Vandaag lekker in de tuin bezig geweest. Misschien een beetje aan de late kant maar ik heb bollen gepoot. Anemone blanda "Blue shades" gaat hopelijk onder mijn bamboes voor een vrolijk voorjaarskleurtje zorgen. En ik heb Arum italicum gepoot tussen de Colocasia "Pink China". Hopelijk wisselen de bladeren elkaar af en hebben ze niet te veel overlap in groeiseizoen. Het lijkt me mooi als Arum als mooie winterbescherming voor de Colocasia kan functioneren. Volgens was ik gelezen heb zou oktober en november en mei,juni en juli de periode zijn dat beide planten tegelijkertijd blad hebben. Dan blijft december t/m april over als periode dat Arum italicum alleen blad heeft. Toch een maand of 5 nog, ik hoop dat dat genoeg is. Heeft iemand dit al eens uit geprobeerd?
Verder heb ik de bananen uitgepakt. Misschien erg vroeg maar de 14 daagse weersverwachting geeft geen strenge vorst aan en dan zitten we al in maart. Voorlopig mogen ze dus lekker luchten. Een paar graadjes vorst kunnen ze wel hebben dus ik hoop dat ik niet opnieuw moet gaan inpakken. De basjoo ziet er nog fantastisch uit: helemaal groen en stevig, zelfs de restjes bladstelen. Van de sikkimensis zijn de buitenste 1 a 2 laagjes van de stam kapot maar verder lijken de stammen nog in goede staat. De hedychium gardnerianum die onder dezelfde winterbescherming zat ziet er wat dood en beschimmeld uit maar de stam en zelfs delen van het blad van 1 steel lijken nog in orde. Ik heb nog geen ervaring met overwintering van siergembers maar denk dat dit wel goed komt. De winterbescherming van mijn bananen bestond uit vliesdoek om de stammen, onderin wat vulmateriaal uit dozen (plastic luchtzakjes), wat blad, een lichtslang tussen de stammen (niet er om heen, worteldoek om alles heen en een groot dekzeil er overheen. Ik heb nog niet echt een vaste inpak routine en zal vast nog wel wat blijven experimenteren de komende jaren.
Bijlagen
Winterbescherming
IMG_20150208_164925 (1).jpg (298.91 KiB) 5022 keer bekeken
Musa's uitgepakt 25 februari 2015
IMG_20150225_151242.jpg (262.72 KiB) 5022 keer bekeken
IMG_20150225_151313.jpg (242.52 KiB) 5022 keer bekeken
Musa basjoo
IMG_20150225_151434.jpg (214.88 KiB) 5022 keer bekeken
Musa sikkimensis
IMG_20150225_151416.jpg (218.92 KiB) 5022 keer bekeken
Hoi Pieter, Ik zie dat je garagemuur nat is, volgens mij omdat je de grond tegen de muur hebt aangevuld tot boven de waterkerings laag? Ik had dit zelf een paar jaar geleden ook gedaan maar heb het nu terug wat afgegraven. Of misschien een optie om de muur te impregneren? Kan je makkelijk zelf doen met zo'n doe-het-zelf pakket, en een klopboormachine.
Hoi Kim, Er bestaat 70 cm hoogteverschil tussen het pleintje bij mijn huis en het pleintje bij mijn schuur. Vroeger liep er een gazon door tot aan de schuur en stond er een halve meter aarde tegen de schuur te drukken met vochtproblemen als gevolg. Ik ben nog steeds bezig om beetje bij beetje de tuin volledig opnieuw in te richten. Ik heb al eens alle grond rond de schuur weg gegraven, en een zandbed aangebracht en het 80 cm breed betegeld. Maar door alle andere tuinklussen, die elkaar flink in de weg zitten, heb ik vervolgens weer een heleboel grond op die tegels gegooid, tegen de schuur aan. Nu de schutting is geplaatst enz. heb ik weer een flink deel van die aarde weg geschept en in bigbags gedaan. De muur is nu nog nat van de aarde die er lag, maar dat droogt vanzelf op. Groet, Pieter
Gisteren zag ik de eerste puntjes van de Colocasia Pink China. Word ik blij van. Het is de eerste winter met een Pink China in mijn tuin. En ondanks de milde winter met minimum temperatuur van -5C waren de groeipunten helemaal zacht en kapot. Ik had afgedekt met een luchtig mengsel van stro en takjes en een omgekeerde speciekuip en was al bang dat dat niet genoeg was geweest. Natuurlijk had ik hier op het forum al gelezen dat ze dit toch wel aan moeten kunnen, maar ik ben toch blij om te zien dat ik geen beroep hoef te doen op het stekje dat ik binnen heb overwinterd. Gisteren zag ik ook de eerste punten van Phyllostachys aureosulcata aureocaulis boven komen. En ook Arum italicum kwam gisteren boven. Die had ik eind februari pas gepoot terwijl die dan al zo'n 5 maanden (?) in blad hoort te staan. Ook dat is gelukkig goed gekomen. Nu de anemone blanda Blue Shades nog die ik ook eind februari pas gepoot heb. Die is nog nergens te bekennen en hoort nu al te bloeien. Ik ben benieuwd of hij nog gaat groeien, of ie wacht tot volgend jaar, of gewoon weg rot. Tetrapanax Rex is aan zijn eerste bladeren bezig, Musa basjoo maakt na het eerste incomplete blad nu zijn eerste grote blad aan. Zelfs Musa sikkimensis heeft al een bladrol van zo'n 40 cm. schat ik. Gunnera is al een hele tijd bezig met zijn eerste bladeren maar heeft daar niet echt haast mee. Ziet er wel goed uit maar gaat gewoon niet snel. Ik zie ook nog geen bloeiaar zitten. Ik hoop wel dat ie gaat bloeien zodat ik eindelijk wat zekerder weet welke soort het is. Op 10 april heb ik Passiflora caerulea gepoot. De kluit staat tegen het huis voor wat extra warmte 's winters en de stengels moeten tegen de nieuwe schutting op groeien. De eerste 5 centimeter groei is er alvast. Ik hoop snel wat foto's te plaatsen.
Top! Hier is de Pink China ook weer begonnen zag ik, die was helemaal niet beschermd en zit in een vrij natte border. Ze zijn iig beresterk en komen zelfs op, op plekken waar je dacht ze te hebben uitgegraven
Ook de Passiflora kan veel hebben hoor. Is hier eens een jaar volledig kapot gevroren en heb die toen een 1,5 jaar niet meer gezien. Nu is hij weer netjes bezig aan het terugvorderen van de schutting