Dankjewel guys, blij dat jullie er toch iets aan hebben.
@Eduard, een paalhouder hebben de meeste wel in huis en is zo even in de grond gestoken.
Ook een slim systeem met die elektrobuizen.

En die manier van binnenuit naar buiten toe werken deed ik vroeger ook, maar dat lukt nu al jaren niet meer met mijn Canary wegens veeel te groot. Het is ook een lastige en trage manier. Maar toch pas ik die in sommige gevallen ook nog toe hoor.
@Niek, Inderdaad de Washi is een zeer lastige met die verdomde tanden op de bladstelen. Ik deed het eerst ook zo blad per blad van binnenuit naar buiten toe werken. Maar het systeem zoals in de video met de B. armata is veel gemakkelijker en sneller. Natuurlijk is dat wel met het idee dat je er een hok ombouwt.
@Rob, ja de hoogte maakt het steeds moeilijker en spanbanden zijn na verloop van tijd zeker nodig.
Dat jij geen hokjes meer bouwt weet ik, dat is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk en begrijp ik zeker. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik wil toch steeds de beste manier gebruiken om zo weinig mogelijk risico’s te lopen op schade. Dus ik blijf de hokken bouwen zolang ik kan want zo blijf je toch de meeste controle & veiligheid hebben. En geen verfrommelde bladeren…
Het is wel wat werk dat bouwen, zeker als de palmen al zo groot zijn. Maar eens alles staat ben ik gerust en heb ik geen werk meer de hele winter. Gewoon af en toe de deurtjes sluiten en vuurtjes aan zetten indien nodig.
Als ik op voorhand wist wat het winterweer zou worden en het bouwen van de hokken niet zoveel tijd in beslag nam, dan zou ik nu ook nog steeds niks gedaan hebben en wachten tot ik iets dreigends op de weerkaarten zie. Hopelijk blijft het ook zo in Januari & Februari.
Ik begin steeds half Oktober met bouwen zodat ik zeker op tijd klaar ben en mij niet moet haasten en dus op het gemakje kan werken. Het is dan ook meestal nog aangenaam weer om te werken dan nu in die koude nattigheid te moeten gaan kloten.
Trouwens veel palmsoorten die nu nog steeds geen bescherming nodig hadden inderdaad, maar er zeker ook niet blij & gezond van worden om met dit weer nu buiten nog steeds onbeschermd te staan. Momenteel toch al weken in een hokje staan, maakt ook al een verschil hoor.
Veel succes iedereen met komende winter en bedankt voor de support op mijn YouTube