door draco op 28 jan 2013 15:32
Todea is een zone 8 plant, die 't voor zover bekend in Engeland redelijk uithoudt. Dat plaatst deze soort bij de groep varens die ik elders opsomde (fotogalerie), een aantal Blechnums aangevuld met Woodwardia unigemmata, orientalis en fimbriatum. Ik zal niet beweren dat deze soorten het uitstekend doen, maar tot nu overleven ze dankzij een afdekking en meestentijds een dik pak sneeuw. Het is alleen de moeite waard om te proberen als de planten goed verkrijgbaar en betaalbaar zijn. Bij de genoemde soorten is dat meestal niet 't geval, al worden Woodwardia unigemmata en fibriatum evenals Blechnum nudum de laatste jaren door enkele Nederlandse kwekers aangeboden. Ik heb deze winter Polystichum proliferum uitgeplant op een zeer beschutte plek. Tijdens de vorstperiode was deze beschermd door een dikke mulchlaag en een rietmat. De Bladeren zijn deels verdroogd maar onderaan groen gebleven. Afwachten hoe dit verder afloopt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"