Bedankt voor de leuke reacties.
Inderdaad veel plaats en dit is dan enkel nog maar de achtertuin... Aan de zijkanten vh huis is ook nog wat tuin en voor ongeveer net zo'n stuk (iets minder diep). Maar... We huren...dus qua transformatie moet ik me wel enigszins inhouden

Daarnaast is het ook nog onderhandelen met vrouwlief die het speelterein voor de kids zorgvuldig bewaakt
Groot voordeel is de rust en de ruimte voor de kids. In de vroegere kleinere tuin had ik bij elke voetbalpartij een kleine zenuwinzinking...
Nadeel is dan weer dat je soms niet weet waar te beginnen en dat de trotse aankopen na het uitplanten volledig in het niets vallen.
En dan ook budget... Want tegen dat enkel de afscheidingen al vol staan...
Daar ligt nu even de prioriteit. De achterkant en de ene zijkant moeten nog worden beplant maar ik heb al heel wat ideetjes.

Binnenkort zal ik wel weer een overzichtsfoto maken ter verduidelijking.

@Ro: de Dicksonia doet het super!

foto volgt!
Het smaakt haast naar meer

De brownii was einde oefening...
@Raymond: bijna allemaal grond en een beetje meststoffen idd. Zo kan ik er weer een jaar tegen aan

@Erna: veel zon inderdaad. Niet altijd even handig voor bepaalde planten. Links (net niet in beeld) staan nog 3 grote Esdoorns maar die zijn ruim een jaar geleden zeer drastisch gesnoeid. Voorlopig geven die paar nieuwe uitlopers dus nog niet veel schaduw.
Wel voorzie ik in die hoek ook een leuk plekje met oa Fatsia, Canna Stuttgart, Dicksonia, Fargesia rufa,...
De Cycas is idd mooi. Dat is trouwens de bewuste van de fotowedstrijd.
Ik houd hem in pot. Volle grond durf ik niet aan. Wel ben ik weer wat te ongeduldig geweest met het buiten plaatsen. De bladeren lijken iets verbrand... Kriebels hè

Naast het huis ben ik bezig met de aanleg van een "zen-hoek".
Vanuit de woonkamer kijken we met 2 ramen die hoek in dus lijkt het me leuk om de tropische sfeer zo wat binnen te halen.
Voorlopig staan er enkel nog wat jonge Fargesia r. Campbell's hun best te doen om een haag te vormen. Twee grote Esdoorns stonden er al en aan de voet heb ik 2 yucca's gezet.
Met een nieuwe border wil ik het wzt speelser maken. (midden tekening):
Deze zou aansluiten op de bestaande border naast het terras, enkel gescheiden door de vierkante tegel voor de BBQ.
Die borden krijgt veel zon uitgezonderd de heetste uren en nauwelijks wind.
Daar komen oa de ornata, glaucum, pink china's, Fatsia, en ik denk m'n nainital.
Opgevuld met enkele bloeiende planten op termijn.
Later denk ik ook nog enkele staptegels in het gras te verwerken vanuit deze "tuin" richting het stuk op de vorige foto. Enkele maar en in slingerbeweging om het wat spannender te maken.
Kortom plannen genoeg.