door draco op 26 jan 2013 14:49
Bedankt iedereen voor de lovende woorden. De kuipplanten staan vrij op het terras overal waar er maar een plekje te vinden is of op grindtegels die hier en daar in de tuin zwerven. Alleen het zonneterras is taboe. Grote windgevoelige exemplaren staan met kabels in de bestrating verankerd en de kuipen worden verzwaard met maaskeien. Verkuipen doe ik alleen als dat strikt nodig is, dat wil zeggen bij palmen als de wortels er aan alle kanten uitgroeien of de kuip openbarst. Op de bestrating heb je hier overigens minder last van.
In het seizoen krijgen alle kuipplanten van april tot oktober 1 x per maand vloeibare mest. Kuipen die zelden of nooit worden omgezet, krijgen in het voorjaar een topping met een organische mestgranulaat van DCM mix 2 of 5 dat maakt weinig verschil. De meststoffen bevatten in hun samenstelling ook magnesium, een essentiëel mineraal dat niet altijd is bijgemengd en eventueel ook als bitterzout (verhouding 1:4) kan worden toegevoegd.
Hitch, de Trithrinax campestris heeft helaas het loodje gelegd in de voorlaatste winter. De kuipplant was te zwaar om naar binnen te krijgen, was indertijd met een heftruc in mijn bestelauto geladen. Voorafgaand was de kop al eens verrot, maar in de loop van de zomer verscheen onder een inmiddels geconstrueerd persplex afdak een nieuwe uitgroei. De groei van deze soort is echter zo traag dat zonder actieve beschermingsmaatregelen de overlevingskans gering is. De door mij geregistreerde vorsttolerantie was -12 °C. Tot voor 4 winters ging dat steeds goed.
Zo staan er achteraf meer voormalige pronkstukken uit zicht, vergane glorie. Ik probeer me nu te beperken in de hoeveelheid kuipplanten, zodat tijdens ijswinters alles naar binnen kan. In de kas kan ik veel kwijt door met etagères en tafels te werken. Vandaag gaan Yucca, Trachycarpus, Chamaerops en de grotere Cordylines weer naar buiten zodat de kas weer toegankelijk wordt en ik de staat van de planten kan inspecteren.
Draco
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"