@Peter, het grootste hok met de Washi, Parajubaea, enz... heeft een blazertje gehad op laagste stand dat de boel net vorstvrij hield bij strenge vorst of duurvorst. Bij matige vorst bleef het uit en werd het wel eens meerdere keren -2 en als laagste -4 in het hok maar toch meestal rond de nul graden. De Phoenix krijgt ook een blazertje en net hetzelfde verhaal maar hij krijgt iets meer vorst van mij, laagste deze winter -5 maar dat is wel de grens van het blad dus dat maar voor heel even. Dan het andere grote hok met de Brahea en Chamaerops vooraan de tuin ook een blazertje maar dat heeft zelden gedraaid, alleen op de zware vorstnachten. Chamaerops naast de Sabal riverside en de riverside zelf hebben beiden alleen hok gekregen, niks meer. Butia en Chamaerops ook een hok, Butia ook nog lichtslang en vliesdoek. Grote Brahea achteraan de tuin een hok, lichtslang en vliesdoek. Helaas ben ik hiermee in de fout gegaan, 1 wikkeling met de lichtslang rond de speer/bladstelen gedaan. Dat was helaas toch genoeg om te verbranden. Gevolg buitenste bladstelen lichtjes verbrand, ik denk toch enkele bladeren te verliezen. Wat erger is dat deze ook speerrot heeft

En ik denk door de warmte van de lichtslang, waarom ? Omdat normaal bij speerrot is alles bruin en echt rot, nu was het gewoon gezond en wit enkel een kleine dunne plaats was slap geworden en daar is de speer afgebroken

Komt dus wel terug goed maar toch...ik treur er om, maak ik die fout weer. Dan nog de belangrijkste Trachy's hebben weer een dak gekregen met folie rond de palen ter hoogte van de kruin, zo staan die toch wat beschut en ben ik zeker dat er geen bladschade komt, is echt een wereld van verschil hoor. Ik begin echt door te hebben dat wind en sneeuw de grootste schade makers zijn !! Hoop dat dit een voldoende antwoord is op je vraag ?
@Nico, de lichtslang rond de musa's in de noppenfolie laat ik inderdaad continu branden zolang er vorst was. Vanaf -2 a -3 ging die aan.
@Rob, de Maurellii staat al te wachten op jou
@Alex, allereerst

op ons forum ! Bedankt voor de lovende woorden ! Ik ben er inderdaad trots op, kost wel wat moeite dat wel ja maar dat doe ik met plezier

Zo en nu even weer tijd voor een lekkere update...
Ondertussen zijn we eindelijk van die vervelende en erg langdurige koude af. Dus alles lekker terug uitgepakt en afgebroken. Ook staat alles al terug buiten en wakker te worden. Genoeg gepraat, jullie willen natuurlijk alleen maar foto's
Alle foto's zijn klikbaar !!Hieronder eindelijk het hok weg van de Phoenix. Keek ik er naar uit seg om terug die veren los te maken na 6 maand winter

Het was terug even wennen aan de grote, hij word stilaan big (foto toont klein)...

Hieronder het grote hok vooraan de tuin afgebroken, Chamaerops & Brahea genieten weer terug van het zonnetje...
Sabal minor mc curtain die nooit ergens last van heeft...
De grote Brownii is de enige die nog mooi is, de andere Cyathea's zijn het blad kwijt maar hebben wel nieuwe rollen...
Alles terug buiten

Butyagrus...
Grootste Princeps...
Basjoo's in volle grond overwinterd weer volop aan de groei...
Nogmaals de Chamaerops & Brahea vooraan de tuin, Brahea begint zijn 5de jaar...
Grootste hok is ook weer weg...
Parajubaea alweer schadeloos en flink in de groei !
Deze gaat ook knallen dit jaar denk ik, de Washi. Op wat bruine puntjes na schadeloos
Chamaerops cerifera...
Tetrapanax, helaas de hoofdgroeipunten toch alweer verloren en al afgezaagd. Slapende ogen worden alweer wakker

Volgende winter ga ik het iets beter aanpakken...
Scheutjes komen ook al weer overal boven...
Basjoo's die niet volledig zijn afgevroren en alweer groeien...
Lelie's hebben er ook weer veel goesting in...
Trachycarpus Manipur ook weer zijn tweede winter achter de rug, nu schadeloos
Waggie heeft wel een klap gekregen, van de vele sneeuw natuurlijk, eerste blad staat ondertussen alweer open...
Nog eens de Phoenix...
Nog een Trachy...
Eerste palmpjes dit jaar al uitgeplant. Eerste foto vooraan, tweede foto de linkse is aangeplant, de andere Chamaerops stond er al van vorig voorjaar.
Achteraan de tuin ook nog een andere Chamaerops uitgeplant...
En weeral de Phoenix...

Dan had ik vooraan de tuin nog een groot gat in de gazon zitten afkomstig van de grote Sabal die er vorig jaar met kuip heeft ingezeten. Dit jaar kan de Sabal daar niet meer staan dus moest ik even nadenken wat ermee te doen. Toen viel men oog op de Gunnera Manicata en kreeg ik een leuk plannetje. Had nog een kuip van 285L dus gat wat groter gemaakt, plastiek er in en dan die kuip. Dan vullen met goeie grond en de Manicata er in

Vooraan de tuin daar is het steeds heet, hij staat dus in volle zon en zal het goed warm krijgen. Met de plastiek wil ik dus het water goed vast houden zodat hij steeds in het water staat, volgens mij gaat die knallen, ik ben benieuwd

Foto'ssss......
Dit was het weer voor nu.