Cyathea australis van bij Pelckmans

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Cyathea australis van bij Pelckmans

Berichtdoor Sub T op 13 mei 2024 12:56

Hallo,

Gisteren zag ik een mooie Cyathea staan bij Pelckmans hier in Lommel, en ik kon de drang niet weerstaan om er eentje in mijn kar te laden. :)

De plant is ongeveer een meter hoog en kostte 49,99 euro.

Volgens het label en "plant passport" gaat het om de C. australis. Kan iemand bevestigen dat het daadwerkelijk om deze gaat?

Alvast bedankt!
Bijlagen
Caustralis1.jpg
Caustralis1.jpg (539.63 KiB) 2997 keer bekeken
Caustralis2.jpg
Caustralis2.jpg (152.38 KiB) 2997 keer bekeken
Caustralis3.jpg
Caustralis3.jpg (544.09 KiB) 2997 keer bekeken
Caustralis4.jpg
Caustralis4.jpg (415 KiB) 2997 keer bekeken
Sub T

138 bedankjes

Re: Cyathea australis van bij Pelckmans

Berichtdoor Ragecrusher op 13 mei 2024 13:25

Ben niet de grootste kenner maar lijkt meer op mijn Cyathea cooperi dan C. australis.
Ongetwijfeld zal iemand met meer verstand je meer uitsluitsel kunnen geven.
Ragecrusher

9 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 mei 2024 10:28

Ja Rage, jij kent ze ook al goed :thumb_up: klopt helemaal wat je zegt ;)

Sub T, dit wordt evengoed een mooie boomvaren, de verzorging is het zelfde als de C.australis, al kan de laatste net wat meer vorst hebben!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1013 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 14 mei 2024 20:49

Bedankt Ragecrusher en Eduard, ik had er al bang voor!
Zo'n Plant Passport zegt dus ook niets...
Jammer, maar inderdaad hij is sowieso mooi, en ik denk dat voor dit formaat cooperi de prijs ook nog wel een beetje meevalt?
Het is het (her)begin van mijn boomvaren collectie, ik heb dit voorjaar ook nog een D. antarctica met 60cm stam overgenomen van iemand die stopte met de hobby.

Heeft deze wat direct zonlicht nodig, of best gefilterd licht tegen de bosrand?
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Ragecrusher op 15 mei 2024 11:52

Sub T schreef:Het is het (her)begin van mijn boomvaren collectie, ik heb dit voorjaar ook nog een D. antarctica met 60cm stam overgenomen van iemand die stopte met de hobby.

Heeft deze wat direct zonlicht nodig, of best gefilterd licht tegen de bosrand?

D. antarctica kan wel wat zon verdragen maar zal er altijd mooier uitzien in de (half)schaduw. Het is ook de ietwat veiligere optie vanwege minder risico op snelle uitdroging. Ochtend- en avondzon is op zich geen probleem overigens. Middagzon levert op hete zomerdagen sowieso brandschade op.
Ragecrusher

9 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 mei 2024 11:54

Het verschil zie je aan de begroeiing op de stelen, de gene die je nu hebt heeft haren op de stelen, dit valt onder Cyathea. De C. australis heeft schubben op de stelen en dat valt onder C. Alsophila ook zie je het verschil goed bij het uitrollen van het nieuwe blad, Cyathea rold uit, de Alsophila voud meer uit! Dit zijn kleine verschillen die je als beginner niet zo opvallen. Wij hebben allemaal moeten leren. We dachten vaak een soort te hebben die het achteraf vaak niet was, en dat is dan erg teleurstellend!
Ook valt belangrijke informatie weg door het opheffen van belangrijke planten forums, helaas :roll:

Boomvarens groeien in de natuur vaak in bosrijke gebieden dus dat heeft de voorkeur. Wil je de plant optimaal laten groeien en zien stralen is dat de beste optie. Volle zon kan ook maar dat geeft drogere omstandigheden en zul je het geheel goed vochtig moeten houden zeker bij warm weer. Onder bomen of bij gefilterd zonlicht heb je wat koelere omstandigheden en droogt het minder snel uit.

zowel Cyathea als Dicksonia zul je tegen vorst moeten beschermen. Dicksonia kan wat meer vorst verdragen maar zonder bescherming gaat dat niet lukken.

