorheen want ik vind hem wel mooi. Wel jammer dat het een echte binnenplant is.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor ick op 10 feb 2012 15:35

Hoi Hexina,

Ik heb er ooit één gehad, en die zette ik vanaf mei tot begin oktober gewoon buiten op een beschutte, warme plek in de halfschaduw. Dat deed de plant zichtbaar goed, hij groeide enorm in dat ene seizoen, vooral het wortelgestel breidde enorm uit. Helaas was ik toen net begonnen met exoten en heb ik 'm bij het naar binnenhalen ernstig om zeep geholpen. De plant stond voor binnen in een naar mijn idee te grote pot, waar ik 'm 'dus maar even' uitgetrokken heb. Helaas braken bij deze domme actie meer dan de helft van de wortels van de plant daarbij af en dat was dan ook al snel het einde van de plant. Dus of het buitenstaan de plant ook op termijn goed zou hebben gedaan weet ik niet, maar als ik er weer één zou hebben, zou die 's zomers naar buiten verhuizen.
Ik hoop voor je dat je niet te laat was met je reddingsactie! Dan heb je er een mooie plant aan overgehouden.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 10 feb 2012 18:14

hexina schreef:Zojuist ging ik even mijn zoon van school en besloot dit keer eens anders te lopen. Staat er ineens ergens op het gras in de vrieskou een klein palmpje. Ja daar hoef ik niet lang over na te denken die gaat mooi mee naar huis....
Ikzelf dacht dat het een livingstonia rotundifolia moest zijn. Alleen de aarde bovenop was een beetje bevroren en verder maakt ie het redelijk goed. Ik heb hem op een koele slaapkamer gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind alleen dat hij rare ronde vlekken op het blad heeft?
Kan iemand mij iets meer vertellen over deze palm.

Kan er niet veel over vertellen,heb zelf 1 sinds vorig jaar en deze staat altijd binnen,wel drogen de bladeren snel uit en staat hier dan ook op een schotel met water eronder maar groeit rustig verder..

Deze stond ergens op een gras? In een voortuin?? :roll:
Dus is dit een gestolen exemplaar?? :fluiten:
Zou er niet om kunnen lachen als ze hier in m'n voortuin de planten zomaar weghalen.. :onzeker:
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor GeL op 10 feb 2012 19:34

Deze ochtend bracht ik mijn dochtertje naar school, had net een mooie Livingstonia rotundifolia gekocht die ik in een plastiek zakje met me meedroeg. Eenmaal op school aangekomen merkte ik een groot gat onderin de zak...
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 10 feb 2012 20:47

Dan is je dochter vaak blijven zitten Michel :lol:
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor GeL op 10 feb 2012 21:03

tja, ik heb er twee, 26 en 18, ze zijn niet zo veel blijven zitten eigenlijk , een paar keer maar :D
Dat ik die Livingstonia kwijtgespeeld ben is veel veel erger :mrgreen: :mrgreen:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor boemel op 10 feb 2012 22:50

Deze palm heeft een nieuwe naam gekregen en heet nu Saribus rotundifolius. ;)
Saribus is al een oude geslachtsnaam en wordt nu nieuw leven ingeblazen.
Na onderzoek onder de livistona palmen bleken een paar soorten erg af te wijken en werd besloten deze af te zonderen.
groeten Luc B.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 feb 2012 23:16

Erg leuke palm maar ik twijfel heel erg of ik deze wel wil aanschaffen.
Ik had gelezen dat je beter een vergelijkbare soort kan nemen die iets beter tegen de temperatuur (binnen-buiten) kan. Het zijn vrij dure planten moet ik zeggen in tuincentra's en bloemenzaken. Voor dit exemplaar vroeg de lokale bloemenshop 12,50..

Wat zijn jullie ervaringen er mee?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie