Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Eduard op 26 jan 2024 12:04

Met deze methode behoudt je het blad niet, dit dient geen contact te maken met het folie! Is verder ook geen ramp als je dit verliest ;)
Ik ga ook voor het behoud van het blad en zorg dan dat het opgebonden blad geen contact maakt, en werk met lichte warmte bronnen.

Bij mijn weten hebben we geen strenge vorst gehad! Wel matige vorst deze gaat dan tot -10ºC daarboven spreken we over strenge vorst :fluiten:

Vertrouw je erop dat we geen winter meer krijgen, of is dit enkel om te luchten?
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1031 bedankjes

Berichtdoor johny op 27 jan 2024 00:06

Dimi jongen respect heb ook je laatste filmpje gezien zon mooie planten verdienen jou verzorging .
Het is toch uitzonderlijke liefde voor planten , heb een gezonde jalousie als ik deze zie :thumb_up:
johny

99 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 mei 2024 02:53

Deze staat al een tijdje online, maar hier zijn ook zeker liefhebbers van de 'Trachycarpus princeps' die ik zeker niet mag vergeten... (a)

Dus voor die liefhebbers een link naar mijn recentste Timelapse van mijn grootste & zelf gezaaide T. princeps :thumb_up:

Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 jun 2024 17:10

Ook ik maak nog steeds fouten hoor... :oops:

Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 08 jun 2024 20:18

Jammer Dimi, maar volgende keer is dit eenvoudig te verhelpen.

Het lichtsnoer moet starten vanaf de onderkant van de palm en met enkele slagen naar boven rond de stam worden gedraaid. Daarna doe je er losjes een noppenfolie wikkel omheen die je bij de kroon van de palm aantrekt met een touw. Dan ontstaat er een warmteveld vanaf de grond die omhoog beweegt langs de stam en waarvan de warmte zich opstapeld rond het groeipunt waar het vervolgens wegloopt de buitenlucht in. Op die manier overleefd zo’n grote robusta makkelijk -6C.

Een lichtsnoer zonder wikkel er om heen verwarmt voornamelijk de buitenlucht.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 09 jun 2024 00:06

Ai jammer...
Lagarto

49 bedankjes

Berichtdoor marinus op 09 jun 2024 01:47

Jammer, was al zo'n grote boom.
marinus

100 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 jun 2024 10:53

Het is pijnlijk om te zien, maar ergens voelde je het wel al aankomen. Kleiner blad en verkropping zijn slechte voortekens en totaal bevriezing van de kop krijgt een plant ook een klap van!
Ik heb het een paar keer meegemaakt zoals in 2011 toen alles bevroor door onverwachte matige vorst. Sommige planten herstelde maar deden er jaren over om weer goed terug te komen.
Planten die je moet beschermen blijft altijd een gok hoe goed je het ook doet, als er een langere stroomstoring komt is het ook over en uit, dat overkomt je en soms gok je net te riskant. Sterkte :thai:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1031 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 jun 2024 11:34

Balen inderdaad!!
Mijn lichtsnoer was ook wat te kort dit jaar bleek maar ik draai er inderdaad wel ook weer vliesdoek omheen zodat de warmte vooral binnenin blijft zitten.
Zoals Axel ook aangeeft, van beneden en dan in vrij grote slagen naar boven.
De speer zelf krijgt niet zoveel lussen. De warmte stijgt in principe toch.

Maar goed, wat ga je er voor in de plaats zetten? :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 jun 2024 17:37

Thanks gasten.

Ja Axel, daar heb je helemaal gelijk in. Toch wil ik één & het ander verduidelijken, want in mijn video's wil ik geen pagina's vol teksten schrijven... (a)

Ik ben dat najaar 2022 veel te lui geweest, ik wou het lastige hok op die plek voor de Washingtonia niet meer bouwen. Na 3 weken in de kou te klooien was ik het even beu... (a)
De winter 2021-2022 was hier ook zeer mild, eigenlijk onbestaand (één keer -2°C), ik hoopte stiekem ook terug op een milde winter 2022-2023... Maar toen er plots in December op zeer korte tijd en -4 a -5°C werd voorspeld, vloekte ik toch even. Tijd om het hok te bouwen was er niet meer. Dus ik dacht, het palmhart & speren zijn het belangrijkste dat moet verwarmd worden. Die twee nachten vorst is te kort om diep in de stam & grond te trekken... dus ik had er vertrouwen in.
Meestal is de werkelijkheid hier in de tuin ook milder dan de weersvoorspellingen. Dus ik hoopte op een -4°C als laagste en dat de bladeren het eventueel wel zouden overleven... Maar het werd dus -6°C, dus ik wist wel dat dit een groot risico was en dat ik de bladeren sowieso al kwijt ging zijn. :(
Dat werd ook meteen duidelijk een paar dagen later zoals in de video ook te zien is.
Daarna kwam er niet echt meer dreigende vorst en elke lichte vorst ging de warmtekabel weer aan. Alles leek goed te gaan, en op uitzondering van de bladeren zag alles er nog perfect uit in de lente. De speren begonnen ook zoals normaal terug mooi te groeien. Het vervolg kennen jullie...

Mijn lichtslang/warmtekabel is veel te kort om de volledige stam te omwikkelen. Ik handelde ook met het idee van maar -4°C & misschien even -5°C te krijgen. Folie of doeken rond de omwikkelingen draaien tussen de bladeren is ook zeer lastig te doen he en dan heb je dat schouweffect niet door de onderbrekingen. Ik hoopte ook de bladeren nog (eventueel gedeeltelijk) over te houden. Bladeren samen binden is ook altijd zeer vervelend met die pijnlijke tanden enz... Dus dat wou ik ook niet doen.

Het zijn geen uitvluchten hoor, ik weet het, ik ben veel te gemakzuchtig & goedgelovig te werk gegaan. Dit is volledig mijn eigen schuld. Wil gewoon even duidelijk maken waarom ik zo gemakzuchtig gehandeld heb... (a)
Ik had gewoon deftig moeten beschermen met een hok & vuurtje zoals ik dat al jaren doe. Ik had nooit zo lui mogen zijn. Warmtekabels alleen is inderdaad alleen maar zeer plaatselijke verwarming. Daarom gebruik ik die dingen al vele jaren niet meer. Alleen bij kleine planten of als snelle noodoplossing durf ik ze nog eens te gebruiken.
Gelukkig zal ik zo’n risico’s nooit nemen bij andere meer belangrijkere palmen voor mij.
Het is inderdaad wel zeer zonde & pijnlijk om deze prachtige Washingtonia op zo’n domme manier te verliezen, zeker na zo vele jaren…achja…
En ik mag eigenlijk niet klagen, als je weet wat ik allemaal wel nog in de tuin heb staan… (a)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video