- Ravage.jpeg (841.78 KiB) 616 keer bekeken

- Snoeisel.jpeg (367.43 KiB) 616 keer bekeken

- Coniferen weg, ondergrond ravage.jpeg (282.75 KiB) 616 keer bekeken

- Freezen begin in de lengte.jpeg (496.01 KiB) 616 keer bekeken

- Grond freezen, 1 keer lengte, 1 keer begin breedte.jpeg (527.12 KiB) 616 keer bekeken

- Egaliseren.jpeg (473.92 KiB) 616 keer bekeken
Frezen* natuurlijk.
Ik bevries de grond niet..

- Schutting staat, Hedera aan binden begonnen.jpeg (483.1 KiB) 616 keer bekeken
Als ik teruglees in het begin van mijn eigen topic doe ik dit tenenkrommend. Ik heb me sindsdien zoveel meer verdiept in nomenclatuur en het botanische alom. Het is echt mijn grote passie en voornamelijk het groeien en begrijpen van soorten amper in cultuur. Maar hierover komt later wel meer.
Nu heb ik mezelf met deze tuin wel een uitdaging gemaakt.
De borders moeten als het ware losstaande tuinen op zichzelf zijn.
Je moet dus de border in kunnen gaan en dan zich bevinden in dat werelddeel.
Links is dus vanaf de schuur voor naar achter Zuid-Amerika, Midden-Amerika en Noord-Amerika.
Rechts is vanaf het huis Oceanië, Europa/Mediterrane/Afrika en het grootste deel Azië.
Heel kritisch is de tuin hier net wat te smal voor, een paar meter extra was met het oog op paden en zitplekken iets ruimer.
Maar ik broed al jaren op dit plan en ga het gewoon proberen.
-Het beperkt je ook enigszins in aanplant en de standplaats ervan, je moet goed uitzoeken waar de planten van nature wegkomen.
-Ook maak ik zo min mogelijk gebruik van hybriden, enkel als ik beide ouders van de hybride cultivar ernaast kan hebben. Zo is het mooi om te zien hoe eigenschappen van beide ouders zich in de nakomeling uiten. Of als de hybride al sinds oudsher van cultureel belang is. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde Citrus.
Ik kan me voorstellen dat velen het maar gedoe zouden vinden, ik vind het voor mezelf een geweldige puzzel!

- Perken uittekenen.jpeg (471.92 KiB) 616 keer bekeken
In Zuid-Amerika is een dry creek.
In het Mediterane bermen, net als Azië. In Noord-Amerika is een kleine verhoging en een ditch voor de moeras Hibiscussen voornamelijk.

- Compost verspreiden, balletje gooien.jpeg (509.84 KiB) 616 keer bekeken

- Bermen, compost bult wordt langzaam kleiner.jpeg (465.88 KiB) 616 keer bekeken

- Compost ingefreesd.jpeg (478.9 KiB) 616 keer bekeken

- Compost ingefreesd, begonnen met walsen.jpeg (563.1 KiB) 616 keer bekeken

- Achterzijde tuin na wals.jpeg (707.31 KiB) 616 keer bekeken
Ook is er honingzwam in de tuin.

- Honingzwam.jpeg (675.49 KiB) 616 keer bekeken
Er was een afgezaagde berk en die was gemaakt tot voederplankje voor de vogels.
Hierin heeft de honingzwam goed huisgehouden en vanaf deze plek schieten erg veel dikke zwarte schoenveters door de grond.
Deze rhizomen heb ik door het maken van bermen ook enigszins verspreid door de tuin.
Tja het is vervelend maar ik hoop dat de zwam niet al te veel slachtoffers maakt. En dat door zoveel mogelijk goed met de grond om te gaan dat de zwam in korte tijd geen slachtoffers vindt en langzaam uitdroogt. Of te veel competitie ervaart… Mocht hij wel een slachtoffer maken, bij vaststelling rooien en zoveel mogelijk wortels verwijderen.
We grenzen ook aan op een bosperceel en via daar had de zwam ook altijd kunnen komen. Het is alleen even om denken af en toe, het is net op een plekje waar ik graag een Apenden had gepoot maar dat moet nu even wijken. Helaas.
Er moeten maar erg veel Canna’s op die plek komen, Zo min mogelijk houtig weefsel op de ernstig aangetaste plekken.
Rob heeft daar al aardig aan meegeholpen met betrekking tot Canna’s!
Het is alleen even wikken en wegen met de houtsnippers alszijnde mulch voor de perken. Pak ik juist de ernstig aangetaste perken mee om gezond leven te stimuleren of geef ik hierbij de honingzwam een overlevingsbron. Ik denk helaas beide.