M.alti tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 27 jul 2016 21:08

Bedankt Yme,

Ondanks niet alles overeenkomt met een aquarium inrichten zijn er toch wel veel zaken waar ik rekening mee houd in de tuin. Zo probeer ik zoveel mogelijk blad vormen-kleuren af te wisselen en zo een afwisselde compositie van blad en kleur neer te zetten. Ook hoogte en breedte afwisselend neergezet. Nu nog proberen om de kleuren van de bloemen afwisselend neer te zetten en dan ook nog zo dat elk elk seizoen er wel iets in bloei staat.

Die 10 cm per plant zullen we maar niet zo strikt nemen, wordt het dadelijk helemaal een postzegelverzameling. Er zal vast wel een "standaard" zijn mbt inrichten tuin en hoeveel ruimte per plant, 1 vierkante meter per soort/plant of zoiets?

Vooralsnog is het aanplanten van de tuin is gemakkelijker, gezien er meer ruimte is dan in een aquarium
Er is wel een ding wat ik mis uit mijn aquarium en nu niet in mijn tuin heb;
mijn trek strippen!! Want hoe ga ik nu die lianen in mijn tuin ophangen zoals ik de wortels in mijn mangrove biotoop ophang aan de trek strippen? trek strip van schutting naar schutting? :lol:
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor dj_embé op 28 jul 2016 09:21

Amai superknap geworden! Erg creatief gedaan allemaal!
:thumb_up: Tim
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor yme op 30 jul 2016 12:28

Er is wel een ding wat ik mis uit mijn aquarium en nu niet in mijn tuin heb;
mijn trek strippen!! Want hoe ga ik nu die lianen in mijn tuin ophangen zoals ik de wortels in mijn mangrove biotoop ophang aan de trek strippen? trek strip van schutting naar schutting?


Ik snap het... :mrgreen: :lol:
Wat mij ook opvalt: als ik naar de tuinen op het forum kijk, dan zie ik weinig hardscape. Daar waar in het aquarium natuurlijk veel wordt gewerkt met steen en hout (zeker in nature scapes) zie je dit niet terug in de tropische tuinen die ik hier zie. Het zou toch geweldig zijn om een groot stuk hout te plaatsen waaraan je lianen en bromelia's e.d. kan bevestigen!
Natuurlijk is het ook vrijwel onmogelijk om een mooi stuk (kien/spider)hout van een paar meter te kopen, maar als ik ooit eens een tuin heb, wil ik wel proberen met iets van hardscape te gaan werken.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 07 aug 2016 19:18

Mijn vakantiefoto's van zomer 2016 :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 18 aug 2016 12:41

Na een weekje van rust werd het weer eens tijd om wat te gaan doen :)

Het terras heb ik bij mijn collega opgehaald en tijdelijk in de voortuin gelegd. Dagelijks loop ik met een aantal steentjes, door het huis naar achteren.

Afbeelding

Waarschijnlijk is het aantal steentjes niet voldoende om het beoogde terras vol te leggen. Het terras zal ws een centimeter of dertig minder diep worden, of 30 cm meer tuin erbij :lol:

Ik blijf me dagelijks verbazen hoe snel alles groeit, sommige planten groeien in mijn ogen zelfs heel snel. Al deze frisse groene bladeren en bloemen trekken ook de nodige insecten aan, ten midden van de vele "betontegeltuinen". Gelukkig maar want ik kon wel wat hulp gebruiken in mijn strijd met de mieren en hun bladluizen. Niet dat ik alle "ongedierte" weg wil hebben want de tuin is er niet alleen voor mij. Ook mijn kat zal gebruik maken van de tuin, nou ja het zal voornamelijk liggen slapen zijn.

De eerste sluipwespen hebben hun intrek gevonden in een van de vele bamboe uiteinden en vliegen op en af naar de bloemen van de vlinderstruik.

Afbeelding

De oude sering in stukken gezaagd en neergelegd voor de nagels van "Kiki". Ze gebruikte deze voorheen ook al en ik zie ze liever niet aan de albizia krabben :roll:
De canna knollen wil in voor de winter uitgraven en in het voorjaar weer de grond in doen. Wel krijgen de verschillende canna's komend jaar een andere plaats. Deze altensteinii wordt te groot voor tussen de albizia en vlinderstruik. Komend jaar komen daar de C. blasiliensis te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Was het vorige week nog een enkeling die ik zag, lijken ze nu overal te zitten. En blijkbaar hebben ze het prima naar nu zin :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Tetrapanax sp "IQuax" staat nu nog in potten totdat ik weet waar er een de grond in gaat. Dit zal ws bij de vijver zijn. De bladeren die over/boven de vijver hangen zullen voor wat schaduw moeten gaan zorgen.

Afbeelding

Tetrapanax links van de vijver :?: De terrassteentjesmuur groeit met de dag en de berg in de voortuin neemt nauwelijks in omvang af :lol:

Afbeelding

Afbeelding

W. robusta zaailing van februari dit jaar en nu bezig aan het vierde blad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

C. stuttgart staat te zonnig en zal komend voorjaar tegen de schutting, naast de bamboe worden gezet.

Afbeelding

Gisteren een begin gemaakt met de beekloop, nog niet helemaal tevreden want het spettert, met bijbehorend geluid nog te veel.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor guardian1967 op 18 aug 2016 13:10

Goed bezig !!!!
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1825
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 18 aug 2016 18:36

Ik miste nog een wat grotere solitaire "blikvanger" in het midden van de tuin. Totdat ik vanmiddag voor mijn groente en fruit over de lokale weekmarkt liep en deze zag staan.

Afbeelding

Liefde op het eerste gezicht was het :lol: :lol: :lol:

Op het kaartje stond alleen washingtonia maar ik ga er vanuit dat het hier een robusta betreft :?:

Kan ie nu nog de volle grond :?: in of is het beter als ik hem dit jaar in pot houd en verwen met verse potgrond en koemest. Om hem dan van de winter binnen te halen en komende voorjaar in de volle grond te zetten?
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 30 aug 2016 18:30

Een overzicht na de vele zonneschijn en warmte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De berk is onttroond, zat vol met luizen, veel afvallend blad en zaden, veel niezen in het voorjaar, waren oa de redenen dat ie als nog is gevallen.
Ruim 1400 steentjes liggen klaar omgelegd te worden, voorlopig houden ze de warmte/zonlicht vast ;)
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 31 aug 2016 07:32

Mooi zeg en dat op zo'n korte tijd. Indien je niet wilt dat de berk opnieuw uitloopt zaag je hem beter gelijk met de grond af en vervolgens zaag je er een kruis bovenin. Zo rot de rest ondergronds vanzelf (en sneller) weg.
Indrukwekkende muur trouwens. Je moet nu wel erg lenig zijn om in de tuin te komen ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14417
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Eduard op 31 aug 2016 13:44

M.altispinosus schreef:
De berk is onttroond, zat vol met luizen,


Zonde van dat mooie boompje en geen schaduwplek meer voor eventuele boomvarens!!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10332
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron