Voorproefje tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Voorproefje tuin

Berichtdoor TropiRo op 09 aug 2009 22:20

Des te meer scheuten je hebt de meer energie de hoofdstam moet verdelen. Als er geen scheuten zijn gaat de energie naar de hoofdstam in. Waterpups steek ik af als ze tussen de 30-50 cm zijn en zwaardpuppen steek ik af wanneer ze ergens tussen de 50-100 cm zijn. Als ik scheuten heb weg gestoken dan merk ik wel meer groei aan de hoofdstam.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 aug 2009 22:25

TropiRo schreef:Des te meer scheuten je hebt de meer energie de hoofdstam moet verdelen. Als er geen scheuten zijn gaat de energie naar de hoofdstam in. Waterpups steek ik af als ze tussen de 30-50 cm zijn en zwaardpuppen steek ik af wanneer ze ergens tussen de 50-100 cm zijn. Als ik scheuten heb weg gestoken dan merk ik wel meer groei aan de hoofdstam.

misschien een rare vraag , maar wat zijn "waterpups" en wat zijn "zwaardpuppen" , hoe merk ik het verschil en op welke manier moet ik ze stekken ???
thanks
draco

Berichtdoor TropiRo op 09 aug 2009 23:13

Een waterpup is een scheut die al meteen begint met bladeren aamaken, op hele jonge leeftijd ziet het er al uit als een volwassen plant, deze kan de bloei niet overnemen. Een zwaardpup is een scheut die eerst 15- 30 cm of zelfs meer kan groeien voordat er een klein blad aankomt ( zie mijn foto, daarop zie je alleen maar zwaardpups en 1 waterpup) vandaar de naam zwaardpup. De zwaardpup kan wel de bloei overnemen van de hoofdstam. Het afsteken van de waterpup en zwaardpup gaat op dezelfde manier, gewoon afsteken als ze groot genoeg zijn.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 aug 2009 23:51

Voor het stekken kun je dit artikel gebruiken: Hoe stek ik een bananenplant? ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 15 aug 2009 14:38

De M. raja puri is goed bezig, de 2de pup is ook aanwezig, ook is het nu goed te zien wat een zwaardpup is en letop de witte waas, echt mooi om te zien.

Afbeelding
Afbeelding

Het laatste blad is niet eens 1 dag klaar met uitrollen en de nieuwe komt er alweer aan.

Afbeelding
Afbeelding

Bij de maurelli vandaag een paar bladeren weggesneden zodat de canna´s en de sikkimensis wat meer licht kregen. De maurelli heb ik begin mei geplant en toen was hij 90 cm hoog en nu ongeveer 2,5 meter, het is echt een snelle groeier.

Afbeelding

Bij de Chamaerops vulcano ook wat weggesnoeid, bladeren waren bijna allemaal bruin van afgelopen winter. Het gaat hier om een mannelijke en vrouwlijke vulcano en zoals je ziet zijn de zaden aan het rijpen. De zaden zijn alleen niet bestoven door de mannelijke vulcano maar met een cerifera. Deze kruizing ga ik zaaien en kijken wat eruit komt.

Afbeelding
Afbeelding

Van rechts naar links: T. sp nova met 360 graden blad, T. sp nova met dubbele stam, Livistonia decipiens die herstellende is van afgelopen winter, het is een dubbele stam waarvan ik de kleinste tot op de grond kan afzagen maar deze is wel weer een 15 cm gegroeid.

Afbeelding
Afbeelding

Links Trachycarpus fortunei x wagnerianus, rechts T. wagnerianus x fotunei.

Afbeelding

T. fortunei met dubbele stam en bijna 360 graden blad.

Afbeelding
Afbeelding

Een Washingtonia robusta met 12 stammetjes, eens kijken hoeveel er na de winter overblijven.

Afbeelding
Afbeelding

Sabal minor is begonnen met groeien sinds aanplant begin juni.

Afbeelding

Een aantal van mij T. princeps.

Afbeelding

De grote Brahea armata heeft zich wienig aangetrokken van dat hij 3 weken geleden in de volle grond is geplaatst.

Afbeelding
Afbeelding

Links de Chamaerops cerifera, rechts de Brahea armata.

Afbeelding

Het nieuwe blad van de Bismarkia nobulis en 2 nieuwe speren.

Afbeelding
Afbeelding

De Cyathea medullaris is bezig met zijn 5de rol van dit jaar.

Afbeelding
Afbeelding

De Cyathea incisoserrata heeft laten zien dat hij een sneller groeier is en wel van zon houdt.

Afbeelding
Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 aug 2009 16:26

Weer superfoto's Ro!!!!

Vooral naar die kruising tussen de vulcano (die er trouwens super bijstaat) en de Cerifera ben ik benieuwd. Maar dat zal nog even duren natuurlijk ;)

Ook de princeps en de Brahea zien er van hieruit erg leuk uit! 8-)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 15 aug 2009 17:42

mooie planten tropiro!...het is een goed jaar om een Brahea aan te planten. met al die zon en warmte wortelen ze redelijk vlug. je zal zien dat hij ieder jaar wat sneller gaat groeien :).

die M. raja puri lijkt verdacht veel op M. itinerans???

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 aug 2009 19:05

Hoi ,
idd mooie foto's en mooie planten
ik zie dat je de maurelli waarschijnlijk in volle grond heb geplant ???
wat doe je deze winter met deze ensete ??? droog overwinteren of toch riskeren buiten ???
en welke "doping" geef je die , want die zijn idd serieus gegroeid op zo'n korte tijd , de mijne groeien belange zo vlug niet , staan ook in pot
draco

Berichtdoor TropiRo op 15 aug 2009 20:24

@Christophe, ik ben ook benuwd hoe de kruizing eruit gaat zien, jammer dat we er zo lang op moeten wachten tot het echt zichtbaar is wat voor een vorm en kleur hij gaat aannemen.

@Kristof, ik heb zelf ook een tijdje lopen denken dat het een M. itinerans was maar volgens de persoon van wij ik hem heb is het zeker een M. raja puri. Welke soort het precies is zal denk ik pas het voorjaar duidelijk worden, of hij gaat bloeien ( raja puri max 3,5 meter) of hij groeit nog een stuk door.

@Draco, het is niet alleen de voeding die hij krijgt maar ook in de grond samenstelling waarin de Musa's en Ensete's staan, is zeer voedingrijke grond die veel vocht vasthoudt. Voeding die ze extra krijgen zijn roze kunstmestkorrel eens per 2 maanden en koemestkorrel als de oude niet meer zichtbaar is. De maurelli wordt uit de grond gehaald en binnen overwinterd. Heb hem 1x geprobeerd een winter door te krijgen met veel bescherming maar is me niet gelukt en probeer het ook niet meer. Ik denk dat ik dit exemplaar als hij uit de grond komt compleet afzaag en dan proberen er pups van te krijgen.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Anthony op 16 aug 2009 11:53

is echt wel genieten veur naar te kijken , dit motiveert mij gewoon nog wa meer om plantjes te kopen en op tekweken hahahaha :mrgreen:
Anthony

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video