@Sylvan, Thx, grotere tenten zullen inderdaad wel nog nodig zijn. Niet dat ik daar naar uit kijk maar heb dat wel al in men achterhoofd ja
@Peter, mijn tuin is heel goed gelegen qua zon en het is hier al snel warm als de zon schijnt. Tegen die betonnen tuinschermen in de border is het nu al alle dagen over de 20 graden. Daarom dat de Lelie's enzo al zo ver staan dan, voor mij is dit vrij normaal rond deze tijd hoor
@Raymond, Thx man, ja de tuin helemaal overkappen zou nog eens het beste zijn. Je bent niet de eerste die dat zegt maar ook niet de laatste denk ik

Als dat nu eens realistisch was en niet te duur was dan zou ik dat nog durven doen ook
@Sven, Dank je, heel belangrijke tip voor de Parajubaea, zorg dat die een grote maar vooral gezonde wortelkluit heeft voor dat je hem ooit in de grond steekt.

En nee hoor dat is zeker niet de definitieve standplaats voor die Gunnera hoor. Ik wil deze in de volle grond zetten bij mijn toekomstige vijver, maarja die vijver is er nog niet dus hou ik hem voorlopig in pot. Nu ben ik dat gat in de gazon weer kwijt en de Gunnera ook voor dit jaar. Ik denk dat hij op deze manier ook wel weer een blikvanger zal worden komende zomer

Of denk jij van niet ?
@Michael, Thanks. Zoals ik al eerder zei, ik heb een erg warme tuin moet ik toegeven, als de zon toch schijnt tenminste. Daarom dat er al veel groeit. Enkele Tetrapanax scheutjes hebben inderdaad wel even van de warmte in de winterhokjes meegeprofiteerd maar toch zijn er ook andere die al boven komen die dat voordeel niet hadden hoor.
@Jann, De Parajubaea staat van vorig voorjaar in de volle grond. Dus zijn eerste winter in volle grond achter de rug maar niet zijn eerste buiten hoor. Heb die 3 jaar geleden gekocht en in grote/diepe pot geplaatst om eerst goed te kunnen wortelen. Heeft in die pot ook steeds buiten overwinterd, wel droog in de tent op het terras en meestal onverwarmt, behalve vorig jaar de februari-winter, dan wel lichtslang rond de stam en pot, het blad bleef bloot toen en toch -6 graden overleefd

(wat bruine punten)
Nu heeft die toch een keer -4 gehad en meerdere keren -2 en soms -3, natuurlijk het grootste deel steeds 0 graden. En droog natuurlijk, kurk droog heel belangrijk, vochtigheid is meer zijn vijand dan de koude. Ik ben benieuwd of het mij meerdere jaren blijft lukken bij deze, kga toch heel goed men best doen en heb wel al wat meer vertrouwen in dit exemplaar