De tuin van Tijn (Nody)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

De tuin van Tijn (Nody)

Berichtdoor Nody op 03 dec 2011 00:31

Ik heb erg genoten van alle foto's die mensen hier plaatsen. Vooral hoe je de voortgang van een tuin en planten kunt volgen.

Daarom begin ik vanaf vandaag met mijn eigen topicje.

Precies vandaag 2-12-2011 heb ik een paar mooie foto's weten te schieten zover als dat kan met mijn relatief oude telefoon.

Dit is dus de tuin bij mijn vriendin voor haar woning. Ze woont in een oud klooster met meerdere kamer, dus het is een tuin in een tuin. De rest wordt onderhouden door beheerders van het gebouw.

Sinds we verliefd werden ben ik veel bij haar thuis en dus ook in haar tuin. Hier is dus mijn exoten-in-de-buitenluchtliefde begonnen.

Overzicht tuin.jpg
Overzicht van het tuintje.
Overzicht tuin.jpg (216.48 KiB) 5904 keer bekeken

Helaas niet te zien door bewolking, maar je kijkt op deze foto direct naar het noorden, dus de zon is ruim aanwezig in deze tuin.
De Trachycarpus fortunei heb ik in dit voorjaar geplant en heeft in september-oktober nog een speer weten te ontvouwen.

Olijfboom.jpg
Olijfboom
Olijfboom.jpg (258.94 KiB) 5904 keer bekeken

Ook dit voorjaar (rond mei) geplant: Olea europaea, volgens de verkoper uit Portugal (Algarve) geïmporteerd. Hij staat maar 40 cm van de muur af. Hij heeft al veel weertypen doorstaan: droogte, natte zomer en nachtvorst tot -4 graden. Toen ik hem kocht had hij al kleine olijfjes aan enkele takken. Rechts kun je een kleine Cypressus macrocarpa 'Goldcrest Wilma' zien. Deze schijnt de meest winterharde Monterey cypres te zijn. Heb elders in Nijmegen al één van anderhalve meter gezien in de volle grond.

Opuntia experiment.jpg
Cactus in volle grond
Opuntia experiment.jpg (299.49 KiB) 5904 keer bekeken

Achter de olijf staat een cactus (Opuntia?). Sinds deze van de vensterbank gewaaid is en de pot aan stukken lag heb ik bedacht om hem maar in de volle grond te proberen. Het is zandgrond en dicht bij de muur komt minder dan de helft van de normale neerslag door de dakgoot die erboven hangt. Dus als het zo'n vorstbestendige soort is moet hij het kunnen doen daar, denk ik... :roll:

Vijgenboom.jpg
Ficus carica
Vijgenboom.jpg (283.12 KiB) 5904 keer bekeken

Anderhalve meter naar links staat een vijg. Ook dit voorjaar geplant en begint sinds kort zijn blad te verliezen.

Dicksonia antarctica.jpg
Nog een hele kleine Dicksonia antarctica
Dicksonia antarctica.jpg (285.66 KiB) 5904 keer bekeken

Zoals je op de vorige foto misschien al kon zien staat er naast de Ficus een Dicksonia antarctica met al een beetje stro eromheen zodat ik hem zonodig vlug kan afdekken. Het is een zaailing van hoogstens een jaar oud en het is een experiment om deze nu al in de volle grond te houden. Ik heb ook zo'n exemplaar in pot staan.

Hebe armstrongii met canna.jpg
Hebe armstrongii
Hebe armstrongii met canna.jpg (276.62 KiB) 5904 keer bekeken

Ook een twijfelachtig winterharde soort uit Nieuw-Zeeland is de Hebe armstrongii. Deze anderhalve maand geleden gekocht in een bloemenzaakje en staat iets droger dan de rest van de tuin.
Zoals je ziet heb ik nog groene LEVENDE canna's in de volle grond staan. De canna's die ver van de muur staan zijn al wel dood. De wortels niet hoop ik, want ik graaf niks uit.
De lichtgroene 'veldsla-achtige' plantjes eromheen zijn goudsbloemen. De tuin stond er deze zomer vol mee en dit zijn waarschijnlijk nieuwe zaailingen. De vraag is of ze komende lente nog steeds zo groen zijn... :?

Cordyline en canna's.jpg
Cordyline
Cordyline en canna's.jpg (209.91 KiB) 5904 keer bekeken

En helemaal links (vanaf het grasveldje te zien) is de Cordyline australis 'Red Star'. Het meest riskante experiment in de volle grond. Hij staat zo dicht mogelijk tegen de muur en staat er al sinds het voorjaar. Tijdens de nachtvorst-weken oktober-november heb ik hem ingepakt gehad, maar toen de zuid en westenwinden werden voorspeld weer uitgepakt. Hij ziet er nog goed uit in de kern. Daarnaast nog een druivenklimmer. Beide heb ik trouwens gekocht bij de Albert Heijn! :o

Vanaf de olijfboom gezien.jpg
Uitzicht vanuit de tuin
Vanaf de olijfboom gezien.jpg (269.22 KiB) 5904 keer bekeken

Tot slot nog een foto geschoten vanaf de positie van de olijfboom richting het zuiden.
Onder de klimop is een muurtje dat de tuin daarachter in een keer 1 meter ophoogt. Op de voorgrond nog een jonge Fargesia rufa (ergens in augustus geplant). Daarnaast nog een tongvaren. En de halve yucca helemaal links stond er al en heeft prachtig gebloeid deze zomer.
Zoals je ziet een mooi uitzicht midden in zo'n oude kloostertuin. De grote slangenden (Araucaria araucana) heb ik trouwens (in overleg met beheerder) deze zomer gesnoeid. De takken hingen daarvoor tot aan de grond. Heb er later wat struikjes onder geplant (o.a. zaailingen uit dezelfde tuin).