De prijs is acceptabel gezien de grote van de plant, het is ook een prachtig exemplaar, geniet ervan.
Eduard

1013 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 15 mei 2024 23:01

Ragecrusher schreef:D. antarctica kan wel wat zon verdragen maar zal er altijd mooier uitzien in de (half)schaduw. Het is ook de ietwat veiligere optie vanwege minder risico op snelle uitdroging. Ochtend- en avondzon is op zich geen probleem overigens. Middagzon levert op hete zomerdagen sowieso brandschade op.

Oei ik heb de vraag weer zeer onhandig gesteld zie ik nu, ik bedoelde eigenlijk of de Cyathea wat zonniger zou moeten staan, ipv de Dicksonia... :fluiten:
Ik had namelijk ergens op dit forum gelezen dat Eduard eens een Cyathea iets té beschaduwd had staan, en toen echt enorm blad kreeg.
Ik ga er dit weekend eens een mooi plekje voor maken.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 15 mei 2024 23:18

Eduard schreef:Het verschil zie je aan de begroeiing op de stelen, de gene die je nu hebt heeft haren op de stelen, dit valt onder Cyathea. De C. australis heeft schubben op de stelen en dat valt onder C. Alsophila ook zie je het verschil goed bij het uitrollen van het nieuwe blad, Cyathea rold uit, de Alsophila voud meer uit! Dit zijn kleine verschillen die je als beginner niet zo opvallen. Wij hebben allemaal moeten leren. We dachten vaak een soort te hebben die het achteraf vaak niet was, en dat is dan erg teleurstellend!
Ook valt belangrijke informatie weg door het opheffen van belangrijke planten forums, helaas :roll:

Boomvarens groeien in de natuur vaak in bosrijke gebieden dus dat heeft de voorkeur. Wil je de plant optimaal laten groeien en zien stralen is dat de beste optie. Volle zon kan ook maar dat geeft drogere omstandigheden en zul je het geheel goed vochtig moeten houden zeker bij warm weer. Onder bomen of bij gefilterd zonlicht heb je wat koelere omstandigheden en droogt het minder snel uit.

zowel Cyathea als Dicksonia zul je tegen vorst moeten beschermen. Dicksonia kan wat meer vorst verdragen maar zonder bescherming gaat dat niet lukken.

De prijs is acceptabel gezien de grote van de plant, het is ook een prachtig exemplaar, geniet ervan.

Bedankt Eduard, dat is nuttige informatie.
Ons huis ligt in een koele, bosrijke omgeving, en mijn tuin grenst achteraan pal aan een stuk bos, waar de middagzon boven staat, dus schaduw en/of gefilterd licht genoeg, vandaar dat ik daar meer met boomvarens, varens en bijpassend spul wil gaan werken.
Ik heb vroeger al eens een paar kleintjes van jou gekocht in Haps, maar die zijn helaas al vlug gesneuveld, alsook een wat grotere C. australis die ik gekocht had bij Gardenpalms...
Deze keer wil ik het goed aanpakken en er het nodige over bijleren.
Ik heb een excel file gemaakt waar ik alle nuttige info en ervaringen over de verschillende boomvaren soorten in verzamel. (gelukkig is hier nog heel veel te vinden)
Ik heb een goed geisoleerd tuinhuis waar ik eventueel wat kan bijwarmen met verwarmingskabel of kacheltje.
Ik zou ook mijn beregeningssysteem willen uitbreiden met een gedeelte speciaal voor de boomvarens, maar daar zal ik misschien beter een aparte topic voor openen.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 mei 2024 11:45

Sub T schreef:
Ik had namelijk ergens op dit forum gelezen dat Eduard eens een Cyathea iets té beschaduwd had staan, en toen echt enorm blad kreeg.
Ik ga er dit weekend eens een mooi plekje voor maken.
[/quote]

Ik vermoed dat je de Highland lace [C.tomentosisima] bedoeld die moet echt in de volle zon staan! Anders krijg je reuze bladeren die niet in verhouding zijn. t.o.v. de stam wat hier ooit eens het geval was, nu staat die goed en is alles beter in verhouding, al heeft de stam zijn max wel bereikt :fluiten:
Eduard

1013 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens