djoeke schreef:al dat mos in de pot van de Acoelorrhaphe wrightii (Everglades palm) is dat wel gezond ?
Sluit dat de zuurstof in de potgrond niet af , ik zou het toch verwijderen .
Hey Bart
Dat valt wel mee denk ik hoor. De pot heeft veel drainage gaten en een laagje hydrokorrels.
Bovendien zijn er sinds de moslaag nog enkele nieuwe kiemers boven de grond uitgekomen die je op de foto ook kunt zien.

Maar goed, omdat ik niet te lang meer wilde wachten heb ik ze 2 weken geleden verspeend.
Toen is natuurlijk het mos er afgegaan en kregen ze nieuwe grond.
In de pot zat nog een heel aantal zaden dat aan het kiemen was, die heb ik ook ineens apart opgepot.
Een nieuwe lichting is van de week gezaaid

Het is trouwens een prachtige palm die van nature groeit in vochtigere gebieden (vandaar ook die mosgroei) van Florida en de Caraïben maar die ook wel tegen een beetje droogte kan. Hij vormt uitlopers, heeft groen/zilverachtig blad en een vezelige stam. Hij kan zelfs een beetje vorst verdragen schijnt maar in ons klimaat lijkt overwinteren boven het vriespunt me toch wel aangeraden. Kortom een geweldige palm die vreemd genoeg nauwelijks te koop wordt aangeboden.

Daarom zal ik eerdaags zaailingen te koop aanbieden. Maar indien er nu al liefhebbers zijn wil ik nu ook al wel enkele exemplaren voorkopen hoor (€4,-/st)

Acoelarrhaphe wgrightii:
Vrgr
Niek