Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2014 12:50

Haha ja je moet ergens stroom besparen he als je de plantjes warm wilt houden. Dus binnen alle verwarming uit. Een huis blijft mits goed geïsoleerd immers wel vorstvrij dus die plantjes binnen komen er wel door.
Hup, slaapzakje er in en 's ochtends op handen en knieën terug naar buiten kruipen om de dagtaak aan te vatten. :applaus:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 10 dec 2014 12:55

:D ja en na de dagtaak een uurtje op de hometrainer om de accu op te laden van die verwarmingskabel in de voortuin.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2014 12:59

Wat die krimpfolie betreft daar stel ik me toch veel vragen bij hoor. Isolatiewaarde = 0. Het enige waar het goed voor is is om de boel winddicht te maken maar je warmte die je binnenin genereert word toch nooit behouden en gaat toch zo verloren waardoor de warmtebron sowieso veel meer moet werken om je plant te beschermen?
Ik gebruik om mijn planten te beschermen van die superdikke noppenfolie die ik rond de palen heen sla en dan vastniet. Ik zie bij vorst mijn verwarmingslampen telkens enkele minuten branden om dan voor 15 tot 30 minuten niet meer te hoeven branden. Uiteraard werk ik wel met een thermostaat per bouwwerkje. Vroeger gebruikte ik 1 thermostaat voor alles en deze liet ik dan nog werken op de buitentemperatuur. Pure energieverspilling natuurlijk want binnen in de bescherming is de t° snel op peil terwijl het buiten nog gewoon uren/dagen doorvriesd. Daarna gebruikte ik die thermostaat om alles te warmen en hing die dan in het grootste hok welke natuurlijk het langste duurt om op t° te komen maar hierbij steeg de t° in de kleinere hokjes dan ook weer te fel omdat die verwarming bij lange na zo lang niet moest branden. Daarom gebruik ik nu voor elk hok zijn eigen thermostaat. Kost je 1 x natuurlijk wel wat geld maar dat haal je er op 1 winter volgens mij al uit en de t° in elk hokje is veel gelijkmatiger naar de behoefte van de plant.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 10 dec 2014 13:08

Er zullen inderdaad betere manieren zijn maar een dubbel laagje zal toch altijd beter zijn dan een enkel denk ik, en de krimpfolie lijkt mij handig om aan te brengen.
Maar inderdaad hoe beter geïsoleerd hoe beter natuurlijk, zeker als er verwarming gebruikt wordt.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 dec 2014 14:13

In die onderste is de binnenkant inderdaad bekleed met bubbeltjesplastic en de bovenkant met reticel (alu folie met een schuimlaagje dat gebruikt wordt onder parket ed.)
Die is dus geïsoleerd, warm en inderdaad best gezellig. :lol:

De overige hokjes zijn nog niet geïsoleerd maar louter wind en waterdicht.
Wanneer het kwik echt zakt niet ik er alsnog vlug bubbeltjesfolie tegen.

Tot dit jaar kocht ik steeds een gewone plastic folie die ik vast niette. Gaat in feite ook vlot maar je krijgt het nooit heel strak. Toch niet op de grootste hok. Hierdoor ging het klapperen en waaide het nog wel eens los. Die nietjes verwijderen in het voorjaar is ook een **** werk en elk jaar moest ik weer nieuwe folie kopen wat voor een beetje kwaliteit aardig kan oplopen.

Bij het grootste hok probeer ik in het voorjaar de nieuwe verstevigde wanden zodanig te verwijderen dat ik ze volgend jaar gewoon volledig kan terugzetten. Met isolatie dus.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2014 14:46

Moest ik de plaats hebben om die wanden nadien weg te zetten zou ik dat ook zo doen. Heb dat nog al gezien bij sommige hobbyisten en dit is natuurlijk ook altijd het meest stevige wek (en propere). Enige minpunt dat ik er aan zie is dat ze na verloop van tijd te klein zijn als de plant goed groeien wil en je er dan weer nieuwe "op maat" moet gaan maken.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 dec 2014 15:16

Dat is waar, zoals nu bv.
Pas het tweede jaar voor dit hok en toch al een halve meter te klein. :D
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 dec 2014 23:54

Je kan er bijna een kerststalletje van maken met die verlichting ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 dec 2014 19:15

Inderdaad :lol:
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 13 dec 2014 11:33

Mooi en vakkundig aangepakt.
Respect voor ons allemaal, voor alle arbeid die we erin stoppen.

:D

Zouden we dezelfde arbeid en tijd 1x per jaar stoppen in alle oudere, dan zou er geen 1 meer eenzaam zijn.

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video