Varenhoek

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Varenhoek

Berichtdoor TropiRo op 06 jun 2010 16:41

Omdat ik wat wil gaan experimenteren met boomvarens en speciale varens heb ik een tijdje geleden besloten om hievoor een hoek te creeeren waar ik ze eventueel ook makkelijk kan beschermen.
De bedoeling is om een overkapping te maken waar ik in de zomer schaduwdoek kan ophangen en in de winter noppenfolie, dit is inmiddels gedaan.

Afbeelding

De volgende stap is om een deel van de flonders/ hout eruit te halen en hier een opstaande rand te metselen met steentje in de trend van de andere bakken. De bakken worden dan nog een stuk uitgegraven en weer opgevult met een speciaal samengestelde grond waar boomvarens/ varens het goed op groeien. Hierna zal ik de schutting waarschijnlijk bekleden met boomschors matten ( te zien op foto) en het overige hout bekleden met dode stammen van boomvarens. Ik zit nog te twijfelen om meteen de schutting helemaal te bekleden met boomvaren stammen zodat ik daar ook planten op kan laten groeien.

De boomvarens die ik wil proberen in de volle grond zijn de Cibotium glaucum, Cyathea brownii, C. dealbata, C. tomentosissima en Dicksonia youngiae, alleen met een klein stammetje.

Meer de komende weken, waarschijnlijk pas over 3/4 weken omdat de komende tijd niet echt goed weer wordt voorspelt, wel goed voor de boomvarens.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: Varenhoek

Berichtdoor Eduard op 06 jun 2010 22:39

Hey Ro , daar ben ik ook al weken mee bezig! Van dat schaduwdoek had ik al verteld, omdat mijn fluweel boom was omgewaaid en de 2e aan de voet is weggerot had ik losse doeken hangen, waar ik gek van werd! Altijd dat gewapper, dat ik besloten had een vaste constructie te bouwen waar dat doek in ramen [losse] opgelegd wordt en bij het maken van die constructie kwam die zelfde gedachte ook naar boven ,van die medullaris zou daar ook mooi in kunnen! ben ik gelijk van dat gesleep af! Maar ja er is een maar ! Als er een pak sneeuw valt blijft niet veel meer over van dat idee, maar ook hier is wel weer iets op te vinden, deze week komt het laatste deel van mijn constructie af en dan plaats ik een overzicht foto!

Bij deze foto zie je een stukje!
Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 07 jun 2010 10:15

Ziet er mooi uit Ro, en een hele collectie al!
Ik zal binnenkort van mijn varenhoek ook eens een foto nemen.
Jammer genoeg is het grootste deel van mijn Arisaema's erin al uitgebloeid, maar die combineren erg goed met varens vind ik!

Nog een leuke aanwinst gedaan laatst trouwens: Polystichum tripteron, zie je niet veel in de handel, wel een erg leuk plantje! Ik heb ze inmiddels ook gezaaid, dus we zullen zien of dat ook werkt.
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2010 11:46

Ziet er goed uit! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie