Ik heb die eenden ook zitten en vergeet het maar dat het geen planteneters zijn. Ze zijn bijvoorbeeld gek op hosta's, opkomende varens en op jonge bamboescheuten. Het zijn toffe babbelgrage beesten om te zien maar het zijn ook echte viezerikken die niet houden van een propere drinkbak. Daar moet en zal vuiligheid in terecht komen. Idem met hun zwembak. Daar slepen ze zand voor aan zodat ook die lekker vies en smerig is.
Ik had ze ook gehaald om de reden dat ze slakken e.d. uit de tuin zouden halen zonder aan de planten te komen maar ondertussen zitten ze toch achter een afscheiding zodat ze uit mijn tuin blijven.
Het is ook eigenlijk niet zozeer het feit of ze de planten al dan niet eten, ze liggen er in hun zoektocht naar insekten in het bodemleven en slakken zo in te rommelen dat ze planten stuk trekken of uit de grond lichten of de wortels helemaal bloot sleuren. Ook kikkers vreten ze op maar omdat die te groot zijn om zomaar op te happen en door te slikken "slaan" ze die eerst dood waarbij ze achter elkaar aanhollen om de buit te proberen af te pakken van elkaar. Geen aangename dood voor die kikkers, het duurt erg lang voor ze dood zijn. Klinkt heel cru maar zo is de natuur nu eenmaal he. Laat je ook niet wijsmaken dat ze absoluut niet kunnen vliegen. Ze kunnen inderdaad niet opstijgen om de lucht te doorkruisen maar bij mij geraken ze als hun dat zo uitkomt bijvoorbeeld zo over een omheining van 1 m hoog. In het voorjaar komen er wilde eenden op mijn vijver zitten en daar willen ze dan bij. Ook toen een vos een slachtpartij aanrichtte onder mijn kippen en eenden (ik had toen 5 van die Indische loopeendjes) was de enige overlevende degene die de omheining was overgegaan om zijn hachje te kunnen redden door in de vijver te gaan zitten waar de vos er niet aan kon. Het zijn echte groepsdieren dus je moet er altijd minimum 2 houden. De vrouwtjes zijn recordbeesten wat eieren betreft, ze leggen er gemiddeld 220 per jaar. Geen legkip die daar tegen op kan. Toch ben ik zo ook 2 vrouwtjes verloren wiens ei er niet meer uitgeraakte en die daardoor stierven. Voor mij dus enkel nog mannetjes, temeer daar wij die eieren toch niet opaten. In Indië worden de beestjes met vele honderden tegelijk gehouden en opgedreven/geleid zodat ze de rijstvelden door moeten waarbij ze al het ongedierte onderweg uit de rijstplantjes halen. Toen mijn ene eend die de vossenaanvallen had overleefd nog alleen zat beschouwde hij mijn kippen zo'n beetje als zijn familie/groep waarbij hij overal met hun meeliep en zelfs mee ging slapen in het kippenhok. Hij probeerde hun ook steeds te overhalen mee in zijn badje te komen zitten. Uiteindelijk vond ik het toch te zielig en omdat de vossen leken weg te blijven heb ik er toen een ander mannetje bij gezet. Die twee zijn nu onafscheidelijk en doen alles samen terwijl ze de hele dag tegen elkaar "babbelen". Het zijn echt wel vreedzame schatjes waar je je al snel aan hecht. Ze zijn intelligent en hebben een ongelooflijk goed zicht. Hoe hoog er ook een roofvogel in de lucht zit, wees maar zeker dat ze hem hebben gezien en hem in het oog houden. Je ziet ze dan met hun kopjes schuin steeds omhoog zitten loeren en zelf sta je dan vaak minutenlang te turen wat ze nu toch weer gezien hebben voor je uiteindelijk dat stipje hoog in de lucht opmerkt.