Ik zal zo af en toe hier een update posten als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Hoop dat jullie het interessant vonden en heb je vragen, stel ze gerust. :thai:
Laatst bijgewerkt door Nody op 18 jun 2012 15:12, in totaal 2 keer bewerkt.
Nody

23 bedankjes

Re: Nody's tuintje

Berichtdoor erna op 03 dec 2011 01:30

Dat ziet er nu al mooi uit ! hopelijk krijgen we een zachte winter.

groetjes, en nog veel succes met je tuin !

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Berry op 03 dec 2011 02:19

Een olijfboom! leuk :D
Ook een mooi uitzicht vanaf de olijfboom! ;)
Succes, en veel plezier met de tuin! :thumb_up:
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 dec 2011 14:31

Veel succes met de experimentjes, toffe locatie om exoten te planten :thumb_up: .
:thai: voor het delen.

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor koen op 03 dec 2011 18:35

Alle succes toegewenst, leuk om ons zo laat op het jaar nog wat foto's te brengen. :D
De Slangenden wordt hier ook 'Apenverdriet' genoemd.

Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Nody op 15 dec 2011 19:29

Hier weer een nieuwe update over ons tuintje:

Ik heb kort geleden ontdekt dat ons tuintje veel groter mag zijn dan dat we dachten. De buren hebben namelijk een veel bredere tuin, waar het grasveld dus verder verwijderd is van het huis.

Ik heb deze lijn met de buren doorgetrokken en bijna een meter brede strook gras verwijderd. Nu wordt het een klus om deze nieuwe grond in te richten. Ook het deel achter het muurtje met klimop dat lager ligt tegen het huis is vergroot door ingegroeid gras te verwijderen.

Daarnaast heb ik een voor ons lelijke oude struik weggehaald om nóg meer ruimte te creëren.

Een deel van de nieuwe uitgebreide tuin is al ingericht met een lading nieuwe planten, waarvan het merendeel exotisch.

Hier de foto's van de tuin vandaag (15-12-2011):

Tuin uitbreiding 1.jpg
Flink stuk gras weggehaald, dus flink stuk tuin erbij!
Tuin uitbreiding 1.jpg (241.8 KiB) 5763 keer bekeken

Tuin uitbreiding 2.jpg
Op plek van oude struik Colocasia en Eucalyptus debeuzevillei
Tuin uitbreiding 2.jpg (288.51 KiB) 5763 keer bekeken

Tuin uitbreiding 3.jpg
Nieuwe Paulownia tomentosa geplant (met bamboestokje)
Tuin uitbreiding 3.jpg (275.52 KiB) 5763 keer bekeken

Albizia Coreana.jpg
Albizia coreana geplant in het stuk tuin voor het huis. Moet later een mooi afdak gaan vormen over ons eigen grasveldje.
Albizia Coreana.jpg (263.64 KiB) 5763 keer bekeken
Nody

23 bedankjes

Re: De tuin van Tijn

Berichtdoor cpo op 21 dec 2011 19:31

leuk om zo te experimenteren! succes!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Nody op 03 jan 2012 00:38

Kleine update:

Mijn nieuwe bonte Fatsia's staan al enkele weken in de grond, maar ben nu pas eraan toegekomen om de foto's met julle te delen. De tuin is weer een dimensie rijker geworden.
Ze hebben nog weinig te lijden gehad onder het stormachtige weer. Ik duim voor de komende dagen... :onzeker:

Fatsia's 1.JPG
Fatsia's 1.JPG (265.77 KiB) 5600 keer bekeken

Fatsia's 2.JPG
Fatsia's 2.JPG (273.37 KiB) 5600 keer bekeken

Fatsia blad.JPG
Fatsia blad.JPG (295.88 KiB) 5600 keer bekeken

Volgende keer zal ik wat plaatjes laten zien van mijn nieuwe Trachycarpus zaailingen en hun nieuwe standplaatsen. Wordt vervolgd...
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 jan 2012 10:08

Mooie exemplaren U fatsia's :thumb_up:

Grtz,
J-M
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor cpo op 03 jan 2012 10:54

leuk om die fatsia japonica variegata te zien, bij mij staan ze alle 3 lekker op zolder, in nieuwe aarde en gaan in het voorjaar pas naar buiten. Ik duim dat voor je dat er niet al te strenge vorst komt voor je fatsia's.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video