Thanks gasten.
Ja Axel, daar heb je helemaal gelijk in. Toch wil ik één & het ander verduidelijken, want in mijn video's wil ik geen pagina's vol teksten schrijven...

Ik ben dat najaar 2022 veel te lui geweest, ik wou het lastige hok op die plek voor de Washingtonia niet meer bouwen. Na 3 weken in de kou te klooien was ik het even beu...

De winter 2021-2022 was hier ook zeer mild, eigenlijk onbestaand (één keer -2°C), ik hoopte stiekem ook terug op een milde winter 2022-2023... Maar toen er plots in December op zeer korte tijd en -4 a -5°C werd voorspeld, vloekte ik toch even. Tijd om het hok te bouwen was er niet meer. Dus ik dacht, het palmhart & speren zijn het belangrijkste dat moet verwarmd worden. Die twee nachten vorst is te kort om diep in de stam & grond te trekken... dus ik had er vertrouwen in.
Meestal is de werkelijkheid hier in de tuin ook milder dan de weersvoorspellingen. Dus ik hoopte op een -4°C als laagste en dat de bladeren het eventueel wel zouden overleven... Maar het werd dus -6°C, dus ik wist wel dat dit een groot risico was en dat ik de bladeren sowieso al kwijt ging zijn.

Dat werd ook meteen duidelijk een paar dagen later zoals in de video ook te zien is.
Daarna kwam er niet echt meer dreigende vorst en elke lichte vorst ging de warmtekabel weer aan. Alles leek goed te gaan, en op uitzondering van de bladeren zag alles er nog perfect uit in de lente. De speren begonnen ook zoals normaal terug mooi te groeien. Het vervolg kennen jullie...
Mijn lichtslang/warmtekabel is veel te kort om de volledige stam te omwikkelen. Ik handelde ook met het idee van maar -4°C & misschien even -5°C te krijgen. Folie of doeken rond de omwikkelingen draaien tussen de bladeren is ook zeer lastig te doen he en dan heb je dat schouweffect niet door de onderbrekingen. Ik hoopte ook de bladeren nog (eventueel gedeeltelijk) over te houden. Bladeren samen binden is ook altijd zeer vervelend met die pijnlijke tanden enz... Dus dat wou ik ook niet doen.
Het zijn geen uitvluchten hoor, ik weet het, ik ben veel te gemakzuchtig & goedgelovig te werk gegaan. Dit is volledig mijn eigen schuld. Wil gewoon even duidelijk maken waarom ik zo gemakzuchtig gehandeld heb...

Ik had gewoon deftig moeten beschermen met een hok & vuurtje zoals ik dat al jaren doe. Ik had nooit zo lui mogen zijn. Warmtekabels alleen is inderdaad alleen maar zeer plaatselijke verwarming. Daarom gebruik ik die dingen al vele jaren niet meer. Alleen bij kleine planten of als snelle noodoplossing durf ik ze nog eens te gebruiken.
Gelukkig zal ik zo’n risico’s nooit nemen bij andere meer belangrijkere palmen voor mij.
Het is inderdaad wel zeer zonde & pijnlijk om deze prachtige Washingtonia op zo’n domme manier te verliezen, zeker na zo vele jaren…achja…
En ik mag eigenlijk niet klagen, als je weet wat ik allemaal wel nog in de tuin heb staan…