De tuin van Erna en Rudi

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Erna en Rudi

Berichtdoor shorty op 23 jan 2011 09:43

pevano schreef:Onder de mantel zit een geperforeerde plastic buis. Het water zakt er zo in. Als de boel goed op afschot ligt loopt het weg.
Even wat anders, ik vind ze een beetje ondiep liggen of lijkt dat zo?

Peet

normaal mogen ze wel wat dieper liggen hoor,en ze moeten ook in de kiezeltjes (fijne grind)liggen,anders slippen ze helemaal dicht.na een tijdje mvg shorty :D
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor pevano op 23 jan 2011 10:23

Ja, zo ken ik het ook, dieper en inderdaad in grind ;)

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 23 jan 2011 11:00

Wij gebruiken ipv grind zand, dat werkt ook goed.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 jan 2011 11:35

Ze liggen inderdaad niet zo diep, maar als we ze dieper steken zou de pomp dag en nacht draaien... zoals je op een foto kunt zien staat het water in de gleuven. Ook heeft het geen zin om onder de klei te graven, en op sommige plaatsen zit de klei redelijk hoog.Het voornaamste voor ons is dat we niet meer door het water en de slijk moeten lopen. De grond is hier momenteel zo verzadigd dat na het graven de geulen bijna dadelijk onder water staat, Rudi kan dus maar in kleine stukjes werken.

Het systeem werkt als volgt : buizen leggen ( inderdaad op fijne kiezeltjes) eventueel T stukken steken bij vertakkingen. Deze buizen lopen geleidelijk naar beneden ( is maar enkele cm. verschil ) .
De hoofdbuis loopt naar een put - in ons geval een grote blauwe ton, waar een pomp in zit. Deze pompt dan het water naar de riolering. Ik zal nog enkele foto's posten.

groetjes,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 jan 2011 11:47

Ik vergat er nog bij te zeggen dat we de afgegraven grond gebruiken om de tuin iets te verhogen, dus moeten we nadien nog gras zaaien.

Vooraleer de gleuven volledig dicht gemaakt worden, gaan we ook nog enkele waterdichte elektriciteitskabels leggen, zodat we volgende winter wat minder verlengkabels nodig hebben om onze 'huisjes" te verwarmen... en in de zomer wat tuinverlichting kunnen plaatsen.

Hier de beloofde foto's :
Bijlagen
DSC04173.jpg
de zwarte kabel achteraan de ton loopt naar de riolering
DSC04173.jpg (126.87 KiB) 4338 keer bekeken
DSC04188.jpg
DSC04188.jpg (126.22 KiB) 4338 keer bekeken
DSC04192.jpg
hier gewerkt met een T stuk
DSC04192.jpg (145.81 KiB) 4338 keer bekeken
DSC04200.jpg
DSC04200.jpg (135.37 KiB) 4338 keer bekeken
erna

374 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 jan 2011 13:36

Knap systeen, pluim voor Rudy!
Ik ken het fenomeen van de kleigrond maar al te goed, gelukkig zitten wij hier een dikek halve meter boven de straat dus hebben we geen last van staand water...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 23 jan 2011 19:35

Idd knap hoor ! Bedankt voor de uitleg & foto's Erna ! En tis idd een modderpoel bij jullie.. :roll:
Ik ga toevallig ook binnekort elentriek leggen in de tuin, gaan jullie die draad gewoon in die gleuven plaatsen Erna ? Ik heb gelezen dat de kabel minimum een halve meter onder de grond moet liggen voor de veiligheid, zou voor de vorst zijn in de winter ?! :?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 jan 2011 20:26

Hallo Dimi,

Een halve meter is inderdaad de norm, bij ons zal dat toch iets minder zijn. Hoeveel juist kan ik niet zeggen, omdat de grond nadien nog iets opgevoerd zal worden.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 23 jan 2011 20:42

Dimi,

Die dieptenorm is uitsluitend voor de veiligheid.Dit om te voorkomen dat de kabel beschadigd raakt bij b.v. spitwerkzaamheden met alle risico's van dien. Toch is het wel verstandig een notitie te maken waar de kabels gelegen zijn.Zou je later b.v. nog eens een vijver willen graven of een groot plantgat kan het zijn dat je toch dieper komt dan die 50 cm !
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jan 2011 21:50

Dat is inderdaad voor de veiligheid.
Bij mij liggen ze ook veel minder diep maar ik weet perfect waar ze liggen. Daar ga ik dan ook nooit graven. Sterker nog; ze liggen in de stabilisé van de boordstenen :D

Mooi werk Erna en Rudi! :thumb_up:

Bij mij in de achtertuin kan het soms ook heel drassig zijn, terwijl het toch een hellend vlak is. Het laagste gedeelte is bovendien zo'n ruime meter hoger dan de straat. Heel slechte afwatering...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video