Passie voor kuipplanten

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Passie voor kuipplanten

Berichtdoor Nosferatu op 25 jan 2013 21:21

Wauw. Leve de kuipplanten! :shock:
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 jan 2013 22:00

Prachtige dingen heb je daar zeg! Die Cordyline purple tower en die Thritrinax zijn beauties en bij de rest staan dingen in formaten die ik nog nooit gezien heb. Proficiat kerel, knappe collctie :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 26 jan 2013 00:37

Geweldig om te zien Draco, moet toch maar is langs komen! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2013 01:57

Ik weet niet precies hoe lang ik deze Howea heb, waarschijnlijk al een jaar of 30. Heeft jarenlang in de woonkamer gestaan totdat hij te groot werd en naar buiten verhuisde. Onder invloed van weer en wind lieten een voor een de bladvoeten los waarbij de fraaie geringde stam tevoorschijn kwam, die aanvankelijk geel onder invloed van het licht groen kleurde. Tijdens de eerste winter van betekenis sinds jaren, verloor de palm bijna alle bladeren, die normaal gesproken zeer duurzaam zijn. Sindsdien staat hij binnen, maar de groei stagneert en er zit nog maar weinig blad op. Vermoedelijk heeft de lage temperatuur in de kas tot wortelschade geleid.
Howea forsteriana is een oersterke palm en misschien wel de beste kamerpalm, maar verlangt een hogere wintertemperatuur dan de overige palmsoorten in mijn verzameling. Als je goed oplet zie je bij deze palm af en toe exemplaren met rossig uitlopend blad en donker gekleurde bladstelen. In de buitenlucht komt deze roodverkleuring extra fraai tot uiting. Howea wordt meestal als cluster geleverd. Als je een mooi solitaire plant wilt opkweken, selecteer dan de dikste stam en verwijder de rest. Begin er jong mee want het is geen snelle groeier.
Bijlagen
Howea_forsteriana.jpg
Howea_forsteriana.jpg (85.78 KiB) 3414 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jerone op 26 jan 2013 08:35

Hoe doen julllie dat in de tuin?
Ik bedoel graaf je de potten in of laten jullie ze op het
terras staan?

Erg mooie foto`s hoor! :)
Jerone

4 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 26 jan 2013 10:28

prachtige collectie planten heb je daar :shock:

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2013 14:49

Bedankt iedereen voor de lovende woorden. De kuipplanten staan vrij op het terras overal waar er maar een plekje te vinden is of op grindtegels die hier en daar in de tuin zwerven. Alleen het zonneterras is taboe. Grote windgevoelige exemplaren staan met kabels in de bestrating verankerd en de kuipen worden verzwaard met maaskeien. Verkuipen doe ik alleen als dat strikt nodig is, dat wil zeggen bij palmen als de wortels er aan alle kanten uitgroeien of de kuip openbarst. Op de bestrating heb je hier overigens minder last van.
In het seizoen krijgen alle kuipplanten van april tot oktober 1 x per maand vloeibare mest. Kuipen die zelden of nooit worden omgezet, krijgen in het voorjaar een topping met een organische mestgranulaat van DCM mix 2 of 5 dat maakt weinig verschil. De meststoffen bevatten in hun samenstelling ook magnesium, een essentiëel mineraal dat niet altijd is bijgemengd en eventueel ook als bitterzout (verhouding 1:4) kan worden toegevoegd.
Hitch, de Trithrinax campestris heeft helaas het loodje gelegd in de voorlaatste winter. De kuipplant was te zwaar om naar binnen te krijgen, was indertijd met een heftruc in mijn bestelauto geladen. Voorafgaand was de kop al eens verrot, maar in de loop van de zomer verscheen onder een inmiddels geconstrueerd persplex afdak een nieuwe uitgroei. De groei van deze soort is echter zo traag dat zonder actieve beschermingsmaatregelen de overlevingskans gering is. De door mij geregistreerde vorsttolerantie was -12 °C. Tot voor 4 winters ging dat steeds goed.
Zo staan er achteraf meer voormalige pronkstukken uit zicht, vergane glorie. Ik probeer me nu te beperken in de hoeveelheid kuipplanten, zodat tijdens ijswinters alles naar binnen kan. In de kas kan ik veel kwijt door met etagères en tafels te werken. Vandaag gaan Yucca, Trachycarpus, Chamaerops en de grotere Cordylines weer naar buiten zodat de kas weer toegankelijk wordt en ik de staat van de planten kan inspecteren.

Draco
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rico op 26 jan 2013 23:18

Wat een ontzettende lading schitterende planten! :thumb_up:

(PS. Ik mis hier eigenlijk nog een aanbiddende smiley... :D )
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 26 jan 2013 23:32

Daar zeg je zoiets. Ze zijn allen prachtig.

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 jan 2013 00:15

p e t e r schreef:Daar zeg je zoiets. Ze zijn allen prachtig.

Afbeelding

LOL!

Prachtige serie Draco!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder