Tuin Lieke en Bart

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Tuin Lieke en Bart

Berichtdoor Lampenz op 22 apr 2015 11:13

Heb in de startpost weer wat foto's geplaatst zodat je een mooie tijdlijn krijgt.

voor de luiere scrollers onder ons heb ik de foto's hieronder ook nog maar een keer neergezet.

22-04-2015

nieuwe foto's geschoten. Zoals je op de foto's kan zien heb ik flink mijn best gedaan er een tropisch geheel van te maken. Ook is er een hoop gebeurd wat betreft opschonen van de tuin. Zoals gezegd, er was alleen maar grind in de tuin toen ik het huis kocht. Het is de bedoeling dat we het braakliggende stuk naast het schuurtje omtoveren tot grasveld. Ook komt er nog een schutting rondom de tuin. Het gras wordt dit jaar nog aangelegd (zoden), de schutting komt er deels dit jaar (alleen achter in de tuin).

Afbeelding
Zoals gezegd, een schuurtje geplaatst, het is wel een tijdelijk schuurtje deze wordt over 2/3 jaar vervangen door een blokhut.

Afbeelding
Foto van de border, musa basjoo, phoenix canariensis, Phoenix roebeleni, en een cycas

Afbeelding
Foto van de border, Hier is ten opzichte van vorig jaar het meest veranderd. er is voor een hoop geld aan nieuwe planten ingekomen. waaronder: Trachycarpus fortunei, Cordyline australis en enkele varens

Afbeelding
Foto van de border (huiskant) zoals je ziet staat de cordyline wat opgepropt tussen de twee trachy's. echter staat de cordyline nog met pot in de grond, en deze wil ik wss nog verplaatsen

Afbeelding
Vooraan in de border staat een bijna wit gekleurde canna indica (geel) dit komt omdat de knollen in de kruipruimte al uit begonnen te lopen (zonder licht)

Afbeelding
Onze tuin van uit het slaapkamer raam gezien, let ook op de hinderlijk in de weg staande parasolpaal :P

Afbeelding
Ander perspectief.

Ik zal volgende week ook wel wat foto's plaatsen, want op het moment staan alle lente bloemen in de tuin op uitlopen wat een super mooi gezicht is.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Jane op 22 apr 2015 14:10

We zitten zo'n beetje vanaf dezelfde periode in het zelfde schuitje. Leuk om deze voortgang te volgen. Voor je het weet heb je je eigen ***** tropische resort tuin :thumb_up:
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 apr 2015 15:20

Heel erg leuk om te zien! En al een mooi aangelegde border, top! Wat ik me wederom afvraag, ik zie dat (helaas vind ik) vaker terug is dat er een strakke rechte border en strak recht pad door de tuin loopt. Je maakt je tuin zo nog langer en dieper maar daardoor ook saaier. Waarom geen kronkelpaadje en ronde borders of rond vormen in de borders?? Ik snap dat smaken verschillen maar persoonlijk vind ik dat erg jammer....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 22 apr 2015 16:34

Nou CPO, eigenlijk komt onze tuin er straks anders uit te zien maar omdat onze tuin zon enorme grindbak was, wilde ik er toch alvast iets van maken.

We willen straks een schuurtje achter in de tuin, met een overkapping ervoor (dit komt op de plek waar nu de picknicktafel staat en de huidige schuur wordt dan afgebroken). Daarnaast willen we een half ronde border maken, met in het midden een uitstulping, in de zelfde vorm, komt dan het pad er langs te lopen. Hierdoor ontstaat die speelse tuin ook in het grasveldje.

.)
...)
.)

(hierboven, zo komt de border er straks ongeveer uit te zien)

sommige palmen die je op de foto's ziet staan puur en alleen in de tuin om vast te kunnen groeien. Ik heb getracht de meeste van deze palmen al op de juiste plek te zetten zodat deze straks niet meer verplaatst hoeven worden. Van de planten/palmen waarvan ik niet zeker ben/was of ze kunnen blijven staan heb ik ze met pot en al in de grond geplaatst.

Het terras willen we straks van flagstones maken, dit geeft nog meer een speels effect. Ik heb het ontwerp van de tuin zoals we hem uiteindelijk willen maken al wel klaar. Als je het leuk vind, kan ik deze wel hier plaatsen?

Samenvattend:
- Net een huis gekocht, tuin was een totale bende.
- Geen geld voor droom tuin
- Als tussen stap voor weinig geld (lees geen) terras aangelegd (marktplaats).
- Alvast tropische planten aangeplant, zodat ze alvast een goed formaat kunnen worden
- Sparen voor uiteindelijke tuin.

@dina: Ja, dat is inderdaad grappig. wellicht kunnen we wat van elkaars fouten/ervaringen leren. daarnaast vind ik dat jij al een stuk verder bent met je tuin. Wat waarschijnlijk voornamelijk hier aan een budget kwestie te wijten is. Z'n huis kopen als starter gaat je niet in de koude kleren zitten :(
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 apr 2015 16:43

Ah sorry dan heb ik niets gezegd! Ik ben erg benieuwd hoe het er in de toekomst uit gaat zien. En ja een tuin kost aardig geld, daar weten we alles van! Wij hebben 5 jaar terug eerst ons huis verbouwd en zijn daarna doorgegaan en hebben de hele tuin letterlijk en figuurlijk overhoop gehaald. Veel werk, maar we konden met wat hulp alles zelf doen. En zo hebben we heel goedkoop onze tuin ingericht en kochten kleine planten, kleine plantjes worden groot, geduld is er voor nodig, haha. Nu groeien er hier een aantal bamboes de pan uit! geweldig gewoon! Heel veel succes met je tuin het is superleuk om te doen!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 apr 2015 21:52

Een hele bak progressie Bart!
Begint zelfs met alle tijdelijke oplossingen toch al serieus op een tuin te lijken - vergeleken met die puinhoop aan grind, containers, worteldoek en snoeiafval knapt het heerlijk op.

Wat mij opvalt is dat van die hele bomenrij achterin heel weinig over lijkt.
Kan zijn dat ik het slecht zie op de foto maar het lijkt ineens zo open, terwijl ik die schaduw hoek onder die bomenrij wel wat vond hebben. Daarbij Bomen vangen wind af en verhogen de temperatuur in je tuin met tot wel enkele graden...

Ben wel benieuwd naar het vervolg. :thumb_up:

PS: ik ben ook ooit in de rechtlijnige paadjesval gestapt (maar in mijn geval was het de permanente oplossing (en beoogt). Tegenwoordig deel ik de mening van Corinne: vrije vormen verhogen het plezier in een exotentuin. Al doende leren we he.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 23 apr 2015 08:59

@Rob,

bedankt, het was inderdaad een behoorlijke hoeveelheid werk voor iets wat "tijdelijk" is. Maar nu kan ik tenminste mijn tuin inlopen zonder me groen en geel te ergeren.

Wat betreft die bomen rij. Dat klopt. Daar zijn een 3 tal bomen omgezaagd. Eigenlijk ben ik van plan alle bomen achter in de tuin om te zagen. Ze zijn namelijk volledig verwilderd. Ik ga een schutting plaatsen die ik deels laat begroeien met klimmers (waarschijnlijk klim op, passie flora en clematis). Vlak voor de schutting komen nog een twee tal Trachycarpus fortunei's.

Ik kan deze bomen weg zagen omdat achter mijn tuin een border ligt van de gemeente hierin staan 2 grote bomen, en 1 wat kleinere. Ik ben dus niet zo bang dat ik straks "in kijk" heb.

@alle palmvrienden
Dan heeft mijn buurvrouw nog een enorme conifeer staan (denk aan 10m hoog, 4 meter omtrek). Deze blokkeert dagelijks 80% van het zonlicht in mijn tuin. Ik heb haar vorig jaar al vriendelijk verzocht de boom te vervangen door iets minder kolossaals. Ik heb haar zelfs aangeboden dit volledig te vergoeden en te helpen met kappen. Echter wilde ze hier nog niet aan, omdat ze de boom zo "mooi" vind. Ja, dat klopt. Aan haar kant is de boom schitterend, echter aan de kant die aan mijn tuin grenst ziet er niet uit. Veel gaten, en bruine stukken. Ik hoop dus dat zij deze boom nog omzaagd, (of dat ik dat mag doen) dan heb ik iets meer zon in mijn tuin en kan ik er nog meer van genieten...

vraag is alleen, kan ik haar op de een of andere manier verplichten de boom om te zagen (dat het wellicht vastgelegd is bij wet ofzo?).
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 12 mei 2015 22:29

Na een aantal weken in Brazilië te hebben gewerkt vol stress thuis komen en dan heeft je vriendin samen met je ouders de tuin verder aangepakt.

zie resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ook de voortuin hebben ze aangepakt :)

Afbeelding

ik zal ook nogmaals foto's plaatsen van de borders die ook lente stuipen vertonen
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Rob op 12 mei 2015 23:27

Ik ben bang dat je je buuf niet verplichten eea om te leggen, tenzij ie echt in jouw tuin groeit. Coniferen zijn sowieso niet een favoriet, aangezien ze na verloop van tuin altijd lelijk worden aan de schaduw zijde. je zou voor kunnen stellen hem te vervangen door een iets kleinere conifeer soort. Vind ze een Trachy niet mooi??

vwb die bomen aan de achterzijde: ik zat niet zozeer met de inkijk, maar met de koude. Die bomen (staan aan oost/noord kant right?) vangen een pak koude en wind af voor je; dit scheelt normaal in je tuin qua winter.

Je treft het wel met vrouw en ouders....ik vind het alleen wel heel erg veel gras (!), vooral aan de voorkant moet er hoognodig iets in dat gras, net zoals die Trachy achter :fluiten:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor cpo op 13 mei 2015 14:34