Cactussen in de lage landen

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor arpad veldhuis op 06 aug 2009 07:40

@ zaagmans kan je geen foto plaatsen dan kunnen we misschien wel helpen

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 06 aug 2009 11:34

Je hebt gelijk! Ik heb even op hun site gekeken.Ongelofelijk, zo'n mooie en goede winkel. Ik ken alleen Lommel, maar als het er daar ook zo uitziet, dan is dat echt heel jammer. Gesloten vanwege zonevreemde activiteiten? Tjonge jonge...

http://www.pelckmans.net/pages/vestigin ... splas.html

Ze schrijven dit:

Beste klant,

Reeds 32 jaar kunt u als tuin- en vijverliefhebber bij ons filiaal in Merksplas terecht voor kwaliteitsproducten en professioneel advies.

Vanaf 14 juli sluit deze vestiging echter de deuren. De sluiting gebeurt buiten onze wil om en is het gevolg van een vonnis van de Rechtbank van Koophandel van Turnhout naar aanleiding van een klacht rond zonevreemde activiteiten. Uiteraard betreuren wij deze beslissing. Tuincentrum Pelckmans is immers een gezond bedrijf dat 40 enthousiaste medewerkers tewerkstelt in Merksplas.

Om u te verzekeren van de service die u van ons gewend bent, helpen wij u graag verder in onze filialen in Lommel en Rijkevorsel. Daar helpen de vertrouwde medewerkers u verder. Onderaan vindt u een routebeschrijving naar beide vestigingen, zodat u ons vlot kunt bereiken.

Vanaf het voorjaar van 2010 kunt u terecht in Turnhout, waar we op dit ogenblik een gloednieuw tuincentrum bouwen. We brengen u persoonlijk op de hoogte wanneer de Turnhoutse vestiging precies de deuren opent. Ook in één van de volgende edities van de Pelckmans nieuwsbrief of van de folder zult u meer informatie vinden. Hier kunt u eveneens de evolutie van de werken in Turnhout volgen.

Wij danken u voor het jarenlange vertrouwen dat u in Pelckmans stelt en hopen u snel te verwelkomen in Rijkevorsel of Lommel.

Het hele Pelckmans Merksplas team.
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 06 aug 2009 11:37

arpad veldhuis schreef:@ zaagmans kan je geen foto plaatsen dan kunnen we misschien wel helpen

gr arpad

Ja kan wel, maar moet ik eerst dus even een nieuw cardreadertje kopen :)
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 aug 2009 11:55

zaagmans schreef:...een vonnis van de Rechtbank van Koophandel

:shock: Ongelooflijk! En dat in crisistijd... man man man.. goed bezig daar. :?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 aug 2009 13:11

De klacht kwam van een tuincentrum uit de buurt. Ik denk dat ze deze klacht net hebben ingediend net voor de vergunning (om in zonevreemd gebied te mogen handelen) moest verlengd worden.

Inderdaad wel een beetje jammer, maar hun vestiging in Lommel schijnt ook super te zijn.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 06 aug 2009 13:23

lapalmeraie schreef:
zaagmans schreef:...een vonnis van de Rechtbank van Koophandel

:shock: Ongelooflijk! En dat in crisistijd... man man man.. goed bezig daar. :?

Ik wilde al zeggen...

Ik vind in Belgie bijna alles beter, maarrreehh dit zou in NL nooit gebeuren. Alles voor de economie :)
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Matt op 23 aug 2009 11:25

Er zijn diverse soorten cactussen die hier 's winters kunnen overleven. Het best kun je deze soorten buiten zaaien zodat ze de vrieskou nog meemaken, dat maakt hen meer winterhard. Planten uit tuincentrum (de meeste toch) zijn voor binnenshuis geschikt en zijn daar ook voor gekweekt. Bij Exotica in Herenthout heb ik nochtans geen Opuntia in volle grond gezien.
Cactussen kunnen in de winter niet tegen vochtigheid dus een hoog punt van een rotstuin of ergens waar er voldoende afwatering is. Ook moet er in de winter een afdakje (van doorzichtbare golfplaten of plastic) gemaakt worden tegen overvloedige regen. Hier som ik enkele sites op : http://www.freewebs.com/cactusweb/ http://www.bennyskaktus.dk/Hardycac_UK.htm
http://digilander.libero.it/cacti/tempA.htm
De zaden van planten uit het wild zijn wél veel winterharder dan gekweekte soorten, dus best koop je dan zaden uit wildpluk.
In een onverwarmde kas of serre heb je véél meer mogelijkheden in de winter, zoals :
Hamatocactus setispinus en hamatacanthus
Echinocereus trighochidiatus
Chamaecereus
Opuntia spp.
Echinopsis ssp.
Lobivia ssp.
Ferocactus ssp.
Matt

0 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 06 sep 2009 15:56

arpad veldhuis schreef:@ zaagmans kan je geen foto plaatsen dan kunnen we misschien wel helpen

gr arpad

Arpad, ik heb uiteindelijk een nieuwe digitale camera gekocht. De oude doet het nog wel, maar was een Olympus 2 megapixel. Verder prima, maar ja, ik wilde uiteindelijk toch een betere en hebik ipv een nieuwe cardreader maar een nieuwe camera gekocht.

Ik heb dus van mij cactussen een foto kunnen maken. Kun jij misschien zeggen welke dit zijn? Toen ik ze kocht stond er op het labeltje:

"Optunia C". Zou dit een compressa kunnen zijn?

Afbeelding

En op deze stond alleen Opuntia.

Afbeelding

Zouden ze de winter overleven denk je? De laatste vind ik echt schitterend, dus dat zal dan wel weer niet.

Sorry voor al het onkruid :oops: Ik laat de komende weken een paar kuub houtsnippers komen.
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 sep 2009 16:32

In Sint Gillis Waas kan je houtsnippers kopen voor slechts 22€/m³ wat echt niet duur is ;)

Ik weet niet precies van waar je bent, maar interessant voor iedereen uit de buurt hé :D

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 06 sep 2009 16:53

Ik zit in lommel en ik kan gratis houtsnippers krijgen bij de milieustraat. Bij 30 kuub leveren ze het zelfs gratis af. Tja, ik blijf toch een 'Ollander he :lol: :oops:
zaagmans

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten