mijn huis en tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor Mate op 17 maart 2017 12:25

Schitterend goed werk weer Eduard. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2916
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
336 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor Eduard op 17 maart 2017 12:29

Dank U :thumb_up: Ja Jozef een zware klus! Overal staan bomen dus dit was meer wortelkappen dan graven, ze moeten kort bij de bomen staan.

@Eddy ik denk in de 70l pot en de stam dat die over de 100kg was, ik kreeg met veel moeite de stijgerplank opgetild en de pot eronder gezet, je ziet dat de plank doorbuigt, ben blij dat die staat ;)

@cvb Ik heb de plant van jongs af aan aan vorst laten wennen de dicksonia's en C.australis gaan hier als laatste naar binnen en komen er als eerste weer uit [dat is ook praktisch bij het stallen] algemene nachtvorst maakt niets uit voor deze soorten maar gaat het naar matige vorst vanaf -5ºC is het beter ze te beschermen of in een koele stalling te zetten, vanaf de eerste dag buiten iedere dag goed nat maken [in de avond] het verschil met een vochtige winterstalling en de buitensituatie is veel te groot een stam kan al naar 12 uur indrogen met ons klimaat, in de winterstalling heb ik 95% luchtvochtigheid, ventilators en afzuiging om schimmel te voorkomen, heb maar 4 keer water hoeven geven in 3,5 maand tijd!

@Matko, dank je ;) [ P.s. heb je het kunnen regelen met jou exemplaar?]

En hier de Cyathea Australis deze komt aan het einde van de varenborder onder een grote conifeer die deze beschermd tegen de vervelende wind die we eigenlijk altijd hebben door de veranderingen van de buren, vroeger was de muur die je ziet een hoge stalling/werkplaats en had ik nooit last van wind over de hele 40m lengte.
Ben dus ook benieuwd hoe deze het gaat doen op die plek,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze blijft nog even opgebonden, er staan er nu 2 op rij vandaag komt daar als het lukt nr.3 de oudste 21jarige Dicksonia fibrosa nog bij.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10359
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1006 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor zezinho op 17 maart 2017 17:23

De vollegrondcollectie wordt mooi uitgebreid, Eduard. Een beetje meer beschermwerk in de winter, maar het resultaat zal de moeite worden. Hoe meer plaats de wortels hebben des te forser de planten en op een dag moeten ze toch naar buiten. Plaats in de winterstalling is voor mij ook een probleem aan het worden. Binnenkort gaan er hier ook weer een paar de volle grond in.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor draco op 17 maart 2017 18:51

Als ik dit zo weer zie, krijg ik haast spijt dat ik mijn boomvarencollectie van de hand heb gedaan. Ik ben reuze benieuwd naar de verdere ontwikkelingen komende zomer Eduard!

groet,
Han

p.s. Is het nog goed gekomen met de stek van Blechnum discolor?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6761
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
689 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor Sharon-vds op 17 maart 2017 19:28

:thumb_up: Prachtig hoor Eduard. Als ik dit zo zie dan gaat het toch kriebelen om de varens hier ook in de volle grond te zetten.
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2017 20:27

Prachtig Eduard. En eerlijk, dat oogt toch veel mooier in volle grond :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor Herman op 17 maart 2017 20:34

Eduard ga je de veren beschermen aankomde winter?
Ikzelf bescherm alleen de kop en stam omdat de Dicksonia te groot is.
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor Mate op 17 maart 2017 20:38

Hier zelfde alleen afgelopen winter helemaal niet beschermd . Op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Als dit goed gaat, laat ik hem op zijn plek staan en zal ik hem beschermen bij strengere winters. Antwoord op jouw vraag dus Eduard :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2916
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
336 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor Arno op 18 maart 2017 00:52

Ziet er goed uit :thumb_up:
Ben ook volop bezig zodat ik komende winters minder naar binnen hoef te halen.
Groet Arno
Avatar gebruiker
Arno
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 10 feb 2012 11:29
Woonplaats: Tilburg
52 bedankjes

Re: mijn huis en tuin

Berichtdoor Eduard op 18 maart 2017 14:14

Bedankt allemaal, het is een grote stap voor mij na ruim 20 jaar! Nu 4 boomvarens in de volle grond en 6 palmen, de palmen vormen geen zorgen met de boomvarens zal het nog moeten blijken :fluiten:

@Wilfried, net zoals je aangaf moest het noodgedwongen, nu echt te zwaar en te groot, en ja dit zijn Dicksonia en de hardste cyathea dat zal wel loslopen, ga een nieuwe manier van bescherming toepassen, hier later meer over ;)

@Han, ja soms vallen keuzes achteraf tegen, de blechnum is wat ingezakt in de herfst in de winterserre [ verkleuring blad] maar denk dat die wel weer gaat uitlopen.

@Sharon, kleintjes worden groot! Zeker bij de goede verzorging bij jou, qua temp. zit je wat gunstiger dan hier in Limburg al zul je goede windluwe plekken moeten vinden zo kort aan zee...

@Niek, jij als groot voorstander van "in de volle grond met die hap" zal het zeker leuk zijn dit mee te maken bij deze tegensputter! Ooit moest het ervan komen :P

@Herman, de stammen worden zeker beschermd vanaf -5ºC in eerste instantie de opgebonden veren ook maar dat zal afhankelijk zijn van de vorstintensiteit, ga niet met warmtebronnen werken.

@Matko, mooi dat je hem hebt laten staan, zou ook zonde zijn deze groei te onderbreken, succes met de Dicksonia :applaus:

@Arno, als ik aan jou denk hoor ik je nog steeds zeggen "geef mij het hele kratje maar mee" :P en is het ook een genot om te zien hoe je er mee omgaat, met wat bescherming op Wilfried zijn manier kom je een heel eind, op naar een prachtig boomvaren jaar :thumb_up:

-------------------------------------------------------------------------------

En Hier een van mijn oudste nu 21 jaar net als de C.medullaris.

Dicksonia Fibrosa, de traagst groeiende onder deze,

Voor de laatste keer naar boven gesleept, nu zo'n 14 jaar in de zelfde pot,
Afbeelding

Deze soort kan dus lang in een pot blijven staan de wortels kunnen dan ook letterlijk uit de pot gaan groeien,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was de laatste uit de reeks maar ook de moeilijkste om deze goed uit zijn pot te krijgen, gelukkig is het goedgekomen de wortelstam raakt snel besmet door aanraken met blote handen en gaat dan schimmelen, ook raken de fijne wortels snel beschadigt dus met touw omhoogtrekken was geen optie, heb gekozen voor platte jutteband gekoppeld aan dik touw en dat ging goed,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het eindresultaat, straks nog wat aarde aanvullen en afwachten wat het gaat geven ;)
Afbeelding

Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 06 mei 2017 12:26, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10359
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1006 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten